Tsja, als er groeiecho's geadviseerd worden na covid (en met het nieuws dat daarover geweest is snap ik je ongerustheid daarover zeker) dan zou ik toch eens gaan kijken of een andere hulpverlener je daar wel bij wil helpen. Een keer extra het hartje luisteren is echt niet vergelijkbaar met een groeiecho, ook kindjes die in groei afbuigen omdat de placenta niet meer goed functioneert hebben immers nog een hartslag, tot het te laat is misschien... Terwijl groeiecho's die afbuiging wel kunnen aantonen en misschien kunnen resulteren in tijdig ingrijpen. Natuurlijk is de kans klein dat er een dusdanig ernstige afwijking is opgetreden aan de placenta dat je kindje eraan sterft of er complicaties aan overhoudt, maar ik vind het nogal wat om die angsten gewoon weg te wuiven.
Gezien dit een direct gevolg is van je recente corona besmetting zou ik er niet voor terugdeinzen om dit bijvoorbeeld via de huisarts te laten lopen of gewoon eens rond te bellen naar andere verloskundige praktijken en te vragen of ze je daar wel willen helpen.
Ik heb bij mijn zoontje vanaf 32 weken ook groeiechos gehad na een dreigende vroeggeboorte: zulke echo's zijn dan echt geen pretecho's, je kindje is dan vaak ook al te groot om het echt goed te kunnen zien, maar wel nuttig vanwege de metingen die kunnen aantonen of je kindje nog goed groeit. En het gedeelte van de vaginale echo's erbij om mijn baarmoederhals op te meten (bleek destijds verkort), tsja, dat kwalificeert denk ik voor niemand als een pretecho... Dat te groot zijn geldt voor jouw kindje nu misschien nog niet, maar ik zou het er niet bij laten zitten omdat je verloskundige denkt dat je aast op gratis pretecho's.
Wat wel een dingetje is natuurlijk: tegenwoordig hebben ruim 20 duizend mensen een positieve coronatest per dag, waaronder ongetwijfeld ook een hoop zwangeren, zeker gezien er nog altijd een geboortegolf gaande is. Als die allemaal extra groeiecho's moeten krijgen, dan komt de verloskundigenzorg natuurlijk wel enorm onder extra druk te staan, terwijl ze het door de aanhoudende geboortegolf al extra druk hebben. In die zin vind ik het niet zo gek dat ze er niet meteen om staan te springen om je extra echo's te geven, maar als je je er echt zorgen om maakt en dit advies bestaat, dan zou ik toch kijken of je die zorg linksom of rechtsom toch kan krijgen, ook al zijn het er maar 1 of 2.