Verschillen in CB's...

Hoi mama's,

net heb ik een van jullie mijn ervaring en advies gegeven. Voor mij had al iemand gereageerd en had de papieren van haar CB geraadpleegd.

Wat mij bij heel veel dingen, met name over voeding op valt, is dat elk CB net iets anders adviseert. Heel frusterend vinden jullie niet!!! Eigenlijk zou er in Nederland een lijn getrokken moeten worden, zeker met betrekking tot voeding. Elke kind is natuurlijk anders en heeft  soms zijn eigen advies nodig. Maar ik denk dat  er  heel wat  minder "onzekere" mama's zouden zijn, als hierin een beleid is.

Laatst bijvoorbeeld vroeg ik me af wat het minimale was wat Sigrid moest drinken met  ruim 8,5 maanden. Ik mijn zus geraadpleegd, haar dochter is 6 maanden ouder. Bij haar CB zeiden  ze; minimaal 500cc. Terwijl mijn CB laterop 300cc had gezegd. Echt irritant, vooral als je je wat onzeker hierover voelt. Je wilt tenslotte het beste voor je kind.    

Iedereen hier op het forum wil zijn ervaringen graag delen. Ook ik geef graag reacties als ik in een zelfde soort situatie heb gezeten.  Maar heeft de mama die met iets zit hier wel baat bij als zij 6 verschillende antwoorden krijgt???    

Misschien een beetje een   discussie, het kwam zo maar in mij op. Hoe denken jullie hierover mede-forum-mama's???

Groetjes,


Petra
 
hoi Petra

Ik kan het je nog gekker vertellen. Ik heb 2 dochters, ze schelen 20 maanden en ik krijg voor allebei op het zelfde CB andere adviezen !
Mijn ervaring is gewoon je eigen gevoel volgen.  

Dat geldt ook voor alle adviezen die je hier op het forum krijgt.  Vaak krijg je goede tips, maar soms ook  tips waar je niets mee kan. Dat wil niet  zeggen dat ze niet goed zijn, maar  elk kind en elke moeder is anders.


groetjes
Melanie
 
Mijn dochter had last van een droge huid. Op het ene CB zeiden ze: Doe
haar maar 1x per week in bad, want anders krijgt ze er erg veel last
van.



Toen ik ging verhuizen zei het nieuwe CB: Je moet haar wel elke dag in
bad doen hoor! Want anders krijgt ze smet! Gooi er dan maar gewoon een
hele zooi badolie in (en dat spul dat ze aanraden STONK!!!).



Nu gaat ze 2 of 3x per week in bad, en vaak ook nog eens samen onder de
douche. Dat gaat prima, ze stinkt niet, heeft geen smet, en ook geen
droge huid meer.



Lynn

 
Hallo!

Heel herkenbaar. Ik heb weinig vertrouwen in wat ze zeggen.
Mijn dochtertje Sam, geboren 21-10-05, drinkt meestal maar 5 minuten per borst. In het groeiboekje dat je van het CB krijgt staat dat ze al na enkele minuten de achtermelk bereiken. De consultatie-arts zei dat dat niet zo was!?!?!

Als ik vragen heb over de (borst-)voeding, dan bel ik de lactatiedeskundigen uit mijn regio.
Ook deze adviseren me om niet naar het CB te bellen ivm de ondeskundigheid van menigeen die daar werkt, inclusief artsen.

Echt belachelijk toch!?! Je zou toch moeten kunnen aannemen dat wat het CB (onder leiding van het ministerie van volksgezondheid) zegt, dat dat ook zo is en dat je het niet in twijfel hoeft te trekken?!

Ik kijk gewoon goed naar Sam en als ik me onzeker voel, dan bel ik de lactatiedeskundige.

Nog iets trouwens: toen Sam 8 weken was zei het CB dat er 3 uur tussen elke voeding moest zitten.
De lactatiedeskundige zei echter dat zij uitgaan van als het kind 2 maanden is elke 2 uur, als het 3 maanden is elke 3 uur, etc.

Ik ga nu gauw Sam, want ze kondigt zich aan voor de volgende voeding.

Groetjes Angelique
 
hoi,

ik ken het probleem van het cb bij ons precies het zelfde.
ik ga alleen nog wege en meten in combi met de prikken.
ze stelle hier ook van die domme vrage nou ja ik vind ze dom, me zoontje van nu 1 jaar liep heel vlot en toen hij 11 maande was en we naar het cb gingen had ze zo iets van die is vlot en daarna van die vage vrage stellen zo als deze "als je vraagt waar is de klok wijst hij heb dan aan?? en wij van nee dat doet hij niet en zij echt van ja maar dat hoefd hij ook nog lang niet nou vraag het niet dan.

en luisteren doen ze ook niet ze gaan ook absoluurt niet in op je gevoel als je je onzeker voeld dan schuiven ze het heel vaak zo van tafel echt slecht!!!!!
onze oudste zoon heeft een groei achterstand nou een strijd dat ik er voor moest voren voordat ze hem goed ginge na kijken en me jongste heeft een koemelkalergie niet op gevallen het is hier zo van nou hij goeid en komt aan nou niet druk maken,en dat vind ik wel zo iritant.

dus ook hier in koude kerk een slecht cb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
je kan beter naar de huisarts voor vragen als je het niet vertrouwd.

groete brigitte
 
Hallo!

Hier in groningen het zelfde verhaal! Heb het helemaal gehad met het cb! Wel jammer, want als je nu iets te vragen hebt....

groetjes uit het "hoge noorden"

Janine
 
Ik had het hier al snel gehad met het cb. Ik ben met 6 weken gestopt met de bv en ze waren daar boos over. Ze vonden dat mijn kindje bv MOEST krijgen want dat vonden zij het beste.... Is eigenlijk ook zo, maar wat niet gaat gaat niet. Ik kon ze er niet van overuigen dat ik dat ook vond maar dat het echt niet langer ging zo..... Toen eenmaal op de fles bleef ze slecht drinken en ze vonden dat ze meer moest eten op een dag .... ja dat zou ik ook wel willen......maar dat oet ze niet en zo'n kleintje kun je niet dwingen.....zij vonden dat ik wel wat meer kon opdringen.....

Dus sindsdien volg ik mn gevoel en vraag veel aan andere moeders..... Het cb is voor mij echt het meten, wegen en de prikken en meer niet. Dat heb ik ze ook duidelijk gemaakt. Gelukkig ben ik niet onzeker aangelegd, maar kan me voorstellen dat sommige moeders het er moeilijk mee kunnen hebben.

gr. Linda
 
Tja, het CB.... ik lees hier op het forum dat het meestal aardige drama's zijn.
Hier een ander verhaal. Over het algemeen ben ik redelijk tevreden over het CB. Stan is wel redelijk aan het gewicht in vergelijking met zijn lengte. De arts vertelde dat ik het wel in de gaten moet houden, maar dat het nog niet "ernstig" is. Tja, Stan krijgt alleen zijn gewone hapjes en verder weinig extra's. Ben wel benieuwd hoe het de volgende keer is, én wat ze me adviseren.
Ik til meestal niet te zwaar aan de adviezen van het CB. Ik hoor ze aan, neem ze in me op en doe er mee wat ik denk wat goed is voor onze zoon.

Groetjes,
Marieke
 
Terug
Bovenaan