Verwerking na 2 miskramen

Wat verschrikkelijk verdrietig!
Hier 4 achter elkaar gehad en nu 22 weken zwanger van een gezond kindje (zoals het lijkt).
Het positieve aan een miskraam vind ik dat je lichaam waarschijnlijk zelf heeft opgemerkt dat er iets niet goed was en daardoor het niet verder laat leven. Wij hebben twee miskramen gehad en 2 afbrekingen ivm ernstige skeletafwijking en niet met het leven verenigbaar. De oudste was 17 weken. Wat mij vooral heel veel boosheid/ frustratie heeft gegeven is dat mijn lichaam dit zelf niet heeft opgemerkt. Ik kan mijn gevoel slecht uitleggen, maar het feit dat je lichaam 'zijn werk goed doet' geeft mij ergens wel het gevoel van acceptatie (buiten het verdrietig om uiteraard). 

Helemaal als je er midden in zit is het enorm verdrietig, maar probeer jezelf voor te houden dat je kindje niet kon leven zoals het zou moeten. Jouw lichaam heeft jou en je kindje hiervoor willen behoeden. Jullie hebben een gezond kindje, dus onmogelijk is het niet! 

Sterkte ?

Nadat wij twee miskramen hebben gehad hebben we een chromosomenonderzoek gevraagd. Daaruit bleek dat mijn partner een chromosoomafwijking heeft waardoor we een verhoogde kans op miskramen hebben. Na nog twee miskramen verwachten we nu een kindje. Bijna 12 weken zwanger.

@mammaa
Wat ontzettend naar dat je het vier keer hebt meegemaakt zeg, maar wat fijn dat je nu zwanger bent van een gezond kindje!
Je manier van denken spreekt me enorm aan. Ik ben inderdaad ergens heel dankbaar dat mijn lijf de zwangerschap gestopt heeft aangezien het kindje niet levensvatbaar was (chromosoom en/of hartafwijking). Maar ik zou vooral zo graag willen weten of ik überhaupt nog ooit een gezond kindje mag krijgen! Maar daar kunnen we alleen achter komen door vertrouwen te blijven hebben! Heel erg bedankt voor je bericht en succes met je zwangerschap!

Aller eerst sterkte met het verlies..
ontzettend verdrietig en moeilijk..

Ik heb zelf in 2020 een goede zwangerschap gehad en nov bevallen van een gezonde dochter
Wij willen bewust ‘snel’ een 2e erachteraan maar ik had een te hoge tsh ( schildklier )
In tussentijd bleek ik zwanger en was mn tsh nog te hoog ( mooiste waarde is onder de 2 bij een zwangerschap )
Zit nu eindelijk wel aan de medicatie en sta onder controle van een internist.. maar heb helaas wel een miskraam gehad in aug..

Als je evt bloed onderzoek mag of wil doen
Zou ik zelf laten checken op b12 en tsh / t4…

@stephanielvo

Bedankt voor je bericht! Ook voor jou ontzettend naar dat je een miskraam hebt gehad, ik hoop echt dat je weer snel een gezonde zwangerschap mag hebben! Sterkte voor nu.

Mijn b12 en schildklier zijn toevallig tijdens de zwangerschap van de eerste miskraam geprikt! B12 omdat ik vegetarisch ben en schildklier vanuit de Brabantstudie (een onderzoek dat in Brabant wordt gedaan naar de effecten van de werking van de schildklier op de zwangerschap) en daar zijn gelukkig geen gekke dingen uitgekomen. Maar misschien wel een goed idee om een keer bij de huisarts gewoon mijn bloed op de basiswaarden te laten prikken, mocht daar iets uit blijken is het in ieder geval redelijk "makkelijk" op te lossen!

Terug
Bovenaan