Vermoeidheidssignalen

Ik snap niks van de vermoeidheidssignalen van mijn zoontje van ruim 10 weken!
Zodra hij zijn fles leeg heeft begint hij te gapen. Maar dan is hij pas 30/40 min wakker. Maar als ik alle informatie over wakkertijd Mag geloven zou hij op zijn leeftijd 60 tot 90 min wakker kunnen zijn.
Zijn er meer kindjes van deze leeftijd die dit hebben? En moet ik hem dan toch al meteen na de fles in bed leggen?
Ik probeer sinds een paar dagen hem wakker in bed te leggen maar dat is tot op heden geen succes. Hij slaapt of maar 20 min en wordt dan wakker of hij begint te krijsen en slaapt niet. Enige plek waar hij op dit moment slaapt is de kinderwagen als ik ga wandelen. Wanneer ik dan thuis kom blijft hij wel doorslapen. Meestal tot de volgende voeding en moet ik hem wakker maken. Ik heb echt het gevoel dat ik mijn kind totaal niet begrijp en wordt hier heel verdrietig van.
Hopelijk heeft iemand tips!

Ik vond dit ook heel lastig. Mijn dochter is 14 weken bijna maar het duurde hier ook tot zeker 10 weken voor ik het doorhad. Gapen deed ze ook als ze net wakker was dus daar had ik voor mijn gevoel niet veel aan .
Ik ben eerst heel strak gaan letten op hoe lang ze wakker was, na 1,5 uur ging ze op bed (uiterlijk) en na 2/3 dagen merkte ik dat ze vaak rond die tijd begon te miepen/jengelen en onrustig werd/in de ogen wrijven . Zodra ik dat opmerkte ging ze o bed en dat hielp! Soms sliep ze 30, soms 45 min. En nu vaak 1 uur soms zelfs 2.

Je doet het goed! Probeer dus eens op andere signalen te letten en daar bewust mee bezig te zijn. En volg je gevoel dat zegt ook veel.

Mijn dochtertje is inmiddels 14 weken. Maar moest ik ook vaak na 45-60 minuten alweer op bed leggen omdat ze moe is. Vaak zie je het bij die kleintjes doordat ze wat meer gaan staren en wat minder kunnen focussen. Wij leggen haar dan op bed met haar knuffel met white noise (een van zazu) die kan je op de stand automatisch aan bij huilen zetten. Dan kan ze zelfstandig in slaap vallen. Na een kort naar bed ‘ritueeltje’

Maar inmiddels weet ik wel dat het ene kind zich makkelijker weg laat leggen dan het andere. Bij haar broers ging het ook minder makkelijk?.

Lastig hè! Vaak is het drinken voor die kleintjes ook vermoeiend, en dus is het niet gek als ze meteen na de voeding vermoeidheidssignalen geven. Zoals al beschreven is afwezig staren na een tijdje een goeie indicator. Je kunt ook proberen haar een tijdje wakker te houden na een voeding en dan na de ‘standaard wakkertijd’ te kijken of je een verandering opmerkt. Overigens is het krijgen van slaap belangrijker dan hoe en waar hoor, dus als het voor jou te doen is, is het prima als ze nu vooral in de wagen slaapt!

Bij ons ging het ook met de week beter en gingen we meer begrijpen en herkennen. Het is echt niet gek dat je soms vol vraagtekens zit, dat hoort helemaal bij het ontdekken van elkaar, je doet het hartstikke goed!

Blijft lastig... Komt vanzelf! Het feit dat je er bewust op let betekent dat het goed gaat... Ook al voelt dat soms niet zo ? (ik heb zo vaak het idee van "ik doe maar wat"). Het werd bij ons steeds duidelijker maar heeft ook echt wel een tijd geduurd.
Misschien kan je het zo timen dat je kleintje direct na de fles naar bed kan? Dat hebben wij tenminste op een gegeven moment geprobeerd en dat hielp wel... Onze kleine werd namelijk ook slaperig van die warme melk.
Wat bij onze meid ook nog een vermoeidheidssignaal is is het trekken aan haar oortje. Ook sabbelt ze vaak met soort van open mond op haar speen. En ze legt regelmatig een handje onder haar hoofd. Misschien heb je er iets aan? ☺️

Komt goed ? succes!

