Verven, vinden ze dat al leuk?

Heb maanden geleden wel eens geprobeerd te vingerverven met Ivar, maar hij vond er geen hol aan whahahahahaha

nu ben ik zelf een beetje allergisch voor een smeerboel, dus heb het ook nog niet weer geprobeerd

zou dit wel moeten als verantwoorde moeder ()???

groetjes Jenneke

Dat verschilt per kindje en niet vergeten de mama!! hahahah. Ik ben absoluut geen crea-bea en heb er eerlijk gezegd ook een hekel aan. Vorige week mocht Siebe op de PSZ schilderen en wat denk je......hij wilde gewoon niet...hahaha. Gelijk zijne mama!!

Nee hoor, de school wordt hier als prima plaats aangemerkt om dat soort activiteiten te doen. Ik ben er voor de verzorging en opvoeding. Ze mogen hier kleuren, knippen, kleien noem het maar op, maar schilderen....blèèèèhhh.... Ik heb laatst met Merijn een schildersdoek geschilderd voor de 40ste verjaardag van zijn vader en dat vond ik al helemaal geweldig van mezelf.

Dus met andere woorden Jenneke, maak je maar niet druk hoor, hahaha.

Groetjes Fonske

P.s. hoe gaat het met je? Alles weer in rustiger vaarwater? Nog nieuwe en ongewenste ontwikkelingen? Ik hoop voor je dat het allemaal wat soepeler verloopt nu!

hoihoi

Het moet echt niet hoor.
Lorenzo vindt het dus prachtig ik heb hem zelfs
een keer buiten met vingerverf laten kliederen op een
triplexplaat zo met handjes en voetjes er door.
Wat ook leuk is  lege keukenrollen laten beschilderen
en daar een pennenkoker voor op het bureau maken.

Maar goed dat is hier een succes en anders leren ze  
dat wel op school.

groetjes
Bianca mv Lorenzo  

JA! Heel belangrijk om te kliederen! (zegt de andere moeder die ook allergisch is voor smeerboelen, haaha)

Maar kliederen is serieus gezond en goed voor de ontwikkeling.
Maar als Ivar er geen hol aan vindt zijn er nog genoeg andere klieder-mogelijkheden hoor!

Ga koekjes bakken! (laat 'm helpen kneden, uitrollen, vormpjes uitdrukken, versieren)
Je zet 'm vast in z'n stoel (om te voorkomen dat ie met dat deeg de hele kamer doorgaat) en kliederen maar. Dat die dingen een rare vorm krijgen en veel te zoet zijn door de versiering is geweldig! Daarna lekker allebei 2 koekjes eten! (of meer, maar dat moet je zelf weten)

Ga pepernoten maken!

Neem waterverf om mee te verven.

Koop zo'n pot witte kinderlijm, laat 'm een paar gekleurde vellen aan stukken raggen (of knippen met een plastic schaartje) een kwast in de pot lijm en kliederen maar.

Maak samen Cruble (zo'n "Zin in toetje?" van honig ofzo). Jij snijdt de appels terwijl hij de ovenschaal invet   (= ook kliederen) dan mag hij de suiker en kaneel bij de appels doen, en in de schaal scheppen. Ondertussen maak jij het kruimeldeeg, wat hij er dan weer overheen mag scheppen. Je bent zo al gauw 3 kwartier aan het kliederen, en je krijgt er nog wat lekkers voor terug ook! Ik ga altijd gewoon met Kian aan tafel zitten met een zeil over de tafel, hem een oud shirt aan (of zo'n slab met mouwen). Als het klaar is een natte lap over kind&tafel en klaar is de kliederboel.

Pauline heb ik zelfs eens gehoord over een rol behang uitrollen en een pak vla uitgieten en dan in de onderbroek gaan kliederen met de vla. .... Dus het kan altijd erger!

Liefs Nelleke

Hier nog een allergische moeder voor klieder , viezigheid.
hahaha
Annique vind verven het einde!
Zodra ze maar een kwast ziet of iets in de trend van verfpot dan moet ze verven.
Ze is sowieso een knutselmiep hoor, tekenen, kleien plakken .. alles vind ze erg interessant en leuk.
Ik laat het nog merendeel aan de creche over hihi... maar ik denk dat ik er binnenkort zelf ook maar aan moet geloven.
Ik weet dat het wel goed is voor haar ontwikkeling om ook dat soort dingen uit te proberen met haar.
Ik denk maar zo.... we hebben een wasmachine hahaha
mmmm

liefs sandra

Hoi Jenneke,

Ik kan me al niet meer herinneren wanneer Rebecca voor het eerst ging vingerverven, ze was in ieder geval een aantal maanden. Ze deed het op de opvang en bij mij thuis.
Ik ben een echte knutselfreek en mijn dochter dus ook!!!
Elke week wordt er wel geknutseld en met deze regendagen wel dagelijks.
Ze knipt al heel lang met een echte schaar, ze plakt, verft (het liefst met haar vingers!!), kleien.
Verven doen we met vingerverf maar ook met waterverf.
De stapels tekeningen hopen zich op, ik kan moeilijk die mooie kunstwerken weggooien, dus krijgen alle ooms, tantes, omas en opas met hun verjaardag een mooie tekening (en ze heeft er een boel!!).
Rebecca zegt nu zelf: "Samen met mama kutselen (inderdaad zonder N)" En dan zitten we heerlijk aan tafel met allerlei knutselspullen en zijn zo een uur bezig.

Knoeien en kliederen, eigenlijk hou ik er ook helemaal niet van!
Rebecca eindigd altijd met haar eigen handen verven of met viltstift op haar gezicht (smicken zegt ze dan). Oei oei.
Je moet altijd wel even opruimen achteraf en dat is ook niet mijn lievelingswerkje, maar goed dat hoort er dan bij en we zijn toch een uur lekker bezig geweest.
En ze geniet er zo van!!!
Overigens heb ik een kliederkleed op tafel (afneembaar zeil) en ze heeft een verfschort. Er kan dan niet echt iets ergs gebeuren. Knoeien kan dan geen kwaad en een keer naast het papier verven is dan ook niet erg.

Mocht ze het niet leuk gevonden hebben, dan zou ik niet dwingen. Dan zijn de werkjes op kdv/psz al genoeg denk ik.
Het is per kind zo verschillend. De een vind het geweldig de ander niet.

Hier wordt al anderhalf jaar volop geknutseld!!

Groetjes, Marianne

De oudste verft op het kdv volop... vindt hij heel erg leuk! Ook plakken, tekenen, kleien trouwens. De jongste (9 maanden) verft ook al regelmatig daar..... maar daar begin ik thuis nog niet aan. Met Skip verf ik thuis wel.... ik zet de verwarming een graadje hoger, zet hem in z'n luier in de stoel en verven maar hahha. Hij kliedert er op los.... en daana gaat hij onder de douche. Daarna is hij beretrots op zijn creaties, zoooo leuk om te zien.
Iedereen die op bezoek komt, krijgt het te zien.
Diep van binnen ben ik ook niet iemand die houdt van geklieder en gedoe, maar ik vind dat ik het mijn kind niet mag ontzeggen omdat IK het niet zo prettig vind. Zeker als ik weet dat hij er dol op is.
Succes!
Groetjes, Noor mv Skip en Bo

Terug
Bovenaan