vertellen dat je zwangr bent bij sollicitatie?

A

Anoniem

Guest
Ik hoop dat jullie me hier bij kunnen helpen. Ik ben momenteel druk aan het solliciteren. Ik wil graag parttime werken en zie dat bij mijn huidige baas niet gebeuren. Vinden jullie dat ik het moet melden tijdens het sollicitatiegesprek?    Heeft iemand hier ervaring mee?

liefs Tina

Ik heb dit toevallig pas besproken bij het cwi omdat ik ook werkeloos ben. Je zou het kunnen verzwijgen als je niets ziet aan je, maar het is niet netjes. En al helemaal niet als het zwangerschapsverlof zal gaan vallen binnen het contract. De werkgever kan je dan verwijten dat je willens en wetens zaken achter hebt gehouden die werken in zijn nadeel. Om nog maar te zwijgen over het vertrouwen dat beschaamd is, dat werkt ook niet lekker.
Ik zou het wel eerlijk vertellen, denk ik. Of voorstellen om het contract te laten afronden voor het verlof als ze daar mee in hun maag zitten. Maar vooral denk ik dat je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt.

Je hoeft helemaal niets te vertellen, er mag tijdens een sollicitatie niet eens naar gevraagd worden. Maar goed soms wordt het wel gevraagd, en dan moet tijdens het gesprek blijken of je het wel of niet vertelt.

Zelf zou ik zeggen dat het niet relevant is en dat ik en dergelijke vraag niet wens te beantwoorden, ongeacht of ik nou wel of niet zwanger ben of wil worden.

Hoi Tina,

Ik weet dat er in nederland wetttelijk geregeld is dat je minder uren mag gaan werken. (volgens mij in de arbeidstijden wet) Hier staat in dat je eens per twee jaar minder uren mag gaan werken tenzij dat je werkgeven zwaarwegende redenen heeft waarom dit niet kan. Het bedrijf waar je werkt moet dan volgens mij wel meer dan 10 werknemers in dienst hebben.

Ik heb hier zelf ook mee te maken gehad bij mijn vorige zwangerschap. Ik zou na mijn verlof niet parttime mogen terugkomen omdat mijn afdelingshoofd geen parttimers op de afdeling wou hebben!
Ik heb toen een brief gestuurd met een verwijzing naar deze wet, en in de brief gezet waarom het volgens mij geen probleem zou zijn om mijn werkzaamheden te laten doen doen 2 parttimers. Hier zijn ze toen akkoord mee gegaan en nu werk ik er nog steeds. Parttime!

Misschien is dit ook  een idee  voor jou?

En als je toch wilt gaan solliciteren dan blijft dit inderdaad moeilijk, ga je het zeggen of niet. Ik denk dat ik als ze niets vragen dan ook niets zou zeggen, maar vragen ze het, ook al mag dit niet, ik hier niet over zou kunnen liegen. Dat wordt je dan naderhand ook kwalijk genomen.

Heel veel succes met je keuze!
Groetjes Lucielle

Hoi Tina
Ik ben zelf ook zwanger en ben ook druk bezig met werk zoeken maar ik vertel het wel gewoon eerlijk want na een tijdje moet je tog met verlof en ze mogen je voor een zwangerschap niej ontslan als reden plus als er iets gebeurd op je werk dan is de baas vrantwoordelijk en dan kun je aanpassen werd doen mocht je dan aangenomen worden want mocht je baas het niej weten dan dan kan ie jouw bv zware dingen laten tillen en als jij dat niej mag   en er gebeurd dan iets dan is het hem vrandwoording ik zou gewoon eerlijk zijn

Veel s6 nog groetjes carola

Voor mijn eigen gevoel zou ik het persoonlijk wel zo eerlijk vinden om het te zeggen. Bij mijn baas heb ik het ook van te voren aangegeven dat we graag zwanger zouden willen raken en prompt een maand later was het raak. Voor hem was het geen reden om mij niet aan te nemen, maar dat kan natuurlijk ook anders lopen. Ik kende hem nog vanuit mijn opleiding en misschien is dat in mijn voordeel geweest. Hij vertelde later wel dat hij het gewaardeerd had dat ik zo eerlijk was geweest.
Je hoeft het niet te vertellen, maar persoonlijk zou ik me er niet prettig bij voelen om een paar weken na je sollicitatie alsnog met die boodschap aan te komen. En doet hij er moeilijk over, tja.. misschien heeft het dan niet zo mogen zijn dat je daar aan de slag zou komen.

Doe wat bij je past en waar jij je lekker bij voelt.  Ik denk dat dat het belangrijkste is! Dan ben je eerlijk naar jezelf en dat past jou het best, ongeacht wat iedereen je hier aan advies meegeeft, toch?

Als het je goed bevalt bij je huidige werkgever dan zou ik eerst goed informeren naar de mogelijkheden van part-time werken.

Qua sollicitatie.... voor mij zou het ook afhangen van hoe lang ik zwanger was.
Als ik in de eerste drie maanden zou zitten en een andere baan aan het zoeken was dan zou ik het denk ik nog niet melden.

Ik denk dat ik er zo en zo niet zelf over zou beginnen en er op zou gokken (gezien het feit dat het wettelijk ook niet mag) dat de eventuele nieuwe werkgever er ook niet over begint tijdens het gesprek.
Dan kun je later als je de baan hebt eerlijk zeggen dat het niet ter sprake is gekomen en als je nog niet zo lang zwanger was op het moment dat je een sollicitatie hebt kun je ook nog altijd opperen dat je het op dat moment nog niet wist.

Maar feit blijft dat je jezelf er goed bij moet blijven voelen.
Kijk anders gewoon hoe het gesprek verloopt. Vaak voel je zelf dan wel aan wat je wel of niet kwijt wilt.

Succes!

eigenlijk raar dat het zo'n raar onderwerp blijft. Ik had het ook bij mijn huidige baan. Hij vroeg   of ik van plan was aan kinderen te beginnen, ik heb toen geantwoord, ligt eraan je hebt het niet voor het zeggen. We waren toen ook al 9 maanden bezig.
Toen kwam er nog zo'n opmerking van ja anders werk je hier een half jaar en dan ben je zwanger.
Toen heb ik er wat lacherig om gedaan

Maar prompt een maand later was het inderdaad raak. van de week mijn eerste echo en ga dan eens kijken of ik het voor mijn vakantie of erna ga vertellen. Na mijn vakantie heb ik nog een maand tegaan tot einde conctract. Aan de ene kant vind ik het wel spannend, maar aan de andere kant kan het me ook niks schelen of ik een nieuw contract krijg.

Het wordt voor mij nog even afwachten.
Kortom het is heel persoonlijk of je het verteld, zowiezo als je nog niet zwanger bent niks zeggen. Maar dat is mijn mening.

gr
mirinda

Terug
Bovenaan