Mijn dochtertje is nu 12 weken. Ben al een week of 6 aan het stoeien met dat slapen. Maar waar het begon met al overstuur raken zodra ik haar in bed legde, heeft ze vandaag een dutje gedaan van 2 uur en moest ik haar zelfs wakker maken voor de fles. Er is dus hoop ?

Vorige week het boek droomritme gekocht en probeer deze methode te hanteren. Daar staat ook veel info in over vermoeidheidssignalen en dat deze minder duidelijk zijn als baby's slecht slapen en een beetje oververmoeid aan het raken zijn. Mij heeft het erg geholpen op de klok te gaan kijken en een paar dagen te investeren. Inmiddels kan ik aan haar zien als ze al eerder moe is dan 90 minuten. Die korte slaapjes herken ik ook wel, ve geprobeerd met inbakerdoeken, maar dat wilde niet echt helpen. Toch bleef ik het gevoel hebben dat ze zichzelf wakker maakte met haar bewegingen waardoor de slaapjes kort (max. 45 minuten) duurde. Sinds gisteren toch de puckababy mini in huis en gisteren sliep ze opeens van 15:30 tot 19:00 en moesten we haar wakker maken voor de fles. Ook vandaag waren haar slaapjes veel langer dan anders en moest ik haar wakker maken voor de fles. Mij heeft de prijs me heel lang tegengehouden, maar als ik dit eerder had geweten was ik hier eerder mee begonnen.
Veel succes!

Ah mama je doet het goed hoor. Ik herken het wel, waar ik bij mijn eerste kindje de signalen altijd zag is mijn tweede lastiger te lezen. Hij is nu 14 weken en ik zit nog vaak fout? Ik houd de wakkertijd in de gaten. Dat gaat bij het ochtenddutje goed (ik leg hem dan wel kwartiertje voor wakker tijd weg). Maar sommige andere dutjes werkt dat niet. Bij ons komt dat ook door de korte dutjes, hij slaapt vaak 35 minuten max en soms keertje langer. Maar van voeding tot voeding al tijden niet meer helaas, alleen in de draagzak. 

Als hij lekker slaapt in de kinderwagen dan zeker een dutje per dag daar in doen en bijvoorbeeld het ochtenddutje oefenen in bed/box. De ochtenddut schijnt makkelijkst te zijn omdat er dan nog veel slaapdrang is na de nacht. Probeer los te laten hoe lang het dutje is maar vooral trots te zijn dat hij zelf in slaap valt. Is het een kort dutje dan ga probeer je hem of weer in slaap te wiegen en lukt dat niet dan gaat de wakkertijd weer in. Bij ons is hij dan vaak wel al na een uur moe en ga ik even wandelen. Zo kom je zelf wel tot een soort ritme ☺️

newborns zijn soms zo lastig met slapen. Ik herken het helemaal. Maar je doet het echt goed hoor! Die boekjes en internetsites lijken een beetje te suggereren dat er een soort formule is die je toe kan passen waarna alles goed zou moeten gaan, en als dat niet zo is, dan doe je dus iets niet goed. Maar dat is helemaal niet waar. Alle kindjes zijn anders. De ene slaapt beter dan de ander, en iedere baby heeft zijn eigen ritme en wakkertijden. Ook slapen lang niet alle babies van voeding tot voeding. Die korte slaapjes kunnen er helemaal bij horen. Het kost ook gewoon tijd om elkaar te leren kennen, en in die eerste maanden hebben ze ook nog zo weinig communicatiemogelijkheden, dat wordt later echt makkelijker! Ook het niet in een bedje willen slapen verbetert vaak pas na 4 maanden en gewoon vanzelf. Daarvoor hebben ze de capaciteit niet eens om slechte gewoonten aan te leren, dus dan kun je gewoon doen wat nodig is om ze in slaap te krijgen. Wiegen, wandelen, bij je houden, voedend in slaap brengen.... wat maar werkt.

