Verstopte neus

A

Anoniem

Guest
Hai meiden,
Na de eerlijke topic van EJ heb ik ook iets op te biechten.
Al vanaf het begin van de zws heb ik last van een verstopte neus.
Eerst gebruikte ik hier af en toe otrivin voor, en was de verstopte neus ook af en toe minder.
Maar eigenlijk al sinds augustus gebruik ik bijna dagelijks otrivin voor t slapen gaan...
Met een prop in mijn neus lukt het slapen nl echt niet, en ik slaap al zo beroerd af en toe. Zoutoplossingen helpen echt niet helaas.
De laatste weken lijkt het alleen maar erger te worden. Ik wordt ook steeds kortademiger van die mega buik en dan zit het snot me nog meer in de weg.

Otrivin mag je maar een week achter elkaar gebruiken. De reden daarvan is dat je na lange tijd een reboundeffect krijgt, je neus raakt als het ware verslaafd aan de otrivin en raakt snel verstopt als je het niet gebruikt. Met andere woorden: zijn mijn neus en ik verslaafd? Het heeft zelfs een naam: "otrivinisme". Dus.. ben ik "otrivinist" geworden, of is dit een herkenbaar kwaaltje voor meerderen van jullie?

groetjes Soela

Hier moest ik wel op reageren.
Een verstopte neus is idd een zwangerschapskwaaltje. Door de zwangerschap zwelt het neus slijmvlies.
Ik had er ook heel veel last van verstopte neuzen.
Van mijn vk moest ik floradix slikken voor mijn hb. Ik heb daar  ook meer weerstand van gekregen en geen verstopte neuzen meer.
Ik kan me voorstellen dat je een neusspray gebruikt voor die verstopte neus. Zou er zelf ook helemaal gek van worden. Maar zit er ook risico's voor de baby aan of is het alleen voor jezelf vervelend dat je er aan 'verslaafd' raakt?

Hee EJ,
Onwijs bedankt voor je reactie!! Opgelucht te lezen dat het bij de zws kan horen!
Ik hoop dan maar dat dit snel over is na de bevalling, wordt soms echt gek van dat snot en het is ook nog eens erg vermoeiend. Voor zover ik weet, na wat speurwerk, is het niet schadelijk voor de baby. het is vooral voor je neusslijmvlies dat je het niet zo lang mag gebruiken. Dus als het goed is wordt ons kindje niet geboren met ook zo'n snotneus...

verder niemand last van meer snot, niezen en dat soort dingen?
Groetjes Soela

Hoi soela

Ik hen gelukkig geen last van een snotneus, maar dat verhaal over dat slijmvlies
komt erg bekend voor. Bij mijn eerste zwangerschap had ik er ook last van,maar
bij mijn zat het bij mijn oren.Ik ben al slechthorend, maar toen was ik echt stokdoof.
Het heeft te maken met de buis van estasias (als ik het goed schrijf ?). Die vervoerd
dat slijmvlies. Die buis komt voor in je oren, neus en keel en staat in verbinding met
elkaar. Als ik het goed heb. Op dit moment is mijn gehoor gelukkig goed. En ik
hoop dat dat ook zo blijft. Wel zo handig voor de instructies bij de bevalling. Bij mijn
eerste mistte ik de helft van de info. Als het goed is verdwijnt het vanzelf na de
bevalling. Niet meteen, maar het komt wel weer goed.

Veel succes en liefs Cindy

Hoi meiden,

Ik schrok een beetje toen ik las dat niemand iets noemde over dat Otrivin etc. slecht is voor   het ongeboren kind. Ik weet nl. sinds mijn eerste zwangerschap dat je dit absoluut niet mag gebruiken. Alleen dus nog maar de zoutoplossings spray. Dit werd mij toen verteld door de apotheker.

Ik heb dus ook regelmatig last van een verstopte neus. Op dit moment kamp ik weer voor de zoveelste keer met een verkoudheid. (Leuk die verminderde weerstand!!).
En ik gebruik dus weer niets voor mijn neus. Hooguit die babyspray met eucalyptus wat nu nieuws is maar als nu opeens blijkt dat je wel Otrivin mag tijdens de zwangerschap weet ik het gelijk te vinden!

Ben dus heel benieuwd waar je kunt lezen dat het mag!

Groetjes,
Rosanne
mama van Quentin (3 jr) en 33 wk zwanger van dochter

Ik heb ook veel last van verstopte neus. Voorals 's   nachts wat resulteert in snurken, tot groot ongenoegen van mijn partner. Bij mijn vorige zwangerschap had ik hier nog meer last van.

Ik heb even op internet gezocht naar Otrivin en zwangerschap en vond het volgende.
Bij Otrivin zelf zeggen ze dat het geen kwaad kan mits niet langer dan 1 week gebruikt. Langer gebuik altijd pas na overleg met je huisarts. Dit staat ook op verschillende apotherkerssites

Wat wel wordt aangegeven op verschillende sites is dat je tijdens het geven van borstvoeding Otrivin  NIET mag gebruiken omdat  het in de melk komt en niet duidelijk is wat de  gevolgen zijn voor je baby.

Otrivin Baby mag je  overigens wel gewoon tijdens zwangerschap en borstvoeding gebruiken, maar dit is volgens mij gewoon een zoutoplossing.
Bij twijvel zou ik toch  altijd even de apotheek of huisarts  bellen.  

Hier iemand die sinds 3 weken van die verstopte neus af is! Toen mijn ijzer naar beneden ging en ik losferron moest gebruiken, ging dit na een week of drie werken in de vorm dat mijn neus weer helemaal vrij is en ik lang zo kortademig niet meer ben. Heerlijk na al die maanden!
Helaas is mijn ijzergehalte nog niet verbeterd.........

Succes!!

Oja, tijdens mijn 4e zwangerschap had ik er ook veel last van en ook van mijn oren. Dat resulteerde uiteindelijk in een kraamweek met dichte oren en half doof zijn!. Hoop dat jou dit bespaard blijft!

Liefs Hilma.

Hoi meiden

Wat bij mijn nog wel eens wil helpen als mijn oren verstopt zitten is dit.
Even goed de neus dichtknijpen en dan een hap lucht nemen en flink uitblazen.
Met de mond dicht. Dan springen mijn oren meestal wel weer open. Het is niet
blijvend, tenminste bij mijn niet. Maar ik hoor dan tenminste weer wat. Ik hoop
dat jullie hier iets mee kunnen, mocht je oren dicht gaan zitten.
Veel liefs Cindy

Terug
Bovenaan