vertellen dat je zwangr bent bij sollicitatie?

Hi Hi,
Nou die vraag had ik ook even geleden en kreeg ook verschillende meningen ,
ik heb denk zoeen 12 keer gesolliciteerd en het erbij verteld,ze reageerde allemaal heelleuk en van o dat moet toch geen reden zijn om je aftewijzen!nou dus wel.
Ik had zoiets van ik kan beter nu eerlijk zijn anders kijken ze je daadelijk allemaal met een scheve bek aan.en daar had ik echt geen zin.

Door mijn eerlijkheid heb ik toch een baan gekregen en werk er nu al een zoeen 2 maanden met veel plezier.ik ben aangenomen terwijl ik 3 maanden zwanger was en ze behandelen mijn gewoon als ieder ander en zelfs als ik straks zwangerschapsverlof krijg mag ik daarna terug komen voor 2,5 dag samen met nog een collega die nu met zwangerschapsverlof is werken we dan een hele week. dus zo kan het ook

groetjes wendy

hey

ik ben al maanden bezig met solliciteren omdat helaas me vorige contract niet verlengd werdt ivm met niet zon hele goeie staat van het bedrijf.

Ik heb het ten alle tijden wel eerlijk vermeld.

Heb het nagevraagd bij de bond en je hoeft het idd niet kenbaar te maken.

Ik kreeg wel positieve reacties dat ik het eerlijk vertelde maar heb ondanks dat nog geen baan.   ben nog steeds aan het solliciterenomdat ik wel moet maar weet nu al dat het voorlopig geen nut heeft.

Ik denk dat je zelf moet beslissen of je het wel of niet kenbaar wil maken

suc6

groetjes Danielle
29 weken & 5 dagen

Wettelijk gezien mag een toekomstig werkgever er niet naar vragen.
Het zou in principe niet uit mogen maken, maar na 20 jaar ervaring als persooneelsfunctionaris/hoofd persooneelszaken  heb ik menig goede kandidate zien afvallen met als echte reden: Ze is rond 30 jaar, ze zal wel snel moeder worden.
Ook ik ben voor eerlijkheid, maar misschien is het in dit geval beter eerst te laten zien dat je een zeer waardevolle kracht bent. Een man kan immers ook wettelijk ouderschapsverlof opnemen en ik heb zelden meegemaakt dat een mannelijke sollicitant naar zijn "toekomstplannen" wordt gevraagd.
Overigens heeft mijn zusje een paar jaar geleden een baan gekregen met  dikke zwangere buik, zelf ben ik 5 maanden zwanger en de afdeling wordt straks afgestemd op mijn ouderschapsverlofwensen, waarbij ik mijn functie behoud. Er zijn dus zeker nog fijne werkgevers.

http://home.szw.nl onder kopje werk vind je info ouderschapsverlof en zwangerschapsverlof, handige site.

Ik moest ook even reageren hoor.

Ik begin morgen namelijk met mijn nieuwe baan en op het moment van solliciteren wist ik niet dat ik zwanger was. Ik ben nu 14 weken zwanger en ga het deze week gelijk maar vertellen. Tsja ik het is niet de meest handige binnenkomer. Ik heb tijd genoeg om te bewijzen wat ik kan en wil ook na de bevalling weer werken (32 uur). Ik wil het gesprek ook positief insteken (dus niet beginnen "ik weet dat het niet zo handig is maar......").

Het mag geen reden van afwijzen zijn, maar voor veel bazen is het wel een reden voor afwijzen voor de sollicitatie. Je wordt natuurlijk met een en of andere smoes afgewezen, want iemand vanwege haar zwangerschap afwijzen mag niet.
Ik raad je aan om niets te zeggen. Ze mogen er niet naar vragen en jij mag zelfs liegen als ze er toch naar vragen.

Succes!

Groetjes

Hoi Tina,

Na mijn bevalling wil ik ook parttime gaan werken en dit kan niet met het soort werk dat ik doe (ik werk voor een detacheringsbureau), maar ik wacht met het zoeken van een nieuwe baan tot na mijn zwangerschapsverlof. Het lijkt me dan makkelijker omdat je gelijk aan de slag kan, maar vooral omdat ik nu mijn verlof over een fulltime salaris zal  krijgen. Dat scheelt toch aardig wat.

En ik heb al aangegeven bij mijn werkgever dat ik tot het moment dat ik een baan voor 3 dagen/ ± 24 uur heb gevonden, bij hen blijf werken voor 4 dagen. Dan kunnen zij me nog plaatsen en kan ik het wel even uitzingen tot 'mijn' baan voorbij komt.
Die ene dag neem ik op als ouderschapsverlof.

Groetjes,
Paula 18w3d

Hallo Tina,

Nou van het CWI en van UWV heb ik vernomen, dat je niet verplicht bent
om te melden dat je zwanger bent. Ook mogen ze je er niet naar vragen.

Dat je het persoonlijk wel wilt vertellen kan ik me voorstellen, heb ik
in het begin ook gedaan, maar ik kon niet aan een baan komen. Je word
toch te vaak gelijk afgewezen. Reden is meestal dat ze een andere
geschikte kandidaat hebben gevonden en bewijzen dat ze je niet willen
wegens je zwangerschap kun je toch niet.

Dit geld als je al een baan hebt en je tijdens een contract met verlof
gaat, ook dit hoef je maar een dag van te voren te melden (raar maar
waar) Dit staat natuurlijk onbeschoft (vind ik zelf) maar soms heb je
geen keus.

Als je ze tijdens het lopende contract verteld dat je zwanger bent, als
is het na drie maanden of langer, kunnen ze alsnog een goede smoes om
je niet aan te hoeven nemen (dus ook hierbij kun je geen contractbreuk
aanspreken betreffend je zwangerschap)

Deze informatie heb ik van het UWV en ik geef ze gelijk, omdat ik het zelf mee hebt gemaakt.

Nu heb ik toevallig werk gevonden, maar dat is tijdelijk en loopt
ongeveer tot mijn zwangerschapsverlof. Daarna moet ik helaas weer
aanspraak maken op een uitkering, maar dan mijn zwangerschapsuitkering.

Kijk ik heb ook liever een vaste baan nu van 40 uur of partime en dat
ik na mijn zwangerschapsverlof weer kan beginnen. Maar helaas zit dat
er voor mij niet in.

Veel succes en bekijk goed hoe je je tijdens een sollicitatie voelt of
wat je wilt. en ook wat je kunt verwachten van die werkgever. Het
blijft lastig.

groetje Dees

Terug
Bovenaan