Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine, die plas je niet uit. De Gezondheidsraad houdt een maximale veilige dosis van 100 mcg per dag aan (dat levert de solgar 4000). Niet dat je meteen klachten krijgt wanneer je meer neemt, dit is een dosis die je iedere dag veilig moet kunnen nemen. Maar met een vitamine D van 29 lijkt me dat je eerst een oplaaddosis moet nemen om het tekort op te heffen en daarna over moet gaan op een onderhoudsdosis.
Een oplaaddosis bereken je als volgt:
40 x (75 - 29) x gewicht = oplaaddosis in mcg
75 is hier dan je uitgangswaarde, je kunt ook 80 aanhouden. De deskundigen zijn het niet eens over wat de exacte streefwaarde moet zijn.
Ik weet niet hoe zwaar je bent, maar als je 70 kg weegt kom je op 130 000 mcg vitamine D als oplaaddosis. Je zou 5 weken lang een dosis van 25 000 mcg kunnen nemen (1 x per week, niet dagelijks hoor) en hierna kun je weer over op dagelijks 10 mcg (solgar 400), zoals iedere zwangere (uitgaande dat je 70 kg weegt, als je 80 kg weegt moet je een week langer de 25000 mcg nemen).
Leg deze berekening maar eens voor aan je verloskundige/huisarts/apotheek. Want zo los je normaal gesproken een tekort op. Je hebt flacons die voorgeschreven kunnen worden die je kunt drinken, anders moet je zoveel pillen slikken.
Ik ben het dus niet eens met de verloskundige, ook niet met de winkel. Ben wel diëtist, is dus mijn werk.
Succes.