Verstopte neus

Hee meiden,
ja ik heb ook vaak het idee dat het ook met mijn weerstand te maken heeft.
vannacht slecht geslapen en dan heb ik vandaag nog meer snot.
ook regelmatig een b-tje pijn in mijn keel als ik erg vermoeid ben
niet echt fit zwanger zijn is het zo
dus maar even kijken of ik iets aan mijn weerstand kan doen, vragen aan de vk of ik extra ijzer kan gebruiken, wie weet helpt dat!
of bevallen, dat helpt denk ook, zou ik ook wel leuk vinden!
kus Soela

hoi.

die

!#$%

^& verstopte neus heb ik ook.
radeloos na 2 maanden kwam ik bij de huisarts en van haar mocht ik 1 week otrivin gebruiken, heb het verlend naar een 1week en paar dagen, maar nu nog steeds last van.
zoutoplossing heeft bij mij hetzelfde effect als dat je water in me neus gooit.
dus dat doen we niet meer.

zucht ik denk dat ik het maar gewoon voor lief moet nemen.
xx

Hallo allemaal,

Mijn naam is Sjors, ben 26 jaar en ben 9 Januari uitgerekend.
Zit dus op het Januari forum, aangezien ons kindje al erg groot is en mijn buik enorm. Zal het mij niets verbazen als ik Januari niet ga halen, vandaar dat ik vaak op het December forum meelees.  Vooral dit onderwerp sprak mij erg aan. Aangezien ik al 5 jaar Otrivin verslaafd ben. Echt verschrikkelijk, ik kon gewoon niet zonder, waar ik ook ging, de otrivin ging altijd met me mee. Het hele huis tot aan mijn auto aan toe, overal vondt je neusspray.Totdat ik zwanger werd, de VK zei meteen dat ik er mee moest stoppen omdat de baby door de Xlometazine (of hoe dat spulletje ook mag heten) een afwijking kon krijgen. Schrok me rot, van alles geprobeerd, niets hielp. Bij de KNO arts geweest, ook zij kon me niet helpen, moest gewoon stoppen. Normaal gesproken zou ik Pretnison hebben gekregen, maar dat kan nu natuurlijk niet. Waar ik e kracht vandaan heb gehaald, weet ik niet. Maar van de een op andere dag heb ik het aan de kant gezet. En het klinkt raar, maar geloof me dat waren hele zware dagen. Dikke tranen, zonder m'n vent had ik het niet gered. Ik ging zelfs hyperventileren omdat ik een lucht meer kreeg. Mijn partner kreeg me rustig en hielp me om rustig adem te halen. Ik heb nu al bijna 4 maanden niet meer gebruikt. En ik ben zo trots op mezelf, want het was echt heel zwaar!!!
Dus kijk asjeblieft uit met dit spul want  het kan wel degelijk invloed hebben op je baby.
Succes met de laatste loodjes!!!

Liefs
Sjors

Hoi,
hier ook een reactie van iemand die neusspray verslaafd is geweest.
ik heb ook flink afgezien toen ik het niet meer mocht gebruiken.
geloof me dat wil je niet meemaken.
moest zout water snuiven en stomen maar dat had natuurlijk niet hetzelfde effect.
nu ben ik maanden niet verkouden geweest maar sinds een paar dagen wel weer.
ik heb vannacht niet geslapen en heb   midden in de nacht gekeken of ik nog neusspray voor baby's had liggen.
maar ik had niets meer.
nu ben ik net klaar met stomen en mijn neus zit weer dicht.
ik voel me wel zo klote.
ik hoop dat dit geen weken gaat duren want als ik zo moe de bevalling moet gaan doen dan weet ik niet hoe het moet.
gr lisette

Als huisarts moet ik even reageren...
Een verstopte neus is inderdaad een zwangerschapskwaal. Ik heb het zelf ook. En ik hoest me al sinds het begin van mijn zwangerschap ongans, ook iets van overprikkelde slijmvliezen.
Otrivin is inderdaad wat omstreden in de zwangerschap. Het is vaatvernauwend en in theorie kan het ook de bloedvaten in de placenta vernauwen waardoor het kindje minder voeding krijgt. Zolang je kindje goed groeit, zou ik me geen zorgen maken dus. Van aangeboren afwijkingen tgv otrivin is mij niks bekend.
Het klopt ook, dat het na een week niet meer werkt, sterker nog, het kan juist voor meer klachten zorgen. Je kunt dit doorbreken door het af en toe eens een paar dagen niet te gebruiken. Feit is wel dat otrivin je slijmvlies dunner en gevoeliger maakt dus het is gewoon niet verstandig om het lang te gebruiken. Maar af en toe een weekje kan best hoor. Dat doe ik zelf ook, ik snuif nu ook alweer een dag of 5 wat otrivin voor het slapen gaan omdat ik anders geen oog dicht doe.

Ik hoop dat ik een en ander wat duidelijker heb kunnen maken.

Groetjes,
RV

Hoi hoi allemaal,

een verstopte neus is ook een kwaaltje waar ik veel last van had.
Ik heb bijna twee maanden elke avond voor het slapengaan nisivine gespoten.
Dit werd mij voorgeschreven door mijn huisarts, moest echt even gaan, want verstopte neus, hoesten,... had schrik voor een longontsteking. Maar was blijkbaar een luchtpijp ontsteking.
Ik kon niet slapen zonder nisivine te spuiten. Nu, ik toch even polsen bij mijn gynaecoloog of dit wel kan. Ze heeft mij erop gewezen dat het enorm slecht is om dagelijks nisivine in je neus te spuiten. Een week mag je dit doen, maar zeker niet langer. Zelfs als je niet zwanger bent, mag dit niet.
Dus ik was wel even kwaad op mezelf ... Ze heeft mij iets anders voorgeschreven, want vertelde me dat het belangrijk is om af te wisselen als het toch niet voorbij gaat. Dit heb ik nog een drie-tal dagen voor het slapen gaan in mijn neus gespoten en daarna was ik er zo goed als vanaf. Mijn neus blijft wel lastig, maar niet dat ik er niet van kan slapen. Dus... ik mag niet meer klagen over mijn verstopte neus!

Liefs,
van ons...

Manlief heeft vanochtend otrivin gehaald en ik had gelijk de eerstvolgende uren weer lucht! Nu kan ik strakjes eindelijk weer slapen (hoop ik)!

Groetjes van een enorm snotverkouden Rosanne

hai,
he lekker voor je Rosanne, een b-tje lucht zo hoogzwanger is geen overbodige luxe!

Rubensvrouw, bedankt voor je duidelijke verhaal, dat steld me wel gerust!

Mocht ik na de bevalling nog zo 'verslaafd' zijn zal ik zeker stoppen met de otrivin.
Maar nu vind ik de timing zo beroerd. Ik heb nog 4 weken voor de boeg, slaap al zo slecht, om dan ook nog "cold turkey" af te kicken vind ik geen doen. Dan ga ik mezelf erg zielig vinden!! Ik spray nog maar even voort...
Groetjes Soela

Terug
Bovenaan