verwijskaart echo... maar willen geen echo maken???

Vind het wel vreemd hoor dat ze geen afspraak willen maken terwijl je een verwijskaart heb. Zelf heb ik een echo gehad met 9wk en ook met 12wk en natuurlijk de 20wk echo. Hoefde voor geen van alle te betalen. Heb de echo's bij de STAR laten maken.

Bij mijn 1ste (is 4jr) Kreeg ik ook 3echo's. Eentje met 8wk en 12wk en met 19wk kreeg ik de laatste. Heb nooit hoeven betalen voor de echo's.

Denk dat je beter ff de VK kan bellen voor het hoe en wat!!

Liefs Patries
20+6wk en mama van Lisa Melody 4jr

hoi,
Voor zover ik weet worden er ook maar 2 echo's vergoed.  Ook als je een praktijk vindt waar ze er niet 'moeilijk'' overdoen krijg dan later gewoon de rekening thuis hoor!
(waarschijnlijk is het wel anders als er een medische indicatie is)
Het kan zijn dat alleen de verwijzing die je nu hebt gekregen naar de verzekering wordt verstuurd, maar dan krijg je alsnog een rekening van de  8 weken echo volgens mij,
Misschien is er een misverstand en gaat het om de prenatale screening. Dat is een echo en een bloedname. Er wordt  dan een kansberekening gemaakt voor het syndroom van Down.
Iedereen in Nederland heeft daar recht op, maar je moet hem wel zelf betalen (gedeeltelijk of helemaal dat weet ik niet).

groeten Elke

Hoihoi!

Ik heb een echo gehad met 6w5d en met 9w4d. Bij 6w5d waren mijn zwangerschapsverschijnselen weg, dus toen was het wel een soort medische indicatie denk ik. Maar ze konden toen de termijn nog niet goed bepalen, dus toen moest ik terug komen om de termijn te bepalen, en dat is sowieso de vergoede echo. Van die eerste heb ik niks meer gehoord ook. En met 21 weken heb ik de 20 weken echo, en ook die hoort er gewoon bij!
Maar ik zou inderdaad even de vk bellen meid! Succes!

Hoi,

Ik heb met 8 weken een echo gehad (termijn)  en vond dat vlekje ;) toen al helemaal geweldig en toen heeft de echografist zelf voorgesteld dat ik nog is terug kwam met 11 weken omdat ze dan nog meer konden zien, dus daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. Kreeg naderhad we een rekening voor alle 2 de echo's trouwens maar die heb betaald en daarna gedeclareerd bij mijn verzekering. kreeg gewoon alles vergoed, ze hadden er bij mij bijgezet dat de eerste echo termijn was en dan ik bij de 2de bloedverlies had gehad mar dat was niet zo neem aan dat hun dit deden ivm met hun vergoeding. En nu ben ik met 20wkn ook geweest en moet ik met 28 nog is terug omdat een van de niertjes licht vergroot was (nog niet over de grens heen dus zou in principe geen echo meer hoeven) mar ze stelde voor dat ook voor onze eigne geruststelling nog een keer zou worden gekeken.

groetjes simone
26 + 3

Hoi Hoi,

Ik ben nu 25 weken zwanger ik heb een 8, 12 en 20 weken echo gehad en alle 3 vergoed. Verzekerings pakket Ohra Uitgebreid, mi ligt het daaraan???

Volgens mij heb je standaard recht op de vergoeding van de 12 wk  ookwel wel termijn echo genoemd om te bepalen hoever je zwanger bent en heb je standaard recht op de vergoeding van de 20 weken echo ookwel medische screening genoemd, om te bepalen of het kindje geen medische afwijkingen heeft. Waardoor het noodzakelijk kan zijn om de zwangerschap af te breken voor de 24e week.

Ik ging voor de termijn echo, ik dacht toen tussen de  12  en 14 weken zwanger te zijn, dat bleek echter niet zo te zijn en ik bleek toen ongeveer 8 weken zwanger te zijn.... omdat dat vrij vroeg is om het exact te kunnen bepalen, moest ik  4 weken later terug komen om dan goed te kunnen bepalen hoever ik was.  
Daarna heb ik gewoon nog de medische screening gehad.... en alles was goed!!!!

Sommige vrouwen krijgen nog veel meer echo's maar dat is dus alleen als daar een medische aanleiding voor is...

Maar als je vragen hebt bel je toch ff je VK erover...

Fijne zwangerschap!

hoi hoi

Ik heb denk ik heel veel geluk.

Sta onder controle bij de gynacoloog en heb bij elke controle een echo, zonder medische noodzaak, gaat nu goed met mij. Ben nu 27 weken zwanger en heb 6 echo's gehad.

Met 24 weken hebben ze de 20 weken echo nog een keer over gedaan.  Had toen de controle bij een co-assistent die nog niet zoveel ervaring had met het echo apparaat en ze heeft ruim een half uur gekeken naar ons kindje. Ze had het rustig en na mij geen afspraken meer staan.

Volgende week weer controle bij de gynacoloog zelf, dus ben benieuwd of hij ook weer even wil kijken.

Bij mijn eerste zwangerschap ging het trouwens precies hetzelfde.

Waarom ze het bij jou weigeren, terwijl de vk een termijnecho heeft aangegeven, weet ik niet. Misschien toch informeren bij de vk.
De mijne maakte zelf de afspraken voor ons, direct met het ziekenhuis.

Groetjes Noah

@ Noah1981.

Mag ik vragen waarom jij bij de Gyn onder behandeling bent?
Ik dacht dat je bij de gyn alleen onder behandeling bent als je een medische indicatie heb, of vergis ik me nu?

Als je bij de gyn loopt (en volgens mij dus een medische indicatie hebt) krijgen veel meer vrouwen (afhankelijk van Gyn) meerdere echo's omdat je dan al een medische indicatie heb en het de verzekeraar het op die basis (de reden waarvoor je bij de gyn loopt) vergoed...

Ik heb ook wel is gehoord dat er ook VK zijn die zelf een apparaat hebben staan en het dus ook vaker een echo maken omdat ze het toch hebben staan... maar dit zijn de uitzonderingen op de regels...

Toch???

Iedereen een hele fijne zwangerschap toegewenst!

@AnsieP,

In het begin van de zwangerschap heb ik ruim een maand in het ziekenhuis (Drachten) gelegen ivm hyperemisis (spugen). Omdat er geen verbetering kwam heeft mijn gyn besloten me Kytril te geven. Dit mag normaal niet in de zwangerschap gebruikt worden, maar hoe het ging kon het ook niet meer.
Dit medicijn wordt bij chemo-patienten gebruik om het spugen tegen te gaan en wordt in Amerika nu zo'n 5 jaar gebruikt bij zwangerschapsspugen, zonder dat er ooit een bijwerking is geweest.

Ik had gewoon naar mijn vk terug gemogen, mits er geen gbs-infectie werd ontdekt, hierdoor moet ik verplicht in het ziekenhuis bevallen, omdat ze het kindje de eerste 24 uur willen controleren.

Nu sta ik bij hun onder controle vanwege de gbs-infectie, maar dat heeft nu nog geen invloed op het kindje en zijn er geen gronden voor alle echo's, maar leuk is het wel. Begin nu pas een buikje te krijgen, dus is wel leuk dat je toch kan zien wat er allemaal binnen in je buik gebeurt.

Groetjes Noah

Terug
Bovenaan