Vertellen tijdens proeftijd of niet?

<p>Hoi, </p><p>Graag hoor ik jullie meningen over het volgende. Ik ben sinds 15 oktober aan het werk bij een nieuwe werkgever als psycholoog. Ik heb een vast contract gekregen en een proeftijd van 1 maand. Ik ben dus nu halverwege de proeftijd, en ik ben momenteel ook 12 weken zwanger. Ik begin een heel klein beetje te groeien maar voor iemand die mij niet goed kent, is het niet erg zichtbaar. Ik twijfel erg of ik het moet melden of niet. Ik ben altijd erg van het goede vertrouwen maar ik hoor ook vaak voorbeelden van contracten die niet verlengd worden. Ik weet dat ik officieel niet verplicht ben het te melden. Alleen vind ik het ook een klein beetje lullig om de dag nadat mijn evaluatiegesprek voor de proeftijd is geweest, te melden dat ik zwanger ben. </p><p>Complicerende factor is overigens dat we op basis van mijn huidige salaris bezig zijn met een woning. We hebben al een voorlopig koopcontract getekend. Als ik deze baan kwijtraak, raak ik het huis dus ook kwijt. </p><p>Wat denken jullie? Wel of niet melden? En als je als collega zo'n bericht zou krijgen van je nieuwe collega, hoe zou je dat dan vinden? </p><p>Alvast bedankt voor de reacties! </p>

Oei lastig... aan de ene kant zeg ik vertellen! Want ik waardeer het altijd enorm als mensen eerlijk zijn. Maar aan de andere kant is de kans wel echt aanwezig dat ze je niet willen hebben, onderhand met zwangerschapsverlof moeten hun weer invallers regelen en jij moet ook gewoon doorbetaald krijgen. Ik denk toch dat ik het eerlijk zou zeggen en dan erbij vermelden dat je om deze reden twijfelde om het te zeggen. Dat je eerlijk bent is echt heel veel waard voor je collega's/werkgever!

Ik zou het vertellen. Ze mogen je niet ontslaan omdat je zwanger bent. Als de organisatie professioneel is dan maken ze er geen probleem van. Ik heb ook net een nieuwe baan en ben 13 weken zwanger. Heb in totaal 1 week gewerkt en nu zit ik al 4 weken ziek thuis. Voelde me erg bezwaard en was ook bang voor de reacties, maar ze zijn heel begripvol. Mijn instelling is altijd geweest: als ze het niet accepteren, in zo'n organisatie wil ik ook niet werken. 
Succes, want het blijft toch spannend! 

Ik zou het niet vertellen. Ik heb er slechte ervaring mee. Ze mogen je idd niet ontslaan op basis van je zwangerschap maar verzinnen dan wel wat anders om het alsnog te kunnen doen. (was bij mij het geval)
als het mij zelf niet was overkomen zou ik zeggen vertellen! maar nu denk ik er anders over.
succes

Je kan toch tijdens je evaluatie gesprek nadat hun hebben gemeld dat je mag blijven vertellen dat je zwanger bent? Dan kunnen ze niet terug en jij bent eerlijk.

Ja vind het ook lastig hoor. Ik ben echt een voorstander van eerlijkheid en snap de reacties van Beeblove en Marbosch helemaal. Alleen word ik wel wat bang van de voorbeelden van wanneer het wel leidt tot ontslag (vervelend zeg MommyB!)... en vind ik bij 14 weken melden op zich nog steeds wel vroeg zat. Ik neig dus naar nog even stil houden. Maar ben nog wel benieuwd naar meer reacties..

Niet ontslagen mogen worden omdat je zwanger bent klopt natuurlijk, maar in de proeftijd mag je iemand "ontslaan" zonder opgaaf van reden. Net als dat je zelf mag stoppen zonder opgaaf van reden. En uiteraard kunnen ze na die periode besluiten je geen contract aan te bieden. Dat mag gewoon en staat los van ontslaan. 
Echt een hele lastige situatie. Alles in mij zegt "eerlijk zijn", maar ik begrijp helemaal dat dat ook verkeerd uit kan pakken. Kan me ook voorstellen dat als je het vertelt na de proeftijd, dat ze zich wel een beetje belogen voelen. Heel lastig. 

Los daarvan, worst case scenario. Stel je vertelt het, ze breken je contract af, en jullie krijgen een miskraam in week 16? Is misschien heel hard. Maar wel iets om ook rekening mee te houden. 

Terug
Bovenaan