Vermoeden autisme bij dochter(6yo). Ervaringen?

Hoi!

Onze dochter van 6 jaar worstelt al, eigenlijk sinds ik me kan herinneren, op verschillende gebieden. Met name sociaal, mentaal en zintuiglijk. Ze is introvert, heeft 2 vriendinnetjes waar ze mee speelt, maar heeft veel moeite met nieuwe kindjes, of kindjes die verbaal (nog) niet kunnen communiceren. Ze heeft weinig zelfvertrouwen, is heel zelfkritisch en vermijdt nieuwe ervaringen omdat ze niet weet wat ze precies kan verwachten. Ze lijkt intenties achter bepaalde acties niet te begrijpen, waardoor er regelmatig lastige situaties ontstaan en ze zich onbegrepen lijkt te voelen (wat steeds weer een trap tegen d'r toch al fragiele zelfvertrouwen is). Ze háat harde geluiden, of kleding die te los, te strak, te kriebelig, te zacht, te hard (ik zit soms met m'n handen in het haar welke kleding nog wel kan) zit.

Ze uit zich regelmatig negatief en soms zelf somber en het breekt echt mijn hart. Mijn prachtige meisje.

We hebben nu dus om hulp gevraagd via GGD/CJG. De jeugdarts denkt, op basis van de eerste gesprekken, aan (een vorm van) autisme, en raadt ons breder onderzoek aan.

Wie heeft er een kind met autisme? En hoe heeft het stellen van een diagnose jullie geholpen, of juist niet? Wij willen haar zo graag beter leren begrijpen en ondersteunen, maar weten even niet weer waar we goed aan doen. Ervaringsverhalen zouden fijn zijn.

Bedankt alvast!
Een mama

Deels herkenbaar, voor mezelf. Toen ik te horen kreeg dat het autisme kon zijn, was dat een enorme opluchting. Er vielen echt een aantal dingen op zijn plaats.
Ik had in mijn jeugd echt meer uitleg kunnen gebruiken, over sociale interacties. En gewoon wat uitleg dat ieder huishouden verschillend is, dus wat voor mij normaal/logisch was, dat niet voor iedereen was.
Maar ook, dat als mensen kwaad zijn om een opmerking, dat dat niet perse aan mij lag. Mensen kunnen ook gewoon al een slechte bui hebben, of iets kan om onbekende redenen bij iemand heel gevoelig liggen.

Sociale interactie is een soort mijnenveld voor een autist.

Terug
Bovenaan