hi Tess,
gefeliciteerd met jullie baby op komst.
vertellen aan een oudere broer of zus kan best lastig zijn. mijn man heeft 6 kinderen uit zijn eerste huwelijk. we hebben ervoor gekozen om het ze in groepjes te vertellen,afhankelijk van de leeftijd. de basisschoolkinderen vertel je het anders dan aan tieners of adolescenten. de jongsten reageren ook het leukst en hebben de meeste gewone vragen viel ons op. voor de oudsten was het moeiljijker. we hebben ons ingesteld op 14 dagen chagrijn, en dat kwam aardig uit. het speelt nog wel op (dit weekend dus, zucht) met veel grofheid en lompheid, maar mijn man vindt dat een uitdaging en ik kan wel janken. leve de hormonen. wat wel helpt: andere belangrijke volwassen in hun leven inlichten: dus moeder van de kinderen, opa en oma, tantes van de kinderen, zodat het geen geheim is en kinderen er ook met anderen over mogen praten.
de kinderen kunnen zich verder van hun vader af voelen komen te staan, jaloers zijn op jou en je kindje, het idee krijgen dat 'nou niks meer mag'. lekker laten uitrazen en blijven bevestigen dat jullie van hen houden en hen belangrijk vinden.
wat voor jezelf belangrijk is: jij kiest ervoor met je man, jullie zorgen ervoor, jullie houden ervan en de kinderen zullen als het babytje een beetje groter wordt, misschien best wel eens de aardigheid ervan inzien.
sterkte, in ieder geval, t blijft ingewikkeld die samengestelde gezinnen.
gjes Miep36