Maar ik weet hoe zwaar het is, en hoe graag je een beetje ritme wilt hebben en de mogelijkheid om je kindje even op bed te leggen. 

Mijn dochter was een huilbaby die te vroeg kwam. Wij hebben ook zo zitten tobben met slapen. Ik had zelf een zwaar herstel, dus lang met de draagdoek lopen, of achterover op de bank zitten, lang wandelen, ik kon het niet. 
Ze wilde werkelijk nergens anders dan op mij slapen. Ik heb wat uurtjes met tranen in mijn ogen gezeten omdat het gewoon verschrikkelijk pijn deed. Maar als ik haar bij mijn man probeerde te leggen, was ze direct uuuuuren lang ontroostbaar. 

Van het consulatiebureau en de boekjes hoorde ik ook alleen maar dingen als wakker weg leggen, zelfstandig in slaap vallen, wakkertijden en 2-urige slaapjes, geen slechte gewoonten aanleren. Het heeft heel erg averechts gewerkt. Ik heb wat uren over een huilende baby gestaan die na 30-45 minuutjes echt niet verder wilde slapen, of gewoon echt niet in een bedje wilde slapen. 

En die vermoeidheidssignalen? Geen idee, al het huilen klonk hysterisch en gapen deed ze ook op andere momenten. Ze was superalert, dus staren deed ze ook niet zo. Ik zag er helemaal niks in. 

Toen ik na 2/3 maanden besloot alle regels los te laten en gewoon te accepteren dat ze sliep wanneer ze sliep en at wanneer ze at, ging het stukken beter. 
Ik begon met de korte slaapjes accepteren. Wakker was wakker, geen getroost om haar weer in slaap te krijgen omdat het nog geen tijd was. Ze kreeg dan meteen een fles, want dan huilde ze tenminste niet direct al. Dat betekende ook veel meer flesjes dan mocht, wel kleinere flesjes. Ik kon voor het eerst genieten van dat ze een kwartiertje, 20 minuutjes vrolijk was.... ze speelde soort van in de box, lekker kraaien, in haar spiegel kijken enzo. En toen zag ik het! In eerste instantie waren die 20 minuutjes genoeg. Dan werd ze jengelig. Ik wist daarvoor niet eens hoe jengelig klonk, want ze krijste alleen maar. Maar het jengelen begon. 

Als ik haar dan in de doek deed, of met de wagen ging wandelen, of haar in een bepaalde houding op mijn buik hield, sliep ze zo. In de box of een bedje was nog wel moeilijk, maar in de ochtend lukte dat soms wel. En al was ze na 10 minuten alweer wakker? Dan was ik trots op haar en haalde ik haar vrolijk uit bed. Volgende slaapje op mij. Zo werden dat steeds betere en langere slaapjes in bed, en met 17 weken sliep ze volledig alle dagslaapjes in bed. Steeds maar 45 min. Maar toch!

Rond 4 maanden ging ze naar de opvang en leerde ze heel plotseling een langer middagslaapje te doen. Dus toen zaten we wel op wakkertijden van 1,5 a 2 uur en 3 slaapjes, waarvan 1 lange. 

Rond 6 maanden kon ik haar op bed leggen en viel ze zelf in slaap (wel een aantal weken geoefend met liggend troosten). En rond die tijd was ze ook veel vocaler met geluidjes en jengeltjes en huiltjes. Veel meer variatie, waardoor je er dingen uit kunt halen. Dat kon ik in die eerste maanden echt niet. 

Nu ben ik zwanger van de tweede, en ik ga meteen gewoon mee met de baby. Geen boekjes en CB meer voor mij. 

Terug
Bovenaan