Vertellen zwanger zijn op je werk

<p>Ik zit in een delicate situatie. Mijn contract loopt af per 4 April. Ik ben volgende week 12 weken zwanger. En het bedrijf waar ik werk heeft op dit moment problemen om werknemers op tijd uit te betalen, maar er zijn al wel weer positieve berichten.</p><p>Ik weet ook dat ze aan de ene kant niet zonder mij kunnen (dat wordt gezegd) maar zelf heb ik het idee, dat ze zonder mij het echt wel redden. Ik haal zoals je zegt wat meer druk weg bij mijn collega, waardoor hij/zij meer tijd heeft voor eigen werkzaamheden. </p><p>Maar zonder mijn werk kunnen wij niet meer rondkomen. Als mijn contract niet verlengd wordt, is het als zwangere moeilijker om wat anders te vinden. </p><p>Dus ik vraag me af wat jullie zouden doen. Wachten tot je bevestiging hebt dat je contract wordt verlengd of vertellen. Aan de ene kant  wil ik het vertellen omdat ik dit wel zo netjes vind en het ook moeilijk vind mijn mond te houden. Aan de andere kant wil ik mezelf niet in mijn vingers snijden. </p><p>Hebben jullie advies? </p>

Heel nobel om het te zeggen, maar de praktijk leert dat ze dat onderbewust gaan meenemen in hun beslissing (ook al is dat niet wettelijk toegestaan en kun je dat aanvechten, je gaat het niet kunnen bewijzen). Wees niet roomser dan de paus en zorg vooral voor jezelf. Wil je op die werkplek blijven? Prima, dan ben je tot 2 weken voor je verlof ip niet verplicht te melden dat je zwanger bent. 
Dit is geen moeilijke keuze!

Ze mogen je niet ontslaan omdat je zwanger bent nee, maar een tijdelijk contract dat niet verlengd wordt is geen ontslag. Daar hoeven ze helemaal geen reden voor op te geven. 
Dus ik snap je heel goed dat je het eng vindt. Ik zou dat ook lastig te voorspellen vinden. Aan de ene kant denk ik, wettelijk gezien hoor je uiterlijk een maand tevoren te horen te krijgen of je contract verlengd wordt. Dat is al heel dicht bij. Als je nog geen buikje hebt is dat te doen. 
Aan de andere kant kan het juist een fijne financiele situatie voor je werkgever worden. Jij gaat er immers 4 maanden uit en daar krijgt je werkgever compensatie van het uwv voor. Dus als je geen vervanger inhuurt, dan heeft je werkgever jouw salaris er even niet bij voor 4 maanden. Dus het kan ook juist positief zijn. 
Ik denk dat jij alleen kan inschatten hoe meelevend en trouw je werkgever is. En brood op de plank is belangrijk. Ik ben alles voor netjes, maar als het puntje bij paaltje komt zou ik voor mezelf kiezen, zeker met een kindje op komst.

Zeker weten niet vertellen, vlak voor een contractverlenging. Een baan krijgen als zwangere vrouw is echt moeilijker idd, en zoals gezegd hier, ze krijgen vergoeding vanuit het UWV dus het kost ze verder niets, behalve eventueel wervingskosten (tijd) voor een vervanger maar misschien hoeft dat dus niet eens. :) Het is al bijna zo ver, ik zou echt nog wachten tot je je verlenging hebt ondertekend.

Ik zou het wel vertellen. Als ze daarom (d.m.v. een doorzichtige smoes) je contract niet verlengen, dan moet je er als jonge moeder zijnde überhaupt niet willen werken. Er heerst een onwijze krapte op de arbeidsmarkt, ook als zwangere vrouw zijnde zou je prima aan een nieuwe baan moeten kunnen komen.

Ik denk dat je vooral moet doen waar jij je goed bij voelt. Zelf zou ik het wel vertellen omdat ik graag eerlijk en open kaart speel, maar ik snap het zeker ook dat je het liever nog niet zou zeggen. Ik zou gewoon even goed stilstaan bij hoe je je bij verschillende situaties zou voelen en dan beslissen of je al dan niet je werkgever alvast op de hoogte brengt. Geen gemakkelijke positie lijkt me wel! Veel succes!

Ik zou het ook vertellen. Ik heb het zelf bij mijn huidige werkgever ook verteld, ging ook met verlof in de tijd dat m'n contract afliep en ze hebben mij verlengd en tijdelijk een inhuurkracht genomen.
Ik zou er me zelf niet gemakkelijk bij voelen als ik het pas na die 12 weken zou vertellen als ze me al verlengd hadden.
Maar je moet inderdaad doen wat goed voelt voor jou en bij jou past!

Ik zou altijd eerlijk zijn, kan me voorstellen dat een werkgever dit kan waarderen. Ze weten, dat als ze een vrouw aannemen zwanger worden zou kunnen gebeuren.

Ik denk juist dat je een voordeel hebt dat je zwanger bent. Ik was 27 weken dat mijn contract niet werd verlengd. Ik heb mijn meteen aangemeld bij het UWV en werd vrijgesteld van solliciteren en mijn salaris (70%) werd betaald door het UWV. Daarna weer 100% tijdens mijn verlof.

Dus welke kant het ook op gaat, er is altijd een vangnet.

Terug
Bovenaan