Verwerking na 2 miskramen

Hallo allemaal,

Ik wilde even ons verhaal doen en misschien dat mensen het herkennen en/of nog fijne tips voor ons hebben.

In april 2020 ben ik bevalling van onze prachtige, gezonde dochter!
Afgelopen maart bleek ik, redelijk onverwachts, zwanger te zijn. De hele zwangerschap het gevoel gehad dat er iets mis zou zijn, maar alle echo's waren telkens goed. Het enige was dat de uitgerekende termijn voor ons gevoel niet kon kloppen (ik zou al een week verder moeten zijn) maar na drie termijnecho's ons erbij neergelegd. Met 12+3 weken zwangerschap had ik een pretecho en daar kwamen we erachter dat ons kindje was overleden. De miskraam kwam eigenlijk meteen op gang en een dag later verloor ik ons prachtige, mini-kindje. Veel verdriet gehad maar ergens ook "opluchting" omdat mijn gevoel dat het niet goed zou zijn al die tijd goed geweest was.

2 maanden na de miskraam, in juli, kwamen we erachter dat ik weer zwanger was. Enorm gelukkig en ook meteen het gevoel dat het goed zat. Ik voelde me op en top zwanger, had lekker wat kwaaltjes maar dat kon me niks schelen, ik was weer zwanger! De eerste echo zagen we een kindje dat precies de grootte had die het moest hebben en een mooi kloppend hartje. Afgelopen maandag gingen we een keer extra kijken, mede doordat de spanning bij mij op begon te lopen als gevolg van de vorige zwangerschap. Op deze echo bleek dat het hartje was gestopt en het kindje weer is overleden. Daarnaast was er vocht rond het kindje te zien wat betekent dat er hoogstwaarschijnlijk sprake is van een ernstige chromosoom- of hartafwijking.

Nu ben ik aan het afwachten tot de miskraam op gang gaat komen en ik merk dat mijn emoties alle kanten op gaan. Veel verdriet maar ook ontzettend veel vragen waar we nooit een antwoord op zullen krijgen. Maar ook enorm veel angst en onzekerheid of we ooit nog wel een gezond kindje mogen krijgen.

Zijn er hier meiden bij die na twee miskramen achter elkaar (evt ook op wat latere termijn) alsnog een gezond kindje mochten krijgen?
Alvast bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn verhaal te lezen!

Hoi,

Wat erg van je miskramen! Sterkte.
Helaas heb ik in 2020 3 miskramen gehad. September 2018 bevallen van een gezonde dochter. Hiervoor nooit een miskraam gehad. In 2020 wilde we voor een 2e kindje gaan. Gelijk 1e ronde raak maar werd een miskraam bij 6 weken. In juli 2e miskraam bij 12 weken deze kwam niet vanzelf hier heb ik medicatie voor gehad om het op te wekken en in oktober weer een miskraam bij 7 weken.

In december 2020 weer zwanger en dit keer mocht het eindelijk goed gaan. 2 weken terug bevallen van een dochter.

Na 2 miskramen heb ik bloed laten prikken of er mogelijk medische oorzaken waren, dit was ‘gelukkig’ niet het geval en dus gewoon domme pech. Dat vond ik zelf lastig als er een oorzaak was gevonden zouden ze er misschien iets aan kunnen doen maar nu was het advies gewoon blijven proberen.

Ik hoop dat je het een plekje kan geven en snel een gezonde zwangerschap mag krijgen.
Heel veel sterkte!?

Ik heb vorig jaar ook 2 miskramen gehad. 2x met 9 weken op gang gekomen en een vruchtje wat uiteindelijk is blijven hangen bij de 6 weken.Bij de 1e was midden in de 1e coronagolf. Ik mocht toen pas met 11 weken de eerste echo, maar omdat het niet goed voelde mocht ik gelukkig eerder en bleek dus mis te zijn. Uiteindelijk curettage gehad omdat niet alles weg was.
Bij de 2e was in het begin de groei niet goed te meten maar was er wel een goede hartslag. Ook deze keer stopte het bij 9 weken.
Bloed laten prikken en hier kwam niets vreemds uit.
Inmiddels bijna 32 weken zwanger van een gezond meisje, dus het kan zeker!

De eerste weken waren heel spannend, pas na 16 weken ongeveer kon/durfde ik langzaamaan te genieten.
Veel sterkte voor nu en hopelijk snel een goede zwangerschap!

Hallo mama van een meisje,

Bedankt voor je bericht! Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Maar wat heb je ook een heftige weg gehad die uiteindelijk naar dit kindje leidde.
Wij hebben ook aangeboden gekregen dat er onderzoek wordt gedaan maar gezien de kans heel klein is dat er iets uit komt willen we dat nu nog niet doen. We gaan er vanuit dat het gewoon pure pech is.
Heb je toevallig nog tips om er mentaal mee om te kunnen blijven gaan?

Hallo DvBM

Wat naar dat je ook twee miskramen hebt meegemaakt maar wat fijn dat je nu een gezonde zwangerschap hebt! Ik merk dat het me toch goed doet om dit soort verhalen te horen, krijg er weer wat meer hoop door!

Heel veel succes met de laatste loodjes van je zwangerschap en dan mag je binnenkort een prachtig kindje in je armen houden!!

Dankjewel!

Echt tips heb ik niet, veel erover praten samen met je partner. Ook heb ik me heel erg vast gehouden aan het feit dat we al een gezonde dochter hadden gekregen, dus dat we wel samen kindjes konden krijgen. Verder ook veel afleiding gezocht in werk en hobby’s. Probeer jezelf niet gek te maken ik moest het regelmatig voor mezelf op een rijtje zetten in mijn hoofd en had echt ‘baal’ dagen maar geef daar vooral aan toe! Zet het desnoods op papier wat je gevoelens zijn, en geef jezelf vooral de tijd om het een plekje te geven.

Wat voor mij ook hielp maar weet niet of dat voor jou ook geld maar nu je in maart en juli zwanger bent geweest is dat vrij dicht op elkaar. Ik hield dus ook erg vast aan het feit dat ik steeds ‘snel’ zwanger was. Steeds in de 1e of 2e ronde, dat gaf mij wel geruststelling.

@mama van een meisje

Bedankt voor tips! Dat we al een gezonde dochter hebben geeft me inderdaad ook hoop. Ook dat ik snel zwanger wordt, maar toch merk ik ook een angst als ik weer aan een volgende zwangerschap denk..
Pff, eerst dit maar eens rustig verwerken en dan he hard duimen dat de volgende zwangerschap gewoon een gezonde mag zijn!

Terug
Bovenaan