Vk zegt het een en gyn het ander.

Mijn verloskundige gaf altijd aan geen fan te zijn van groei echo’s. Bij mijn kinderen zaten ze er ook altijd ver naast en dit schijnt volgens haar heel veel voor te komen. Het brengt zoveel onrust met zich mee dat zij er geen voorstander van is dat er soms zoveel groei echo’s worden gemaakt. Mits er geen bijzonderheden zijn natuurlijk…

Dankjewel voor jullie reacties. Ben gelukkig niet de enige die het gek vind dat ze elkaar zo tegen spreken. Ik ben me er ook zeker van bewust dat de bevalling soepel kan lopen met een groter kindje. Maar toch heeft het een dubbel gevoel en brengt het ook wat onzekerheid met zich mee. Ook meer van is er een reden voor dat hij wat groter is? Is alles wel goed met hem? Dat soort dingen. En dan word je niet echt gerust gesteld dat de verloskundige en de gyn niet op 1 lijn liggen.

Ik zou het op zich niet erg vinden om ingeleid te worden. Maar het liefst niet voor de 40 weken. Bij mijn eerste kindje heb ik tot 42 weken gelopen en dat lijkt me nu niet echt een pretje met een wat groter kindje. De gyn gaf me ook echt het gevoel dat ik hier zelf de keuze in had met inleiden en zei joh de vk hoeft maar te bellen en krijgen ze een akkoord voor in te leiden je hoeft niet terug te komen hier, alles is goed. En de verloskundige wilt persee dat ik terug ga voor een consult en wilt perse dat ik met 38 of 39 weken wordt ingeleid. En daar schrik ik dan toch van.

Bedankt in ieder geval voor jullie feedback.

Als de verloskundige je wil laten inleiden dan zal ze moeten overleggen met de gynaecoloog en samen tot een conclusie moeten komen. Ik zou het lekker bij hun laten.

Ik vind je verloskundige wel erg dwingend overkomen. Hoe ervaar jij dat?
Weet dat jij degene bent die de beslissing neemt, het is jouw kindje en jouw lijf. Als jij niet (voor 40 weken) ingeleid wilt worden, dan hoeft dat ook niet. 

Wat Dpl zegt: ik vind ook dat je verloskundige erg dwingend overkomt. Het is jouw lijf en jouw keus, tenzij je kind ernstig gevaar loopt. Maar dat is hier helemaal niet aan de orde.

Ik snap ook zeker dat je niet tot 42 weken wilt doorlopen, maar ik zou gewoon afwachten tot de 40 weken en dan beslissen wanneer je een grens trekt en je laat inleiden. En hopelijk komt de baby gewoon met 40 weken of wat eerder ;)

Ik snap je twijfels ook heel goed en zou ook zeker niet tot 42 weken doorlopen als ze het groot schatten. Er hoeft echt niets aan de hand te zijn. Meestal laten ze je bij een groter kindje wel een suikertest doen om te kijken of je zwangerschapsdiabetes hebt. Hier ervaring met 2 grote baby's. De 1e is precies met 40 weken geboren met uiteindelijk een spoedkeizersnee en was 4755 gram. Bij de 2e waren de groei echo's ook weer groot en boven gemiddeld. Ook weer suikertesten gehad maar ze hebben het gewoon goed bij mij. Nou is mijn vriend wel heel lang. Maar ik vond het ook heel moeilijk wat te doen. Inleiden is eigenlijk nooit besproken. Ik mocht kiezen om een keizersnee te doen of gewoon bevallen. Uiteindelijk hebben wij gezegd We gaan tot 39 weken voor een gewone bevallen en anders een keizersnee. Die hebben ze toen op precies 39 weken gepland en hij kwam inderdaad niet uit zichzelf dus nu een geplande keizersnee gehad. Nu 4400 gram maar dus met 39 weken.

Groei echo's kloppen ook lang niet altijd. Bij beide kinderen gehad. 1e werd geschat op 2700 en woog 3000 bij 37 weken (pre eclampsie) en 2e werd geschat op 3700 en woog 4200 (!) Bij 38+5. Bij een eventuele 3e zwangerschap zijn er wel weer groei echo's geïndiceerd maar ik doe er niet zo veel meer op uit!

Terug
Bovenaan