Verloskundige weigert extra controles en corona geweest in zwangerschap

Het is inderdaad nog een advies, maar dat advies is er zeker niet voor niets. De nvog (beroepsvereniging van gynaecologen) geeft nog wel aan dat er meer onderzoek gedaan moet worden. Maar als jij je er erg zorgen ok maakt, zouden ze dat ook weer miet moeten afwimpelen. Het is nu ook weer niet zo dat er veel meer echo's gedaan moeten worden, maar extra groei echo's bij bv 30 en 34 weken (beetje de standaard termijn daarvoor) zouden wel geindiceerd zijn. Als de baby dan verder goed groeit is het prima. Zou het nogmaals bespreken.

Tsja, als er groeiecho's geadviseerd worden na covid (en met het nieuws dat daarover geweest is snap ik je ongerustheid daarover zeker) dan zou ik toch eens gaan kijken of een andere hulpverlener je daar wel bij wil helpen. Een keer extra het hartje luisteren is echt niet vergelijkbaar met een groeiecho, ook kindjes die in groei afbuigen omdat de placenta niet meer goed functioneert hebben immers nog een hartslag, tot het te laat is misschien... Terwijl groeiecho's die afbuiging wel kunnen aantonen en misschien kunnen resulteren in tijdig ingrijpen. Natuurlijk is de kans klein dat er een dusdanig ernstige afwijking is opgetreden aan de placenta dat je kindje eraan sterft of er complicaties aan overhoudt, maar ik vind het nogal wat om die angsten gewoon weg te wuiven.
Gezien dit een direct gevolg is van je recente corona besmetting zou ik er niet voor terugdeinzen om dit bijvoorbeeld via de huisarts te laten lopen of gewoon eens rond te bellen naar andere verloskundige praktijken en te vragen of ze je daar wel willen helpen.

Ik heb bij mijn zoontje vanaf 32 weken ook groeiechos gehad na een dreigende vroeggeboorte: zulke echo's zijn dan echt geen pretecho's, je kindje is dan vaak ook al te groot om het echt goed te kunnen zien, maar wel nuttig vanwege de metingen die kunnen aantonen of je kindje nog goed groeit. En het gedeelte van de vaginale echo's erbij om mijn baarmoederhals op te meten (bleek destijds verkort), tsja, dat kwalificeert denk ik voor niemand als een pretecho... Dat te groot zijn geldt voor jouw kindje nu misschien nog niet, maar ik zou het er niet bij laten zitten omdat je verloskundige denkt dat je aast op gratis pretecho's. 

Wat wel een dingetje is natuurlijk: tegenwoordig hebben ruim 20 duizend mensen een positieve coronatest per dag, waaronder ongetwijfeld ook een hoop zwangeren, zeker gezien er nog altijd een geboortegolf gaande is. Als die allemaal extra groeiecho's moeten krijgen, dan komt de verloskundigenzorg natuurlijk wel enorm onder extra druk te staan, terwijl ze het door de aanhoudende geboortegolf al extra druk hebben. In die zin vind ik het niet zo gek dat ze er niet meteen om staan te springen om je extra echo's te geven, maar als je je er echt zorgen om maakt en dit advies bestaat, dan zou ik toch kijken of je die zorg linksom of rechtsom toch kan krijgen, ook al zijn het er maar 1 of 2.

Gebruiker10363803 schreef:
Ik heb precies hetzelfde (zwanger 22 weken en COVID gehad 2 maanden geleden. Echter heb ik nu last van long COVID en maakte ik me ook veel zorgen. Als je reguliere controles prima zijn, zou ik me niet teveel zorgen maken. Zolang het hartje goed klopt en je je kind voelt bewegen, ga er dan vanuit dat het goed is. Ik heb nagevraagd of ze bij de 20 weken echo iets van Corona konden zien (denk aan de navelstreng etc), maar ze vertelden mij dat ze dat al hadden ze het willen zien, dit niet zichtbaar is op de echo’s.
Heb je sinds die tijd niet naar het hartje kunnen luisteren, dan kan je hier wel naar vragen.
Probeer je niet te druk te maken, maar juist van deze tijd te genieten.

