Verschillen in CB's...

Hi

Ik luister eigenlijk niet echt naar mijn CB en als ik het doe met een hele grote korrel zout. Komt misschien ook omdat ik al bij de kinderarts liep en hij zei dat ik dan toch niet naar het CB hoefde te gaan, zei het niet met zoveel woorden maar liet wel weten dat ze beetje waardeloos zijn. Mijn zoontje heeft niet gekropen maar op zijn billen geschoven, dat vondt het CB niks, moest met hem oefeningen gaan doen want hij zou anders laten gaan lopen. De kinderarts zei ach wat grappig deed mijn dochter ook, en oh ja, misschien dat hij dan iets later loopt. Hij liep trouwens met 14 maanden wat niet laat is. Ach joh, gewoon je gevoel volgen. Het ene kind is het andere niet, de ene is iets dikker, of dunner, sneller of langzamer,  etc.

Groetjes,
Lia
 
Hoi,

Het is mij ook opgevallen dat CB's andere adviezen geven. Zelfs binnen 1 CB zijn de gegevens tegenstrijdig zowel mondeling als de dingen die je op papier meekrijgt.
Als je alle informatie gebruikt en dan naar je gevoel luistert dan kies je altijd goed. Het CB gaat uit van "gemiddelde" en "normale" baby's en die bestaan gewoon niet. Dat zie je hier op het forum ook, sommige kinderen lopen met 7 maanden en andere met 2 jaar.

Ik ben trouwens erg blij met mijn CB. Toen ik aangaf dat ik de eerste prik nog niet zo jong in mijn zoon wou laten jassen, vroegen ze alleen of dat naar aanleiding was van het programma op SBS6. Ze wezen op de risico's van prikken en van niet prikken en lieten de keus aan ons. Een maand later had onze zoon pas de 5 kg gewicht bereikt en mocht er geprikt worden van mij. Ook met andere dingen zijn ze erg vriendelijk en alert, ze doen duidelijk hun best en zijn gek met de kinderen.

Succes allemaal.

 
hallo,

ik ben het er helemaal mee eens.
onze zoon Huub heeft ecxeem en heeft een speciaal dieet wat hij moet volgen.
en het was allemaal erg verwarrend, hij heeft 3 soorten voeding gehad voordat we de goede te pakken hadden.
nu moet hij het dieet volgen en ik krijg "advies" van het CB, de dietiste de huisarts de dermatoloog dus het wordt er niet makkelijker op.
nu ben ik zelf niet zo onzeker meer en ik doe wat ik vind dat het beste is voor Huub.
en dat bevalt me erg goed moet ik zeggen.
er zou zeker een lijn getrokken moeten worden.
als bij ons de dietiste en het CB het al niet eens zijn waar moet dat dan toch heen.

het gaat nu gelukkig erg goed met Huub we bekijken het per keer en we doen toch wat wij denken dat goed voor hem is.
tenslotte weten wij het als ouders toch beter denk ik altijd maar.
wij weten wie ons kind is en wat hij nodig heeft.

groetjes Brenda
 
Als ik jullie reacties zo lees, dan zijn jullie eigenlijk ook niet zo tevreden met het CB. Ik vind de adviezen die je krijgt soms wal noch kant raken. Een forum als dit vind ik soms zelfs betrouwbaarder dan het CB. En waar ik het meest op vertrouw: mijn verstand,  mijn gevoel en mijn vriendinnen met kids. Maar ja, als je het als beginnend ouder daarvan hebben moet?

