Hoi Jenneke,
Ik kan me al niet meer herinneren wanneer Rebecca voor het eerst ging vingerverven, ze was in ieder geval een aantal maanden. Ze deed het op de opvang en bij mij thuis.
Ik ben een echte knutselfreek en mijn dochter dus ook!!!
Elke week wordt er wel geknutseld en met deze regendagen wel dagelijks.
Ze knipt al heel lang met een echte schaar, ze plakt, verft (het liefst met haar vingers!!), kleien.
Verven doen we met vingerverf maar ook met waterverf.
De stapels tekeningen hopen zich op, ik kan moeilijk die mooie kunstwerken weggooien, dus krijgen alle ooms, tantes, omas en opas met hun verjaardag een mooie tekening (en ze heeft er een boel!!).
Rebecca zegt nu zelf: "Samen met mama kutselen (inderdaad zonder N)" En dan zitten we heerlijk aan tafel met allerlei knutselspullen en zijn zo een uur bezig.
Knoeien en kliederen, eigenlijk hou ik er ook helemaal niet van!
Rebecca eindigd altijd met haar eigen handen verven of met viltstift op haar gezicht (smicken zegt ze dan). Oei oei.
Je moet altijd wel even opruimen achteraf en dat is ook niet mijn lievelingswerkje, maar goed dat hoort er dan bij en we zijn toch een uur lekker bezig geweest.
En ze geniet er zo van!!!
Overigens heb ik een kliederkleed op tafel (afneembaar zeil) en ze heeft een verfschort. Er kan dan niet echt iets ergs gebeuren. Knoeien kan dan geen kwaad en een keer naast het papier verven is dan ook niet erg.
Mocht ze het niet leuk gevonden hebben, dan zou ik niet dwingen. Dan zijn de werkjes op kdv/psz al genoeg denk ik.
Het is per kind zo verschillend. De een vind het geweldig de ander niet.
Hier wordt al anderhalf jaar volop geknutseld!!
Groetjes, Marianne