Nee, verwennen is het zeker niet. Maar het wordt wel een gewenning wanneer je altijd maar je baby bij je neemt, of oppakt bij het eerste het best huiltje. Dus als ze een maand of 6 zijn, dan wordt het moeilijk, want dan gaan ze je uitproberen.
Ik heb mezelf aangeleerd (hoe moeilijk ik dat toen ook vond) om niet direct er naar toe te rennen (tenzij het meteen heel erg krijsen was, of bij ziekte). Soms ben je nog met iets bezig, en moet je dat eerst afmaken. Zo leren ze ook dat ze soms even moeten wachten.
En: huilen kan wel nut hebben bij het in slaap vallen. Veel ouders denken dat hun kind al lang huilt, terwijl als je een kookwekker zou zetten dat het dan nog maar 5 minuten is. Meestal valt een kind na 5 á 15 minuten wel in slaap.
Maar het hangt er vanaf wanneer je kind huilt en hoe, en wat de situatie is natuurlijk.
Mijn zoontje had met 15 maanden dat hij meteen begon te huilen 's ochtends wanneer hij wakker werd. Echt ook heel boos huilen, van: ik wil er nú uit. Ja, bekijk het maar om 'sochtends 7uur in het weekend. Hij heeft moeten leren dat hij er dan niet meteen uit kan. Wij lieten hem huilen en riepen dat wel: ga maar lekker spelen of slapen. Duurde het te lang, gingen we even kijken en dan weer weg. Hij had het op een gegeven moment door. Het kost even de tijd en energie om het te doen, maar meestal werkt het.