Verwijzing naar het ziekenhuis met overgewicht

Hier een bmi van 38, doorverwezen vanwege mijn onregelmatige cyclus.. er waren cystes op mijn eierstokken te zien wat kon duiden op pcos, mijn bloed was echter goed.. 
heb het advies gekregen af te vallen (10% lichaamsgewicht) of bmi van 35 of minder en dan gaan ze pas behandelingen starten.. daarvoor is de kans op miskramen te groot dus beginnen ze er niet aan.. wel ben ik onder controle van een fertiliteitsverpleegkundige waar ik elke 6 weken een belafspraak mee heb als stok achter de deur voor het afvallen.. je kan daar op de poli hulp krijgen voor van alles.. sporten, diëtist, psychische hulp.. ik ben blij dat ik ondanks de drempel toch de stap heb genomen. 
het is confronterend om naar huis gestuurd te worden met de mededeling 'ga maar afvallen' maar het geeft ook wel een drive om te bewijzen dat het zonder medische hulp ook best wel gaat lukken.

CJS, bedankt voor je ervaring. Fijn dat ze wel al onderzocht hebben wat het zou kunnen zijn. Ook fijn dat ze hulp hebben aangeboden. Ik ben ook al een paar maanden hard aan het werk om mijn bmi omlaag te krijgen. Ik dacht altijd wel dat een bmi boven de 35 zeker niet geaccepteerd zou worden, maar opeens las ik verhalen dat mensen zelfs niet geholpen werden als ze een bmi boven de 30 hadden. Toen werd ik wel even heel erg verdrietig en onzeker. Dat was ook de reden dat ik tot nu toe niet naar de dokter durfde te gaan. Toen dacht ik: laat ik hier de vraag stellen. Er zullen vast mensen zijn die iets mee hebben gemaakt. Dus nogmaals bedankt voor het delen van je ervaring. 

Groot gelijk! Daar is dit forum immers voor! Wat goed dat je er al druk mee bezig bent! Ik zou zeker aan de bel trekken hoor, ook al is het spannend. Ondanks dat ze niks medisch kunnen doen ben ik al wel bekend en onder controle bij ze waardoor als ik wel een goed bmi heb gelijk geholpen kan worden.

CJS, ik hoop dat ze hier hetzelfde bmi aanhouden. Inmiddels zijn hier de eerste stappen gezet. De huisarts keek helemaal niet vreemd op. Ik gaf wel aan dat ik snap dat mijn bmi te hoog is en te knikte hij, maar verder heeft hij niets gezegd. Ze zijn nu eerst bij mijn vriend begonnen. Klinkt stom, maar dat was ook even fijn. Heb ik nog even de tijd om aan mijn bmi te werken. 

Wat goed om te horen dat de eerste stap gezet is. Snap ik wel dat het fijn is dat ze bij je vriend beginnen. Dan is voor jou nog even de druk eraf.
bij mij werkt afvallen op dit moment echt niet. De drang naar lekkers is zo groot en m'n wilskracht even heel klein. Zo frustrerend! Je weet waarvoor je het doet en toch lukt het niet. 
hoe is het inmiddels met jou?

CJS, wat vervelend dat het afvallen niet wil lukken. Soms heb je helaas van die fases. Je moet er echt klaar voor zijn. Hier gaat het nog wel goed. Inmiddels wel iets minder snel, maar dat is ook logisch. Ik ben er ook al enige tijd mee bezig. Ik heb me niet zo zeer op het afvallen gericht, maar op mijn leefstijl. Keuzes leren maken, veel bewegen en realistisch zijn. Tot nu toe gaat dat best aardig. Ik hoop dat het jou ook snel lukt.

Hi! Wij zouden vorige maand starten met ivf (door cystes is dit een maand opgeschoven). Mijn gewicht is ter sprake gekomen. Ik had destijds een bmi van 30. Als ik een bmi van meer dan 30 zou hebben, mocht ik niet starten en moest ik eerst afvallen.
Tijdens het startgesprek heb ik aangekaart toch graag naar de dietiste te willen gaan, omdat het de kans op zwangerschap vergroot. Dit was gelukkig geen enkel probleem.
De dietiste keek erg raar op dat ik met mijn bmi in haar behandelstoel plaats nam, maar begreep het volkomen. Inmiddels ben ik zo'n 7 kg afgevallen in 2 maanden. Dit alleen door op te letten op eten/een schema volgen. Sporten heb ik me niet veel mee bezig gehouden.
Het is idd een stok achter de deur als je op controle moet komen. En als het je kansen vergroot... Waarom niet proberen? ?

Alias, bedankt voor je reactie. Fijn dat het bij jou goed werkt. Hopelijk kunnen jullie snel met IVF beginnen.
Het afvallen gaat bij mij gelukkig wel goed. Ik was vooral eens benieuwd hoe het bij de meeste mensen gaat. BMI schijnt toch heel zwaar geteld te worden en dan weet ik liever vooraf al hoe groot de kans is dat ik geholpen word. 

Terug
Bovenaan