Binnen 3 of 4 maanden regel je het bsn en bijschrijven op de polis. Alle kosten daarvoor zijn daarmee vergoed, mits het binnen de voorwaarden past. Als je daarna naar het ziekenhuis oid gaat maakt het uit of je al een paspoort of id hebt geregeld. Zo niet, dan werd in ons geval gewoon ons ziekenhuispasje oid geaccepteerd. Als je die wel hebt kun je met het id en zorgverzekeringspasje een eigen ziekenhuispasje laten maken voor je bezoek. Net als bij jezelf als je ergens voor het eerst bent. De huisarts heeft er bij ons eigenlijk nog nooit naar gevraagd. Maar ik draag het zorgverzekeringspasje sowieso altijd in mijn portomonnee, net als die van mezelf.
 
oke bedankt! het vergoeden gaat dus automatisch en je hoeft dus het polisnummer van het kindje niet door tegeven aan het ziekenhuis als dit bekend is? om een rekening te voorkomen zeg maar.
 
Dat hebben wij niet gedaan. Na mijn bevalling (ziekenhuisbevalling) kreeg ik een mapje mee waarin ook alle info over wat je moest regelen zat. Dus kindje aanmelden bij gemeente, bsn, zorgverzekering enzo. Dus kan bijna niet mis gaan. 
 
Het ziekenhuis heeft de verzekeringsgegevens nodig om rechtstreeks te kunnen declareren bij de verzekering. Ze hebben wel systemen waar ze dat in op kunnen zoeken, maar als het kan zou ik het zelf gewoon vast doorgeven. Voor sommige dingen geldt wel een eigen bijdrage of eigen risico,maar dat kun je beter in de polis voorwaarden even opzoeken (bijv met een badbevalling of zonder medische indicatie in het ziekenhuis bevallen).

Je moet dit soort dingen wel goed regelen, maar dat komt straks allemaal wel goed. Ook genieten he? ;-)
 
Als je je kindje aangeeft hij de gemeente en inschrijft op jouw polis of bij de vader dan gaat de rest vanzelf. Je hoeft het niet zelf door te geven aan het ziekenhuis of de huisarts. 
 
Terug
Bovenaan