verwijskaart echo... maar willen geen echo maken???

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal
ik heb met 8 weken een echo gehad... en nu heb ik van mijn verloskundige een verwijskaart gekregen zeg maar voor de 12 weken echo..... alleen wil het echo centrum die echo sfspraak niet maken omdat ik een echo heb gehad met 8 weken, mijn hormonen spelen nu op en ben best boos, ik heb moeten lullen als brugman dat mijn VK die kaart heeft gegeven en dat ik een afspraak moet maken en hun weigeren dus een afspraak te maken!!!

Ze zeggen dat ze die niet vergoed krijgen blablabla terwijl meerdere mensen gewoon 6 echo's ofzo krijgen dit slaat dus echt nergens op :-((((((((

iemand dit ook mee gemaakt, en of weet iemand hoe ik nou toch die afspraak moet krijgen??? ik heb het ziekenhuis gebeld, alleen die doen de echo's niet meer met 12 weken, dus weet niet wat ik nou moet doen!

liefs rachel

hallo,

Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap

Ik heb morgen mijn 12 weken echo.
Dit word zonder medische reden niet vergoed door je ziekenfonds.
Maar je krijgt wel de keus om hem te laten maken op eigen kosten (bij mij 130 euro)  en aangezien je de verwijskaart van de verloskundige hebt moeten ze indien plek gewoon toelaten.
(maar op eigen kosten)
Je 1 e echo en je 20 weken echo worden wel vergoed.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Veel liefs

hoi hoi

Dank je wel, en jij ook gefeliciteerd:)))

Ik heb die verwijskaart van de VK   gekregen, zonder dat ik erom heb gevraagd, dus dan is het toch raar dat ik ervoor moet betalen...?

Ik snap er niks meer van... bij mijn eerste zwangerschap ging ik ook 3x zonder dat ik moest betalen ( 5 en half jr geleden)

het geen dat aangekruist is op het formulier is :

Termijnbepaling bij onbekende laatste menstruatie...

misschien een ander ziekenhuis proberen, of moet je als je bij een ander echo centrum, of ziekenhuis gaat ook betalen...?

Groetjes
Rachel

hoi super trotse mama,

Ik las ff je verhaal, Ik ben zelf 36 weken zwanger en weet dat je met +-8 weken een termijn echo krijgt bij je verloskundige, dit om te zien hoever je precies bent.
Dan krijg je idd. de keuze om met 12 weken een prenatale screening te doen, dit word idd. door speciale echoburo's gedaan. Ze maken dan een echo en doen een kansberekening. Dit word gewoon vergoed door het ziekenfonds en iedereen heeft er recht op. Dan mag je vervolgens met 20 weken nog eens een echo laten maken, en dan kijken ze het kindje helemaal na, ook dit word gewoon vergoed!!
Ik zou gewoon nog even de verloskundige bellen met dit vreemde verhaal, misschien dat zij er iets aan kan doen!!
Succes...

groetjes natascha

Hoi Natasha,

Apart, want bij mijn verloskundige gaven ze aan dat er betaald moest worden omdat het eigen keus is en bij de echopraktijk ook  dit omdat mijn ziekefonds Ohra dit niet vergoed terwijl ik een uitgebreide verzekering heb.
Zal het misschien per verzekering anders zijn?
Tevens gaf ze aan dat het ook nog wel eens voorkwam dat de rekening niet verstuurd werd maar dat komt bijna niet voor.

@Supertrotse mama misschien kan je inderdaad beter navraag doen bij je verloskundige want denk dat wij je alleen maar meer aan het denken zetten haha.

xxx

Hoi Natasha,

Apart, want bij mijn verloskundige gaven ze aan dat er betaald moest worden omdat het eigen keus is en bij de echopraktijk ook  dit omdat mijn ziekefonds Ohra dit niet vergoed terwijl ik een uitgebreide verzekering heb.
Zal het misschien per verzekering anders zijn?
Tevens gaf ze aan dat het ook nog wel eens voorkwam dat de rekening niet verstuurd werd maar dat komt bijna niet voor.

@Supertrotse mama misschien kan je inderdaad beter navraag doen bij je verloskundige want denk dat wij je alleen maar meer aan het denken zetten haha.

xxx

Mijn verzekering zei een prenatale screening niet te vergoeden, achteraf heb ik deze gewoon moeten betalen maar mijn eigenrisico is daardoor nu wel op. Dus als er geen eigen risico was had ik hem vergoed gekregen, ondanks het telefoontje.

Ik denk dat je maar recht hebt op 1 termijn bepaling. Als ze bij 8 weken een echo maken en hier komt een datum uit zie ik het nut ook niet van dat je met 12 weken weer een termijn bepaling zou krijgen.

Maar om antwoord te krijgen moet je toch even naar de vk bellen. Deze weet waarschijnlijk veel beter hoe het in elkaar zit.

Maar bedenk dus dat je als er geen midische indicatie is dat je maar 2 echo's vergoed krijgt en de rest moet je zelf betalen, ongeveer 100 euro.

wat vreemd,
ik heb een echo met ongeveer 9 weken (termijnbepaling) en de vk heeft meteen gezegd ddat ik er met 12 weken nog een krijg. En dan nog de 20 weken echo. Nu doet onze vk zelf echo's, behalve die 20 weken, dus misschien dat het daarom 'gratis' is? Ze heeft niets gezegd over kosten voor die 12 weken echo. Bij mijn tweede (2 jaar geleden) is het ook zo gegaan en heb ik met 8 en 12 weken een echo gehad, en met 20 konden we ook, maar dat wilden we zelf niet, vanwege de motivatie voor deze screeningsecho (voor mijn gevoel is die motivatie: als er wat mis is kun je het nog aborteren, vind ik dus echt niet kunnen na 20 weken!) We hebben er niets voor betaald.
Bij de eerste (3 jaar geleden, 20 wekenecho bestond toen nog niet) hadden we met 26 weken een verwijzing naar het ziekenhuis ivm een afwijking in de grootte van de baarmoeder, maar deze echo is ten laste van de no claim gekomen en hebben we dus indirect wel betaald. Vond ik toen ook een beetje vreemd, dacht dat zwangerschap-gerelateerde dingen daarvan waren uitgesloten, maar nee dus.

Vaag gedoe, die ziektekosten, krijg altijd het gevoel dat ik genaait wordt! Maar ik vertrouw verzekeringen ook niet, dat zijn per definitie oplichters denk ik altijd!

groetjes
Klarie

Terug
Bovenaan