Als ik je bericht goed begrijp heb je COVID gehad in het begin van je zwangerschap. Ik ben nu 7 weken zwanger en gisteren positief getest op COVID, ik maak me ontzettend zorgen of dit invloed heeft. Aankomende vrijdag zou ik de eerste echo hebben maar als ik nog klachten heb kan dit niet doorgaan.. bij jou is het dus wel goed gekomen?

Ik denk dat het heel simpel is: een kwestie van wie betaalt de groei-echo. Covid zal nog niet opgenomen zijn in de huidige contracten met de zorgverzekeraars als reden voor de vk om extra echo's te indiceren en dus te mogen declareren. En idd, er zijn zoveel mensen met een positieve test, dat het heel begrijpelijk is dat de vk groeiechos niet zelf gaat financieren als ze deze nog niet kan declareren.

Ik zou het dus niet persoonlijk opvatten.

Je oplossing: speel het idd via de huisarts. Daar is niets 'niet netjes' aan, jij hebt je eigen redenen en belang om voor op te komen. Daar hoef je je niet voor te verantwoorden tegenover de mening van een ander, iedereen bekijkt het vanuit zijn of haar eigen initiatief. De huisarts kan je een verwijzing geven voor de gynaecoloog. Met die verwijzing, kan de gynaecoloog diezelfde groeiecho gewoon declareren, dus is het probleem van financiering opgelost.

Bespreek dit gewoon transparant met de vk hoor, geen geheim van maken.

Ik heb veel van de onderzoeken zitten lezen waarop het nieuws gebaseerd was. Veel is inderdaad nog onduidelijk. Maar onderzoeksgroepen uit verschillende landen komen op percentages uit van 4%-11% van de ingestuurde placentas van zwangeren die covid19 gehad hebben. Hier hebben we het dan over placentas die aangetast bleken. Dat is dus niet zo zeldzaam als dat de nieuwsberichten doen voorkomen. Maar zegt ook niet dat dit allemaal doodgeboren, vroeggeboren of dysmature kindjes werden. Dat gedeelte onderzoeken ze nu. Hoe groot de kans is op daadwerkelijke afwijkinken of doodgeboorte. Die is minder hoog. 
Ook bleek uit die onderzoeken dat een aangetaste placenta door het virus niet op echo's waarneembaar is. Hartje luisteren zegt natuurlijk helemaal niks. Ze weten het dus pas als je baby geboren is en de placenta onderzocht wordt. In die zin snap ik de houding van je verloskundige. Maar dat kan natuurlijk beter uitgelegd worden. Als er wat met je placenta is en je kindje komt in nood, dan merk je dat. Kindje beweegt minder, je krijgt voortijdig weeen etc. Dat zijn sowieso signalen waar een verloskundige direct op acteert. En als je placenta aangetast is, valt dat niet terug te draaien. Dus dan is het sowieso afwachten of dit soort dingen gaan gebeuren. Ze kunnen niet anders. Een enkele groeiecho rond 28 weken zou niet vreemd zijn. Dat wordt geadviseerd zelfs. Maar dan kijken ze naar of het kindje goed zijn groeilijn volgt. En niet of de placenta aangetast is. Dat kun je dus niet zien. 

Oh en volgens mij ging het wel om infecties in de tweede helft van je zwangerschap. En een andere kanttekening: de subjecten kwamen uit de eerste en tweede golf toen er nog geen vaccins waren en de virusvariant anders was. Welke invloed een vaccin heeft op die percentages is dus niet duidelijk. Geen idee of jij gevaccineerd bent.

Ik heb net zoals Lewis mij verdiept in de studie’s zowel Nl als andere landen.

Het gaat veelal op zwangeren die geen vaccin hebben gehad.
Daarbij is er veel naar de placenta gekeken die geïnfecteerd is door corona. Dat kan voor iedereen een andere uitkomsten geven.

Wat betreft extra controle voor de zwangerschap is een advies.
Ik zou dat bij een controle nog eens met de verloskundige bespreken.
Een groei echo zegt alleen wat van de groei op dat moment en niks over de conditie van een kindje.
Meestal is een groei echo rond de 28-30 weken.
Ik neem aan dat je voor die tijd nog wel bij de verloskundige bent.

Terug
Bovenaan