Vk zegt het een en gyn het ander.

Hoi dames.
Er zit mij iets dwars.
Doordat ons kindje iets aan de grote kant is hebben we meerdere groeiecho's en moesten we een keertje langs de gyn.
De vk vond hem aan de grote kant en stuurde me daarom vorige week door naar de gyn.
De gyn zegt eigenlijk dat hij niet klein is maar ook zeker niet te groot. Hij zit mooi in de curve en moet me nergens zorgen om maken. Nu 1 week later een afspraak bij de vk met een groeiecho en die gaf aan dat hij toch echt wel groot is en dan de gyn er misschien iets beter naar had moeten kijken.

Ze schatte hem met 40 weken tussen de 4 en 4.5 kilo.
Ik voel me nu een beetje vaag. Worden 2 dingen gezegd met maar 1 week ertussen dus lijkt me niet dat dat zo'n enorm verschil maakt. Wie moet ik nou geloven en wat vooral.
Vk wilt me vroeger inleiden en de gyn zegt joh met 40 weken js prima. Wat te doen?

Wat wil je zelf? Waar voel jij je goed bij? 

Vind je het bijvoorbeeld oké om ingeleid te worden of wil je het graag afwachten? Jij bent baas. Misschien kun je het ook nog eens met de gynaecoloog bespreken? 

Nou ik zou afgaan op wat de gynaecoloog zegt. Ik heb 2 dochters en beiden waren verkeerd ingeschat qua gewicht door de verloskundige. En ik hoor dit heeeeeel vaak om me heen, verloskundigen kunnen dit puur zeggen op wat ze voelen aan je buik en ze hebben het echt vaak mis. En zelfs al is je kindje groot, dat is toch niet erg??

Mijn oudste werd te klein geschat en is geboren met 40.0. Na een voorspoedige bevalling zonder knip/niet uitgescheurd is ze thuis geboren met een gewicht van 4465 gram! Ze was behoorlijk groot terwijl de verloskundige haar klein schatte. Echt bizar. En ze is dus thuis geboren zonder dat ik een hechting nodig had. Gewicht van je kindje zegt niks over hoe snel of voorspoedig de bevalling gaat!

De tweede werd groot geschat (ik denk dat ze dat puur zeiden omdat haar zus groot was , ze hadden eigenlijk geen idee). Ze lag in stuit en is met 38.5 gehaald dmv keizersnede en had een gewicht van 3740, dus heel gemiddeld.

Sinds mijn 2 bevallingen geloof ik de verloskundige hierin gewoon niet meer zo snel, beide keren hadden ze het flink mis. Ik zou me in ieder geval nooit direct met 40 weken laten inleiden alleen maar omdat je kindje misschien wat groter dan gemiddeld is. Een bevalling die spontaan begint is echt het fijnste. En misschien pers je er ook gewoon een kind van 4500 gram uit zonder kleerscheuren! Kan gewoon hoor ;)

Ik zou ook naar de arts luisteren.. wat levb ook zegt ze zitten er zo vaak naast en zegt het (geschatte!) gewicht niets over de bevalling. Bovendien 4 of 4,5 kilo is 500 gram verschil, nogal een grove schatting als je het mij vraagt. 
Inleiden is op zich prima maar ik zou wachten tot de bevalling vanzelf begint, als er verder geen medische reden is om in te leiden, grotere kans dat het dan ook beter verloopt.
Mijn zoontje werd gemiddeld geschat (p56) en werd uiteindelijk geboren op p94.

Eventueel nog een echobureau een echo laten maken? Dan heb je een derde. Ook aangeven dat je het nu echt niet meer weet en de verloskundige en gyn contact laten hebben. Maar wil je inleiden? En een bevalling kan alle kanten op... sommige krijgen een groot kind er ongeschonden uit en anderen een kleiner kind niet.

ik zou dit gewoon aankaarten bij de verloskundige. Misschien is het mogelijk om nog een derde mening te krijgen. Of kan zij even zelf met de gyn overleggen. Het is waar dat een groter kindje niet perse een vervelende bevalling hoeft te worden. Maar tot 42 weken doorlopen met een wat groter kindje brengt zeker wel meer risico's met zich mee. 
Hier trouwens een andere ervaring. Verloskundige zei altijd dat het een groot kindje was. Had een echo bij de gyn om een andere reden en die vond er niks bijzonders aan. Met 35 weken geboren. Mijn randprematuurtje was 3450 gram! Toen zeiden ze in het ziekenhuis ineens wel: goed dat je niet tot 40 weken door hoefde, als je bedenkt hoe groot ze dan was. (ik had liever iets langer doorgelopen, een maand te vroeg is heel haalbaar, maar geen pretje). 

Het inschatten van de grote van de baby is nogal lastig. Onderzoek laat zien dat zowel uitwendig door bijvoorbeeld verloskundige als met een echo niet echt betrouwbaar is. Daardoor kan het dus dat de verloskundige iets anders zegt dan de gynaecoloog. Wel vervelend dat de verloskundige je onzeker maakt door aan te geven dat de gynaecoloog kennelijk niet goed gekeken heeft. 

Bespreek vooral met de verloskundige de voors en tegens van inleiden en afwachten. Je kunt dan zelf een overweging maken wat voor jou de beste keuze is. 

Terug
Bovenaan