vertellen aan broer en zus

Hallo iedereen,

Ik ben zwanger..jeuj! Mijn vriend heeft al twee kinderen en vanavond gaan we ze vertellen dat ze een broertje of zusje krijgen. Spannend. Heeft er iemand ervaring mee met het vertellen aan oudere kinderen en misschien advies of tips. Of dingen die ik kan verwachten? Alvast bedankt. Ben een beetje (heel erg) onzeker.  Vervelende hormonen.

hi Tess,

gefeliciteerd met jullie baby op komst.

vertellen aan een oudere broer of zus kan best lastig zijn. mijn man heeft 6 kinderen uit zijn eerste huwelijk. we hebben ervoor gekozen om het ze in groepjes te vertellen,afhankelijk van de leeftijd. de basisschoolkinderen vertel je het anders dan aan tieners of adolescenten. de jongsten reageren ook het leukst en hebben de meeste gewone vragen viel ons op. voor de oudsten was het moeiljijker. we hebben ons ingesteld op 14 dagen chagrijn, en dat kwam aardig uit. het speelt nog wel op (dit weekend dus, zucht) met veel grofheid en lompheid, maar mijn man vindt dat een uitdaging en ik kan wel janken. leve de hormonen. wat wel helpt: andere belangrijke volwassen in hun leven inlichten: dus moeder van de kinderen, opa en oma, tantes van de kinderen, zodat het geen geheim is en kinderen er ook met anderen over mogen praten.

de kinderen kunnen zich verder van hun vader af voelen komen te staan, jaloers zijn op jou en je kindje, het idee krijgen dat 'nou niks meer mag'. lekker laten uitrazen en blijven bevestigen dat jullie van hen houden en hen belangrijk vinden.

wat voor jezelf belangrijk is: jij kiest ervoor met je man, jullie zorgen ervoor, jullie houden ervan en de kinderen zullen als het babytje een beetje groter wordt, misschien best wel eens de aardigheid ervan inzien.

sterkte, in ieder geval, t blijft ingewikkeld die samengestelde gezinnen.
gjes Miep36

Hi Miep,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Jij ook heel erg gefeliciteerd!! Ik snap dat je je het heel erg aantrekt dat de broers / zussen niet echt blij reageren. Zou ik ook hebben maar ik vind dat je man wel de goede instelling heeft en ben blij dat hij er niet ook mee loopt te kniezen want dan zou je er ook niks aanhebben. Maar ik begrijp je volkomen hoor!!
Heel erg bedankt nogmaals voor je reactie. We gaan het ze dadelijk vertellen en daarna gaan we naar opa en oma en mogen hun het daar vertellen. Denk dat het allemaal wel mee zal vallen maar op dit moment..brr.

hallo Tes, hoe ging het vertellen aan de grote broer en zus? reageerden ze leuk, of vonden ze het een beetje 'raar' of juist leuk voor jullie?

ik hoop dat opa en oma ook met jullie blij zijn met de komst van de baby.
gjes Miep36

Tja, bij ons is de situatie iets anders. Ik heb al twee kinderen en die wonen bij ons. Ze zijn zelf gaan vragen of ze nog een broertje of zusje kregen. Ze wilden het dus erg graag.

Wat wel frappant is dat ze het nu hebben over we krijgen er nog een echt zusje of broertje bij terwijl het halfbroertje bij hun vader niet als broertje wordt gezien. Komt denk ik ook door de houding van mijn ex en zijn vriendin overal wordt het etiketje op geplakt van stiefbroer, halfbroer, stiefmoeder etc. Dat geeft al een enorme negatieve klant voor mijn kinderen. Terwijl wij het gewoon hebben over broertje/zusje en mijn man is niet hun stiefvader, maar B (de naam).
En ze zeggen zelf dat deze baby uit dezelfde buik komt en daardoor accepeteren ze het beter als broertje/zusje.

In ieder geval blijft het natuurlijk moeilijk encomplex, en alles hangt natuurlijk af van de relatie tussen de kinderen en jou, hoe ze hun plekje hebben binnen jullie gezin, of ze zich welkom voelen en heel belangrijk zoals mijn naamgenootje (Miep36) al zegt de leeftijd. Hoe ouder hoe moeilijker dergelijke veranderingen geaccepteerd worden.

Succes en laat je even weten hoe het gaat?

