Vlees?

<p>Hallo allemaal,</p><p>Mijn dochter van 8 maanden en ik zijn weer naar het consultatiebureau geweest (toen pas net 7 maanden) en mevrouw vond dat ze al wel aan vlees had moeten beginnen.</p><p>Ik vond het zelf al knap dat ze nu naast groenten ook eindelijk beter haar fruit gaat eten, maar goed ik wil het eigenlijk dan nu toch wel gaan proberen.</p><p>We willen beginnen met kip en vis, maar hóé? Hoe hebben jullie dit bereid en aangeboden? En wat voor vis kunnen we haar geven? Alvast bedankt!</p>

Als je haar hapjes gepureerd geeft, kun je het vlees/vis/kip na bereiding erdoor pureren. Qua vlees is gehakt te proberen. Vis kun je koolvis, zalm, tonijn doen. Gewoon een klein stukje toevoegen, vis is nogal overheersend. 
En als ze het nog niet wil eten, gewoon later nog eens proberen. Is echt niet erg hoor als ze het nu nog niet meteen zou willen eten. 

Het vlees/de vis bakken in de pan en laterna samen met de groentes en eventueel aardappelen pureren. Let wel op dat je niet te veel vlees toevoegd, hierdoor kan de puree erg droog worden! Maar dan kun je altijd nog wat water toevoegen.

Ik ben ook begonnen ongepureerd groenten te geven.. hoe kan ik dan toch vlees erbij doen? Ook gewoon ongepureerd of pas als ze het helemaal doorheeft?

Als je het ongepureerd geeft  gewoon kleine stukjes kip/vis/vlees erbij leggen, kijken of ze het op eet. Maar als ze het niet eet is t ook geen ramp hoor. Ik vind het ook een beetje overdreven van het CB. 
Mijn oudste dochter is bijna 3 en vindt vlees echt niet lekker. Ze eet alleen soms vis of visstick of soms een stukje hamburger. Ze gruwelt gewoon van ander vlees en kip. Ze eet wel elke middag een dikke plak gekookte worst of grillworst of ik doe kipfilet ofzo op brood. Dat is ook al voldoende aan vlees op een dag voor een kind. Ze hoeven echt niet perse s avonds nog een stuk vlees weg eten. 
Mijn jongste dochter van 11 maanden eet wel wat vlees gepureerde door haar eten, maar haar geef ik s middags ook een plakje worst dus dat is eigenlijk al voldoende voor een kind. Zo is het ook makkelijk opgelost.

Wij hebben onze kleine man alleen kwaliteits witvis gegeven, dus kabeljauw, kabeljauwhaas en roodbaars. Stomen is gezonder dan bakken en houdt het vlees ook lekker mals. Ik kook een laagje water in de pan, leg de vis in een zeef en hang die in de pan en dan een deksel erop. 5 min per 2 cm dikte. Het valt dan helemaal uit elkaar en is zo zacht dat het makkelijk te eten was.
Rond die leeftijd vond ik kip te taai, die kleine vond het ook geen succes. Wij hielden het vooral bij eieren en witvis rond die leeftijd

Je kunt het beste de wat (betere) Witvis soorten nemen zoals kabeljauw etc. Tonijn en andere jachtvissen beter niet. Zoals je dat ook beter in je zwangerschap niet kunt eten. 
kip kun je het beste pocheren en dan pureren dan blijft het het malst. Meng moedermelk of kunstvoeding erdoor heen om het wat smeuïg te maken. Dit kun je bijv door (zoete) aardappel puree mengen. Heerlijk vond m’n dochter het vanavond! (Bijna 7 mnd. Eet pas vast voedsel sinds 6mnd). 

Het cb... ?
Bij mijn 2e weet ik wel beter en zeg gewoon op alles ja en amen. En doe daarna gewoon wat mij als moeder het beste lijkt!
Mijn dochter is ook pas met 9m met vis en vlees begonnen, ik pureer/prak het erdoor.
Stukjes witvis zijn indd goed om mee te beginnen, of gekookte geplozen kip stukjes, hoe je die ookwel in kippensoep of pasteitjes verwerkt. 
Als jij het nog niet nodig vind, zou ik nog lekker even wachten en wanneer jij en jou kindje eraan toe zijn ermee beginnen. 
Is het niet meteen een succes? Misschien dan toch ergens doorheen pureren wat er sws wel in gaat. 
Ook na hun eerste jaar hoeven ze echt nog niet elke dag vlees of vis te eten hoor. In een beetje ei, peultjes, notenpasta op brood etc zitten ook eiwitten natuurlijk.
Succes! ?

Terug
Bovenaan