Hoi Tina,
Ik weet dat er in nederland wetttelijk geregeld is dat je minder uren mag gaan werken. (volgens mij in de arbeidstijden wet) Hier staat in dat je eens per twee jaar minder uren mag gaan werken tenzij dat je werkgeven zwaarwegende redenen heeft waarom dit niet kan. Het bedrijf waar je werkt moet dan volgens mij wel meer dan 10 werknemers in dienst hebben.
Ik heb hier zelf ook mee te maken gehad bij mijn vorige zwangerschap. Ik zou na mijn verlof niet parttime mogen terugkomen omdat mijn afdelingshoofd geen parttimers op de afdeling wou hebben!
Ik heb toen een brief gestuurd met een verwijzing naar deze wet, en in de brief gezet waarom het volgens mij geen probleem zou zijn om mijn werkzaamheden te laten doen doen 2 parttimers. Hier zijn ze toen akkoord mee gegaan en nu werk ik er nog steeds. Parttime!
Misschien is dit ook een idee voor jou?
En als je toch wilt gaan solliciteren dan blijft dit inderdaad moeilijk, ga je het zeggen of niet. Ik denk dat ik als ze niets vragen dan ook niets zou zeggen, maar vragen ze het, ook al mag dit niet, ik hier niet over zou kunnen liegen. Dat wordt je dan naderhand ook kwalijk genomen.
Heel veel succes met je keuze!
Groetjes Lucielle