Miep

Hai Miep34 en Miep36

Dank je voor jullie reacties. Fijn om even iemand te lezen die in 'dezelfde' situatie zit. In mijn omgeving is dat niet dus kan er met niemand over praten . Klinkt wel erg zielig he? Maar valt wel mee. Het is bij mij gelukkig tot nu toe goed gegaan met het de broer en zus vertellen. Ik had allemaal gekleurde briefjes gemaakt. Dat doet het nog goed bij ze. Ze zijn 6 en 7 jaar. Op het eerste briefje had ik een beetje een inleiding getypt. Op het volgende 'Proficiat' en daarna..'jullie krijgen een broertje of zusje'. We hadden ze het aan tafel gegeven. De jongste keek mij aan (meisje) en zei.. 'echt niet, jij kan geen baby krijgen want je hebt geen dikke buik'. Dus wij maar uitgelegd dat de buik en baby nog moest groeien. De oudste (jongen)  zei 'ja dat dacht ik al'. Van de spanning had mijn vriend ondertussen het spek aan laten branden dus heel de keuken zag blauw. Was grappig want zo wist ik dat ie eigenlijk toch heel zenuwachtig was geweest.

's Avonds zijn we het nog aan de ouders en zus van mijn vriend gaan vertellen met de kindjes. Ze werden overstelpt door aandacht en ze zijn nu wel aan het idee gewend. Ik zei dat ze heel lief waren en dat ik misschien wel iets onder de kerstboom zou leggen (niet om ze om te kopen hoor, want dat waren we toch al van plan). Toen zei de jongste dat er ook iets voor de baby bij moest. Kei lief. De volgende dag kwam ik beneden en ik had echt de slonzigste wijdste pyama aan die ik heb (hij zit zo lekker) en de oudste zei: 'nou dat dik zijn is al begonnen'. Fijn he?

Ik heb echt geluk met ze gehad en met mijn vriend. Maar ook ik ben bang voor de reactie van zijn ex. Ik ben zo bang dat ze de kindjes tegen ons opzet. Ze is gewoon best stom en vind zich altijd zielig. Heeft ook altijd iets te zeuren. Maar ja dat wachten we maar af. Het wordt in ieder geval wel een 'echt' broertje of zusje want van die -stief en -half namen hou ik helemaal niet van.

dankjewel voor jullie reacties. Ik wens jullie ook veel succes in jullie zwangerschap en met de andere kinderen. En in ieder geval ook al fijne feestdagen. Leuk he? Om met zo'n leuk idee (de baby) het nieuwe jaar in te gaan.

Tess,

wat fijn dat het zo goed is gegaan.
Als jullie relatie met de kinderen goed is en je blijft ze bij de dingen betrekken dan kunnen kinderen van 6 en 7 zelf hun concluises trekken en hun moeder daar niet zoveel aan kunnen veradneren.

Mijn ex en zijn vriendin doen geen enkele moeite voor de kinderen en mijn kinderen hebben dan ook een enorme hekel aan haar (en mijn oudste ook aan haar vader). Echt heel verdrietig. Maar van mijn ex-schoonmoeder krijg ik te horen dat de vriendin mijn ex mij daar de schuld van geeft. Gelukkig weten zijn ouders wel beter.  

Maar jij legt een kadootje onder kertsboom, mijn kinderen krijgen nog geen kesrtkransje. Met sinterklaas mochten ze geen schoen zetten en met hun verjaardag kan er nog geen kaartje of gebakje van af. Mijn oudste wilde haar vader nu geen kerstkaart sturen, want die krijgen wij ook niet zget ze dan. Heel triets.

Nou meid geniet lekker van de feestdagen en je kleine hummel in je buik. En als je buik straks dikker wordt en de kinderen kunnen ook beweging voelen. Laat ze dan lekker eens aan je buik zitten. Ik heb wel eerder gezien bij anderen dat de kinderen van de vader dat dan niet mochten. En natuurlijk is het anders als met eigen kinderen. Maar ze vinden het prachtig en zo kunnen ze mooi meegenieten.

Miep

hi Tess, wat fijn dat de kinderen zo leuk reageren. Het kan voor hun ook heel speciaal zijn dat ze zo bewust meemaken dat hun moeder een kindje krijgt.

Wat je zegt, Miep en Tess, van half- en heel- en stief- houden wij ook niet. Ik ben gewoon Miep voor de kinderen en straks mama van eentje.

Met kerst nemen mijn ouders hun wiegje mee, waar ik nog in gelegen heb, en de andere kinderen en kleinkinderen. Het lijkt me zo leuk om een eigen humpie daar in te zien liggen. t Is maar voor een maandje of drie, het heeft een hoge schattigheidswaarde .

Ex-echtgenoten blijven toch wel rare wezens, ze zijn de ouders van je kinderen, je wilt er niks mee, alleen maar wederzijds fatsoen en het welzijn van je kinderen. Dat is af en toe even op de  lippen bijten bij een wederzijds onbegrip of miscommunicatie. Tot nu toe geen gezeik over onze zwangerschap (afkloppen!!)

veel plezier met de komende kerstdagen, gjes Miep 36 (18w6d).

Terug
Bovenaan