Vertellen zwanger zijn op je werk

Uiteraard moet je uiteindelijk doen wat voor jou goed voelt. Natuurlijk is eerlijkheid goed. Maar als je het loon echt niet kunt missen vind ik het nogal wat om het risico te nemen, WW is niet 100% van je loon en vlak na je verlof een baan zoeken etc. is ook niet ideaal, ongeacht de arbeidsmarkt, jij bent degene die dat allemaal zal moeten doen dan, niet wij. Dus als je denkt ik neem het risico niet, dat is dat je goed recht. Je hebt nog niet de plicht om het te vertellen en dat is juist ter bescherming van zwangere vrouwen! Dus maak daar gebruik van als je het nodig acht. :) Ook al mag het niet, het gebeurt echt nog heel vaak dat het wél meeweegt bij werkgevers, helaas. Als je recht hebt op een WW-uitkering heb je idd ook recht op WAZO tijdens zwangerschap. Dat moet je dan even goed uitzoeken, hoelang je recht hebt op WW, aangezien je nog vrij vroeg in de zwangerschap zit :)

Bedankt voor de reacties. Jullie geven me veel stof om over na te denken. Maar weet zeker dat ik op deze manier een goed overwogen keuze kan maken.  

Download even de Werk & Zwangerschap app daarin staat nuttige informatie met waar je recht op hebt. Deze is van het FNV hier bijvoorbeeld over ontslag:
Nu zeg ik niet dat het nooit gebeurd, ik ken helaas iemand die is ontslagen toen ze het vertelde, maar dan rijst bij mij de vraag ook of je dan daar wel wilt blijven werken zeg maar.

Geen ontslag

Je baas mag je tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof niet ontslaan. Dat kan pas vanaf 6 weken nadat je weer bent begonnen met werken. Ook mag je werkgever je zwangerschap niet gebruiken om je tijdelijke contract of uitzendcontract niet te verlengen. Wil hij je toch ontslaan of je contract niet verlengen in deze periode? Stuur ons dan een mail.

Wel kun jij:

ontslagen worden op staande voet;
of zelf ontslag nemen.

Uitkering bij ontslag

Als je zelf ontslag neemt en wil je een uitkering in het kader van zwangerschaps- en bevallingsverlof, let dan goed op. Zorg er dan voor dat je ontslag ingaat uiterlijk 10 weken vóór je bent uitgerekend. Goed rekenen dus wanneer je je ontslag laat ingaan. Denk hierbij ook aan je opzegtermijn.

Meld je ontslag zo snel mogelijk bij het UWV en informeer naar de voorwaarden.

Let op: als je zelf ontslag neemt, krijg je geen WW-uitkering!

Thnx voor de tip.  Ik heb het enkel mijn collega's (totaal 3) en de bedrijfsleider verteld in de vestiging waar ik werk met de vraag het voor zich te houden. Ze begrepen het allemaal. Bedrijfsleider raadde me ook aan het tussen deze 4 muren te houden tot na eventuele contract verlening. Hij zei al als het aan mij ligt blijf je hier lekker werken. Hij heeft echter geen zeggenschap over contracten. 

Terug
Bovenaan