verloskundige zegt dat ik een miskraam krijg is dit zo?

de verloskundige zegt dat de baby te klein is voor 7 week en dat het daarom een miskraam word ze houd bijv niet rekening met mijn eigen berekeningen want ik kan later bevrucht zijn geraakt ze gaat er eigenlijk vanuit omdat die te klein is voor 7 week dat ik een miskraam krijg maar iedereen die ik spreek zegt dat ze dat niet zomaar kan zeggen omdat dit de eerste echo is dus hoe weet ze dan of de baby groeit of niet
Maar een verloskundige is opgeleid om met die variatie rekening te houden. Als zij zegt dat dit vruchtje te klein is, houdt ze waarschijnlijk al rekening met de variatie die je rond jouw termijn ziet. Dus met eerdere en latere bevruchting. Ik snap dat je hoop wil houden, maar vasthouden aan 'de verloskundige houdt helemaal geen rekening met...' gaat denk ik niet op.

Elke berekening voor zwangerschapsduur is met 2 weken ‘gratis’ vanaf de bevruchting. Elke arts, vk, in elk land ter wereld telt zo namelijk vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie.
Of je nu telt vanaf jouw laatste menstruatie, de dag van je vermoedelijke eisprong, je datum van vermoedelijke verwekking (27-12) danwel wanneer je voor het eerst positief testte: in al deze gevallen kom je uit dat je zo’n 7 weken zwanger was tijdens de echo afgelopen week. Daar kan altijd een kleine variatie van een dag, max enkele dagen inzitten maar het officiële termijn wordt daarom ook met de termijn echo (12 wkn ongeveer) bepaald.
Als het vruchtje indd zo klein was ik de kans behoorlijk groot dat het mis gaat. Maar, in de regel wordt er nooit zomaar een interventie gepland zonder over een week nogmaals een echo te doen. Maar echt, je bent nu gewoon 7+3 zwanger. Daar is niks aan te veranderen.

Beste F, wat een verdrietig nieuws en ik snap dat je ontzettend geschrokken bent. Ik ben geen medische professional, dus ik kan je helaas geen medisch advies geven. Wel heb ik wat informatie gevonden op Oudersvannu.nl wat je mogelijk nog overna kunt denken:
Het is mogelijk dat je later hebt geovuleerd dan je dacht. Dit zou betekenen dat je misschien minder weken zwanger bent dan aanvankelijk berekend. De zwangerschapsduur wordt meestal vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie gerekend(dat zijn die 2 extra wk), maar de daadwerkelijke conceptie kan later hebben plaatsgevonden. Bij vroege echo's kan het soms moeilijk zijn om hartactiviteit te detecteren, vooral als de zwangerschap korter is dan gedacht. Elke zwangerschap ontwikkelt zich op een unieke manier, en sommige baby’s laten pas later hartactie zien. Het is goed dat je een afspraak hebt met je huisarts. Zij kunnen je verder begeleiden en mogelijk een vervolgafspraak of nieuwe echo plannen voor een extra beoordeling van je situatie. Er is natuurlijk helaas ook een kans dat de verloskundige gelijk heeft en dat het een miskraam is/gaat worden. Om hier je mogelijk alvast op voor te bereiden heb ik nog wat mooie informatie voor je gevonden:

Zelf zou ik het fijn vinden, als ik in deze situatie zat, om mogelijk nog een echo te laten uitvoeren om het écht goed zeker te weten.

Hopelelijk heb ik je een beetje kunnen helpen,
heel veel succes en sterkte,
Jetske

Terug
Bovenaan