Vloeken

Hoe/waar/wanneer mijn dochter het geleerd heeft weet ik niet, maar ik baal er heel erg van. Ze zegt namelijk sinds een paar dagen een vloekwoord dat ik echt niet zeg. Natuurlijk let ik op mijn woorden, maar ik denk dat er bij sommige langdurige stressvolle situaties bij iedereen wel eens een woord over de lippen kan komen waarop je niet trots bent. We zijn allemaal hardwerkende moeders, niet waar? Maar dit woord heeft ze echt niet thuis "geleerd". Niet dat we haar leren vloeken, he?! Maar goed, je snapt hopelijk wat ik bedoel.
Leren jullie kinderen elders (psz, kdv, oppas...) ook vloekwoorden? Ik neem aan niet van de volwassenen... Maar je weet hoe kinderen onderling kunnen zijn. Vooral als ze weten dat iets niet mag, dan wordt het razend interessant. Moet ik het ongewenste gedrag negeren? Ze is net twee, ik geloof niet dat ze het snapt als ik uitleg dat ze dit woord niet mag zeggen EN er dan ook naar luistert. Want snappen kan ze het misschien, maar zodra ze doorheeft dat ik het niet wil, dan doet ze het juist. Net als: niet op de bank springen, niet rennen met een vork in je mond, niet met eten gooien...
Groetjes,
Dory

Hoi hoi,

Ik snap je helemaal. Ook wij letten erg op onze woorden, maar haar eerste vloekwoord heeft ze echt van mij. Is op zich nog een redelijk nette.
Ik riep een keer verdorie toen ze drinken omstootte na herhaaldelijk waarschuwen. En nu roept zij soms Dollie. Maar ook alleen als iets valt of haar niet lukt. Dus behalve dat ze het woord geleerd heeft, weet ze ook nog eens in welke context ze het moet gebruiken :-s
Ik ben er totaal niet trots op. Sindsdien letten we er nog meer op.
Ik denk wel dat ze via psz,kdv of op straat genoeg horen en daar ook van alles oppikken.
Zeggen dat ze het woord niet mag zeggen, werkt hier ook nog niet zo goed.
Maar erop hameren dat het niet mag, wie weet hoe snel ze weten dat het niet mag.
Ik heb helaas geen tips.

Liefs Irene

Haha, een scheldwoord uit dat lieve kleine meisje, kan het me niet voorstellen!!
Nee niet leuk, de jongste zegt hier wel een K.T, dat negeer ik gewoon, reageer er totaal niet op, hij weet niet eens wat het is/betekend!
De oudste twee zeg ik wel dat ze bepaalde woorden niet mogen zeggen (ook als ze niet weten wat het is, komt nogal eens voor, ze zeggen het na van ergens maar weten niet wat ze zeggen)
Wat ik bij de jongste en ook bij de oudste wel eens probeerde is het woord verdraaien in iets positiefs, van K.T bijv kat maken, o wat leuk heb jij een kat gezien?? Dat helpt ook wel eens!!
Nou veel succes, het zal waarschijnlijk niet het laatste scheldwoord zijn wat ze gaat zeggen, maar over een tijdje kun je het wel corrigeren, zou ik nu nog niet doen!!

Liefs MJ

Haha, een scheldwoord uit dat lieve kleine meisje, kan het me niet voorstellen!!
Nee niet leuk, de jongste zegt hier wel een K.T, dat negeer ik gewoon, reageer er totaal niet op, hij weet niet eens wat het is/betekend!
De oudste twee zeg ik wel dat ze bepaalde woorden niet mogen zeggen (ook als ze niet weten wat het is, komt nogal eens voor, ze zeggen het na van ergens maar weten niet wat ze zeggen)
Wat ik bij de jongste en ook bij de oudste wel eens probeerde is het woord verdraaien in iets positiefs, van K.T bijv kat maken, o wat leuk heb jij een kat gezien?? Dat helpt ook wel eens!!
Nou veel succes, het zal waarschijnlijk niet het laatste scheldwoord zijn wat ze gaat zeggen, maar over een tijdje kun je het wel corrigeren, zou ik nu nog niet doen!!

Liefs MJ

Ha, nou hier kan je je lol niet op!!!
Mijn oudste 2 zitten op de basisschool, dus invloeden genoeg voor Lenthe om te kopieren!!
Gelukkig valt het nog wel mee, hier ook echt de regel dat er geen vloekwoorden vallen.Lukt erg goed, alleen manlief werkt in Amsterdam, en kan wel eens een fout woord mee naar huis nemen.
Maar ben over 't algemeen erg tevreden over het taalgebruik hier thuis.
Proberen de kids veel engels bij te brengen, 2 talig opvoeden is altijd ons streven geweest.Maar wel heel erg kinderlijk hoor.Lenthe roept halve dag 'Sank joe' en 'Ai laik candy'...die laatste moeten we er maar uithalen...lukt alleen nog niet zo goed ha ha!!
De 'Mama ai laf joe' zit er gelukkig wel goed in!
Groetjes Roos.

Ha, nou hier kan je je lol niet op!!!
Mijn oudste 2 zitten op de basisschool, dus invloeden genoeg voor Lenthe om te kopieren!!
Gelukkig valt het nog wel mee, hier ook echt de regel dat er geen vloekwoorden vallen.Lukt erg goed, alleen manlief werkt in Amsterdam, en kan wel eens een fout woord mee naar huis nemen.
Maar ben over 't algemeen erg tevreden over het taalgebruik hier thuis.
Proberen de kids veel engels bij te brengen, 2 talig opvoeden is altijd ons streven geweest.Maar wel heel erg kinderlijk hoor.Lenthe roept halve dag 'Sank joe' en 'Ai laik candy'...die laatste moeten we er maar uithalen...lukt alleen nog niet zo goed ha ha!!
De 'Mama ai laf joe' zit er gelukkig wel goed in!
Groetjes Roos.

Echte scheldwoorden kennen Emma en Renske niet. Het ergste wat ik Emma laatst hoorde zeggen was sukkel. En dan vertel ik haar dat wij dat niet zeggen. Verdorie wordt hier wel eens gezegd, en dat hoorde ik Renske ook zeggen, verdorie Emma. Maar weer eens goed opletten op wat we zeggen.
Maar tegen een kind van twee zeggen dat het niet mag helpt niet echt. Ik denk dat je het het beste kan negeren, dan verdwijnen die woorden ook weer. Ik weet dat mijn moeder vertelde dat ik twee was en vertelde dat ik op het kdv nieuwe woorden had geleerd, die wilde ik wel even vertellen. Toen kwamen er toch de meest verschrikkelijke scheldwoorden uit. Mijn moeder stond wel even met haar oren te klapperen. Is helemaal goed gekomen!

*schaam schaam*
t verhaal van irene........ is precies mijn verhaal hahaha.

ook ik heb toen 1 keer verdorrie geroepen, en ook nathalia riep toen gelijk dorrie. dat heeft ze een aantal keer geroepen, maar ik heb het gewoon genegeerd.
nu zegt ze het niet meer.

ik had toch wel iets van: oeps, wat heb ik nu weer gezegd.
moet ook wel zeggen dat ik echt boos was hoor, normaal scheld ik helemaal niet. ( als je dit al een scheldwoord mag noemen)

een kind van 2 kan je idd niet uitleggen dat ze dat woord niet mag zeggen.
gewoon negeren, en op een gegeven moment zal zij het ook niet meer zeggen.

liefs, do

Terug
Bovenaan