verwennen van een babytje

Ik doe dat ook altijd. Als ze huilen en je reageert daar op is dat toch alleen maar goed. Dichtbij je zijn en veel contact is  volgens mij enorm belangrijk voor je baby. Ik geloof niet zo in laten huilen en dat je ze teveel kan verwennen op jonge leeftijd.

gr. Anne

Hoi, ik denk dat je een baby van die leeftijd nog niet kunt verwennen. Laten huilen heb ik nooit gedaan, een kind huilt niet voor niets, denk ik dan.
Ik zou er wel voor waken dat je baby niet constant tussen jullie in ligt, anders krijg je gewenning en wordt het straks wel moeilijker om dat weer af te leren.
Maar ik vind dat er niets mis is met je kindje af en toe lekker bij je te nemen.
Groeten, Claudia.

hoi
Ik denk ook dat je zo'n kleintje niet kunt verwennen, maar ze wennen wel aan bepaalde gewoontes. Dus als je ze altijd als ze huilen bij je in bed neemt, wordt dat voor hen een gewoonte.  
groetjes Melanie

Nee, verwennen is het zeker niet. Maar het wordt wel een gewenning wanneer je altijd maar je baby bij je neemt, of oppakt bij het eerste het best huiltje. Dus als ze een maand of 6 zijn, dan wordt het moeilijk, want dan gaan ze je uitproberen.
Ik heb mezelf aangeleerd (hoe moeilijk ik dat toen ook vond) om niet direct er naar toe te rennen (tenzij het meteen heel erg krijsen was, of bij ziekte). Soms ben je nog met iets bezig, en moet je dat eerst afmaken. Zo leren ze ook dat ze soms even moeten wachten.
En: huilen kan wel nut hebben bij het in slaap vallen. Veel ouders denken dat hun kind al lang huilt, terwijl als je een kookwekker zou zetten dat het dan nog maar 5 minuten is. Meestal valt een kind na 5 á 15 minuten wel in slaap.
Maar het hangt er vanaf wanneer je kind huilt en hoe, en wat de situatie is natuurlijk.
Mijn zoontje had met 15 maanden dat hij meteen begon te huilen 's ochtends wanneer hij wakker werd. Echt ook heel boos huilen, van: ik wil er nú uit. Ja, bekijk het maar om 'sochtends 7uur in het weekend. Hij heeft moeten leren dat hij er dan niet meteen uit kan. Wij lieten hem huilen en riepen dat wel: ga maar lekker spelen of slapen. Duurde het te lang, gingen we even kijken en dan weer weg. Hij had het op een gegeven moment door. Het kost even de tijd en energie om het te doen, maar meestal werkt het.

Je kunt zo'n kleine baby echt niet verwennen. Je kindje heeft negen maanden bij je in de buik gezeten. Daarom vind het het fijn om zo veel mogelijk bij je te zijn. Ik zou daar gewoon aan toegeven, dat is alleen maar goed voor het kindje. Baby's huilen volgen mij niet zomaar. Er is dan wat aan de hand bv. honger of vieze luier of ze willen gewoon bij je zijn.
Ik laat mijn dochter ook niet huilen. Vanmiddag heeft ze toch iets langer gehuild, omdat ze in bed lag en wij haar niet gehoord hadden. Ze was toen helemaal overstuur. Echt zielig!
Als baby's wakker worden en gaan schreeuwen kun je er volgens mij het beste direct naartoegaan. Dan leren ze dat je er altijd voor ze bent, en krijgen ze daardoor zelfvertrouwen.

Groetjes,

Linda moeder van Rebecca 11 november 2005b

Ik heb mijn kleine ook nooit laten huilen. IK vind het niet nodig. Tja als je hem stil kan krijgen waaron niet dacht ik. Ik moet wel zeggen nu Jaimy 5.5 maand is dat het wel ingewikkelder word. Hij weet volgens mij dat ik hem uiteindelijk toch wel uit bed haal of bij me vasthoud. Hij houdt ook niet op met huilen. Me vriend zegt steeds: laat hem maar ff huilen. We hebben dan alles gedaan wat er kan. Eten, spelen en verschonen etc.

Jamiy heeft nu wel moeite met in slaap vallen. Als hij moe is gaat hij jammeren en komt niet zef in slaap. Dan moet ik hem bij me houden en met hem gaan wandelen en wiegen. Ik wil alleen niet dat hij hieraan went.

Groetjes

Jeanette (Jaimy 07-02-2006)

Naar mijn idee moet je hem er nóóit uithalen dan. Hoogstens even bij hem blijven en dit steeds verder afbouwen. Je loopt nu het risico dat hij een moeilijke slaper wordt.
Maar goed, zo heeft iedereen zijn ideeen erover.
Laten huilen en af en toe gaan kijken is mijn idee. Als het dan niet over gaat, echt laten huilen (is heel moeilijk en hard) na een paar dagen/ week is het meestal klaar. Maar je moet het wél kunnen. En ik kan me voorstellen dat veel moeders/vaders zich er niet goed bij voelen.
Maar: ze houden er echt niks aan over hoor, zoals minder zelfvertrouwen of vertrouwen ofzo. Niks van gemerkt bij mijn zoontje van bijna 2.
En ook niet bij mezelf, mijn moeder liet mij ook wel eens huilen toen ik een baby was.

Terug
Bovenaan