groejts
greet
 
Hoi,

Ik heb ook zo mijn problemen met het CB. Dat is gekomen om dat een arts mij zo nodig telefonisch moest melden dat mijn dochter mogelijk een hartprobleem had omdat ze gezwollen oogleden had, Nou wil het geval dat mijn dochter, Natasja, de hele tijd had gehuild en dat ze dus niet naar het hart kon luisteren, dan belt die t**t dus de volgende om dat te melden , omdat ze net een cursus had gehad om hartproblemen te herkennen. Nou, had Natasja inderdaad wat aan haar hart, maar sorry hoor dit meldt dus NIET TELEFONISCH!!! Nioet netjes. Zeker niet als het je eerste kind is, en je had haar ook niet meer verwacht. Tegenwoordig ga ik er heen om te laten meten, wegen en prikken de rest van de dingen vraag ik wel aan familie, vrienden en kennissen en dan gaat het ook goed.
(Blijkbaar heeft het me erg geraakt want ik windt me er nog steeds over. En ze was toen 8 weken, nu 4 1/2 maand)

Groetjes,

Sandra en Natasja
 
Hallo allen,

CB? Ik luister met een half linkeroor, laat het even van links naar rechts door mijn hoofd 'lopen' en het rolt er zo: HUPS! via mijn rechteroor weer uit.

Ons zoontje is nu 2,5 jaar oud en is ruim 10 weken te vroeg geboren en daar begint het probleem al. Want als je namelijk een kindje hebt dan volledig volgens het (CB)boekje gaat (zoals eigenlijk onze dochter van nu 3 maandjes) kunnen ze je vrij goed adviseren. MAAR.... zodra je kindje afwijkt... een klein beetje of -zoals die van ons- heel veel, dan weten ze er werkelijk helemaal niets meer vanaf en proberen ze bijna wanhopig professioneel over te komen.

Ons zoontje had met twee-drie maandjes oud (gecorrigeerd dus pas twee weekjes oud) een eet-advies van 6 x 80 cc, door de kinderarts opgesteld. Prematuurtjes eten natuurlijk met een heel ander ritme en heel andere hoeveelheden want je moet steeds de leeftijd corrigeren. Toen hij op een dag vreselijk veel honger bleef hebben, hebben we het CB gebeld en de 'mevrouw aldaar' meldde dat ze 6 x 80 cc wel erg weinig vond. Als hij het zou lusten, mocht hij ook wel 8 x 110 cc. Bijna de dubbele hoeveelheid op een dag! De kinderarts heeft het CB hierop aangesproken en wij hebben op dat moment besloten alleen nog maar voor de prikken lang te gaan. Ons zoontje is dus alleen maar een paar keer voor de prikken geweest maar nooit meer voor controle. Wij liepen (en nog steeds) bij onze eigen kinderarts.

Pfff... iemand anders schreef dat ook al: het zit me kennelijk nog erg hoog want terwijl ik het opschrijf word ik er weer boos om. Wat een belachelijk advies he?

Succes hoor, en je eigen gevoel is bijna altijd goed hoor! Dat extra zintuig hebben wij niet voor niets!

Groet,

Anouk
 
Hallo
inderdaad er zijn enorm veel verschillen in de CB's, dat wordt vooral duidelijk na het lezen van al jullie ervaringen. Maar gelukkig bestaan er echt ook nog  goede cb's. Ik vind echt dat ik niet zoveel te klagen heb!
Mijn man heeft constitioneel exceem dus de kans dat ons zoontje ook wat zou hebben was ruimschoots aanwezig. Hier speelde ze prima op in. Bij de eerst vlekje op zijn lijf werd er direct hypoallergene voeding voorgeschreven en kreeg hij extra controle.
Ook toen hij mocht beginnen met groente en fruit (bij de 6 maanden) werd ik netjes doorgestuurd naar een dietiste en zij bemoeide zich verder niet met de voedingen.
Ik heb zelf veel bedenkingen bij de inentingen gehad en zij boden me een luisterend oor en voorzagen me van eerlijk en goed advies zonder me het gevoel te geven me een keuze op te dringen.
Jullie zien, het kan echt ook anders.
Misschien scheelt het dat ik bij mijn eerste gesprek heb aangegeven op te zien tegen de bezoeken aan het cb omdat ik enorm veel negatieve ervaringen in het verleden heb gehoord. Hoe dan ook, ik ben in elk erg blij dat ik positieve ervaringen heb met het cb.
Groetjes......
 
Terug
Bovenaan