Vertel mij dat ik niet de enige ben?

geenvera

New member
Moeders en vaders, help mij.

Onze dochter is 30 oktober 2023 3 jaar geworden en sinds dat moment gezien ze 'problematisch' gedrag. We zitten nu al een paar maanden in het geschreeuw en het begint echt zijn tol te eisen, zowel mentaal als voor onze relatie. Graag deel ik mijn verhaal met jullie in de hoop dat ik niet de enige ben en mogelijk jullie (gouden) tips hebben!

Sinds ze 3 is het plotseling een begrijpelijke slaper. Ze doet geen middagslaapje en gaat tussen 7 en 8 uur naar bed. Voordat ze in slaap vallen kan het tussen de 3 á 4 uren duren en ja dit ook als we later naar bed gaan. Hoe kan dit?
Daarnaast heeft ze de laatste van heftige driftbuien, vooral als ze haar zin niet krijgt, maar het kan ook het uit niets zijn. Ze is dan ontzettend boos, gooit alles door de kamer wat ze tegenkomt, schreeuwt oorverdovend en huilt heel hard. Dit op elke plek, ieder moment en meerdere malen per dag. We krijgen dan vervolgens ook moeilijk contact met haar, ze is daarna heel snel weer afhankelijk door prikkels om haar heen (denk aan knop van een lampje, de kat etc.) ze bovendien bovendien ook heel pesterig gedrag. Dit is iets wat wij niet tolereren, maar als we hier op aanspreken (wat we duidelijk doen) dan slaat ze ons heel hard en meerdere malen. Tot slot is ze druk tot in extreme, het lijkt of zit er geen stop knop op.

Is dit alles normaal voor een 3 jarige? Zijn er meer ouders met dit probleem? Zo ja, hoe overleef je dit? Of moet er toch een gedragsdeskundige aan te pas komen?
 
Klinkt mij in de oren als slaapgebrek. Bij oververmoeidheid is in slaapvallen moeilijker.
En als ze over de vermoeidheid heen raken worden ze super druk. En van vermoeidheid chagrijnig.
Zodra ze huilt om niks, lekker nog eventjes terug naar bed.
Middagdutje hoeft misschien niet meer standaard, maar de ene dag is de andere niet.
 
Klinkt mij in de oren als slaapgebrek. Bij oververmoeidheid is slaapvallen onmogelijk.
En als ze over de vermoeidheid heen raken, worden ze super druk. En van vermoeidheid chagrijnig.
opgebouwd ze huilt om niks, lekker nog eventjes terug naar bed.
Middagdutje hoeft misschien niet meer standaard, maar de ene dag is de andere niet.
Bedankt voor je reactie. Bovenstaande is iedere dag al 6 maanden lang met veel slaap of met weinig slaap.
 
Bedankt voor je reactie. Bovenstaande is iedere dag al 6 maanden lang met veel slaap of met weinig slaap.
Wij zien dit gedrag gelukkig alleen maar wanneer onze dochter oververmoeid is. Als dat niet het geval lijkt te zijn, zou ik geneigd zijn te zeggen, zoek hulp.
En probeer prikkels te beperken. En pick your battles. Alleen corrigeren bij dingen die echt een probleem zijn, de rest komt later wel. Wanneer de peuterpuberteit voorbij is, of wanneer jullie betere handvatten hebben, om hier mee om te gaan.
Sterkte.
 
Je begint je verhaal met zeggen dat ze meestal pas tussen 22:00 en 24:00 in slaap valt. En geen middagdut doet. Hoe laat laten jullie haar dan opstaan?
Om geen slaapgebrek te krijgen moet ze dan minstens tot 10:00 uur uitslapen, op die leeftijd.
 
Wij hebben ook een temperamentvolle peuter (al misschien met wat minder heftig gedrag als ik lees bij jou). We proberen heel duidelijk te zijn wbt haar gedrag. Als ze een driftbui heeft (en daar vaak niet uitkomt) zetten we haar op een rustige plek om af te koelen. Dat heeft ze dan echt even nodig (Time outplek). Als ze "stout" is, bijv met dingen gooien, haren trekken, bijten ed, gaat ze in de hoek. Daar moet ze 2 min zitten die elke keer weer opnieuw ingaan als ze wegloopt. Dat weet ze trouwens inmiddels lijkt, want ze blijft vaak braaf zitten.
Verder merk ik dat die van ons vaak s middags niet wil slapen, maar er toch wel behoefte aan heeft. We proberen het op vaste tijden aan te bieden en iig te zorgen voor wat rust/ rustige activiteiten midden op de dag. Verder werken vaste rituelen en voorspelbaarheid.

Dus mijn tips: ongewenst gedrag consistent 'bestraffen' met hoek of time-out en haar die tijd weinig aandacht geven behalve terugzetten als het moet.
Voorspelbaarheid in het slaapritueel en evt dagritme
Rustmomenten inbouwen halverwege de dag, zodat ze wellicht iets tot rust kan komen ook al wil ze niet slapen.
Positieve aandachtmomenten door samen te spelen (quality time) oid en dingen die ze goed doet te belonen.

Succes!
 
Terug
Bovenaan