vermindering bekkeninstabliteit mogelijk?

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

Al enige weken kamp ik met pijnen in mijn onderrug en uitstraling over de linkerbil. Na een tijd moeten wachten ben ik bij de gyn geweest en deze heeft me aangemeld voor fysio, waar ik op zich veel aan heb.

Twee weken geleden kon ik niet meer de trap op en af, me draaien in bed, zelfstandig uit bed komen, bukken enzovoort. Er wordt me verteld om gedoseerd te werk te gaan en ik heb de afgelopen 2 weken absolute rust gehad.

En ik moet zeggen het helpt! "het schiet er niet meer in" en ik heb nagenoeg alleen een zeurderige pijn, die goed te verdragen is (meer bij moeheid), wat ik van jullie wil weten is kan dat? en mag ik nu juichen of kan het net zo hard en hevig weer terugkomen naarmate ik meerdere activiteiten ga doen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag van jullie

liefs
talke

Hoi Talke

Ik ken het, ik had je verhaal gevolgd omdat ik het zo herken. Ik heb zelf ook fysio en heb er ook heel erg veel aan.
Het werd bij mij ook al snel minder sinds ik naar fysio ging en het echt rustiger aan deed. Dat rustig aan doen ging me ook prima af aangezien ik me behoorlij lamlendig voelde.
Nu heb ik wel veel meer energie en doe ik wat meer in huis e.d en dat valt me best tegen. Ook omdat de fysiotherapeut voorstelde om 1 x in de 2 weken te komen in plaats van 1 x in de week.
Ik hou het niet twee weken vol zonder dat er wat aan gedaan word.
Het word dus nu weer erger. Ik ga ook maar weer 1 x in de week straks.
Wat doet de fysiotherapeut bij jou?

Groetjes Antoinette

He hallo,

Ook ik heb bij mijn 2 zwangerschappen bekkeninstabiliteit gehad en mijn advies luid dan ook volg die fysio en hou veel rust echt want als je meer gaat doen word het erger en kun je er na de bevalling nog last van houden..

Liefs,melissa

Ik weet niet hoe lang jullie zwanger zijn, maar bij mij was het zo dat ik van week 6 t/m 12 enorme last had van mijn bekken. Ik heb toen Fysio gedaan en dat hielp wel. (Volgens de fysio komt bekkenpijn in het begin van de zwangerschap door de verandering in je hormonen.)
Van 12 tot 26 weken heb ik bijna geen last meer gehad van mijn bekken. Sinds 3 weken (26e week v/d zwangerschap) heb ik weer veel meer last van mijn bekken. Ik doe soms nog wat oefeningen die ik van de fysio heb gehad en heb afgelopen weekend een babybelt gekocht. Toen ik deze om deed merkte ik dat ik gelijk weer beter kon lopen ipv waggellen :) Ik hoop dat het nu weer wat minder gaat worden...

Ja dat kan! Dat is het verradelijke van bekkeninstabiliteit,
je kan zo een paar dagen nix,en dan later weer dagen wel!
Dan ga je weer meer doen,omdat je lijf 'je dan in de maling neemt&
je niet weet waar je aan toe bent' Zodat je daarna weer vergaat vd pijn!
Dit is mij zo verteld door de Fysio,zij heeft mij het boek gegeven
van Cecile Rust,daar heb je echt wat aan hoor! Vooral de oefeningen!
Succes
Grtz An

zojuist weer fysio gehad. Als ik daar ben merk ik weer hoe pijnlijk alles is. Maar ik heb wel het idee dat het wel helpt. Ik leer mijn buikspieren (rond mijn navel) te gebruiken en zo treedt spierversterking op. Er voor zorgen dat je met je spieren stabiliseert, dat is het motto. Ik heb vandaag ook massage gehad voor de si-gewrichten.

Donderdag moet ik weer terug. Ik probeer inderdaad niet meer te doen. maar als je dus geen of weinig pijn hebt ben je geneigd te denken ach stel je niet aan!

Ik neem jullie advies ter harte. Ik ben nu trouwens 23,4 weken dus we moeten nog een tijdje gaan he?

liefs
talke

ja ik had precies dezelfde pijnklachten maar dat was GEEN bekkeninstabiliteit zeiden ze, ik had veel aan de fysio maar vooral aan het feit dat ik dingen meet doordacht deed ipv zomaar even wat doen, dus inderdaad meer je spieren gebruiken in je buik e.d. dan spaar je je rug uit.

Mij werd verteld dat ik te lenig was en dat alles nu week werd en loskwam en als je dan TE lenig bent dat dit problemen kan opleveren maar met meer gebruik van je spieren dat je het erg kan verminderen. Je moet alleen alles meer doordacht doen (wat ik best lastig vond haha)

Hoi Talke

Die massages krijg ik ook, en ook het trainen van de buikspieren. De ene week doet ie dat en de andere week doen we bekken oefeningen en gaat ie bezig met de wervels in mijn onderrug want ook die heeft behoorlijk te lijden.
Het is echt vreselijk, iemand zei al (ik weet niet meer zo goed wie, ik geloof An) dat het dus zo verradelijk is omdat je de ene dag niets kan van de pijn, maar een paar dagen later voel je minder pijn en denk je weer dat je de hele wereld aan kunt. FOUT DUS!
Ik ga nu weer 1x in de week want heb laten weten dat ik het niet vol hou om 1 x in de 2 weken te gaan, dat is echt te lang.
Hahah.. soms voel ik me wel 100 jaar oud erg zeg, en ben nog maar 21!
Maar goed. Iedereen netjes de oefeningen blijven doen en voldoende rust nemen en dan komt het allemaal wel weer goed!
Succes ermee!

Liefs Antoinet

Terug
Bovenaan