vlokkentest/vruchtwaterpunctie

A

Anoniem

Guest
Het is bij mij dus zeker dat ik een vlokkentest moet doen of vruchtwaterpunctie moet doen. Nu heb ik op internet al alles erover gelezen en maandag moet ik dus op gesprek met een arts. Nu ben ik wel wat bang voor de vlokkentest en denk ik dat ik met 16 weken pas de vruchtwaterpunctie doe. Ik weet zowat alles er al over. maar niet hoe je je geestelijk voelt. Heeft iemand er ervaring mee dat het vruchtje niet goed was of dat het wel goed was. Ik heb er namelijk nog nooit iemand over gehoord en wil graag weten hoe die gene zich voelde.

Elina

Hoi Elina! Wat vervelend dat je een dergelijke test moet laten doen. Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar een vriendin van mij heeft gisteren toevallig haar uitslag gehad en dat was gelukkig helemaal goed. Zij had een nekplooimeting gehad en de uitslag was iets van 1:200. Verhoogd risico dus, dus heeft ze een punctie laten doen vorige week maandag. Het viel haar erg mee, ook daarna! Het leek op bloed prikken, zei ze, qua gevoel dan.
Ze zeiden dat de uitslag 2 weken zou duren, maar gisteren (na 1 week al) heeft ze al gehoord dat alles in orde is.
Hopelijk valt het allemaal mee voor je en is de uitslag goed!! Gaan ze bij jou specifiek kijken naar een afwijking aan de chromosonen?? Jij hebt daardoor toch al 9 miskramen gehad?? Moeilijk hoor!!
Ik wens je veel sterkte en zal enorm voor je gaan duimen!
Liefs, Patricia

Ik probeer nu zowat de hele dag al antwoord te geven maar het lukt gewoon niet. Misschien dat het nu lukt.

Ik heb inderdaad 2 afwijkende chromosonen vandaar dat ze het willen onderzoeken.

Elina

Ja nu lukte het wel. Vanmiddag had ik een heel lang verhaal neergezet en uitleggen hoe en wat. Nu ben ik het dus weer vergeten. Zullen ook de hormoontjes wel wezen. haha.

Elina

Hoi Elina,

Ik heb het zelf niet gehad maar een vriendin van mij wel , en die vond het allemaal wel meevallen, ook erna, wel rustig aan doen en nog geen lucifer optillen maar nu gaat het heel goed en de uitslag was gelukkig ook goed.

Ik duim  voor jullie.

Groetjes, Angel

P.s, wat een rotverbinding vandaag zeg..........  

Ja het gaat vandaag verschrikkelijk met het plaatsen van berichtjes,maar ook met het openen van discussies.

Ik denk dat het ook het beste is voor mezelf om alles een beetje over me heen te laten komen alleen mijn angst is dit:
Ik heb dus 7 miskramen gehad omdat het vruchtje niet goed was. Stel dat het vruchtje nu wel helemaal in orde is en dat ik dankzij zo'n test alsnog een miskraam krijg. En dat is eigenlij k mijn grootste angst.

Iemand nog meer tips.

Vind het al superlief van jullie van jullie uitleg. Erg bedankt.

Liefs Elina

Hoi,

Nog even opnieuw, want blijkbaar is mijn bericht verdwenen! Ik kan je wel iets vertellen uit eigen ervaring, maar beschouw het dan ook maar als niet meer dan dat, een persoonlijke ervaring dus.
Tijdens de zwangerschap van mijn dochtertje (dat afgelopen december geboren werd) kreeg ik een telefoontje dat ik zo snel mogelijk voor een vruchtwaterpunctie moest gaan. Ik had een verhoogde kans op een kindje met het syndroom van Down. De volgende week kon ik al in het ziekenhuis terecht. De punctie zelf viel me eerlijk gezegd nogal tegen, ik vond het toch wel wat pijnlijker dan een bloedname, maar dat kan ook zo geweest zijn omdat ik nogal gespannen was. Daarna duurde het 5 weken voor de resultaten kregen, de 5 langste weken van mijn leven! Mijn grootste angst was dat er een afwijking gevonden zou worden, want mijn man en ik hadden besloten om in dat geval de zwangerschap af te breken (en nee, dat was géén gemakkelijke beslissing, wat anderen daar ook over denken). Het moeilijkste vond ik dat ik ons kleintje al een hele tijd kon voelen bewegen (vanaf 14 weken al) en dat op het moment dat de uitslagen van de test bekend waren onze dochter al zo goed als levensvatbaar was (in mijn ogen dan natuurlijk, 23 weken). Daarom denk ik dat ik volgende keer als ik de keuze zou hebben, eerder voor een vlokkentest zou kiezen. Het lijkt me voor mij minder moeilijk om afscheid te moeten nemen van ons kleintje op 10 weken, dan om op 23 weken te moeten bevallen en met lege handen en een lege buik naar huis te moeten. Waarmee ik niet wil zeggen dat het op 10 weken niet moeilijk zou zijn... Ik wens je in ieder geval veel succes, en welke test je ook kiest, er zal altijd een stressvolle periode volgen. Je moet alleen voor jezelf uitmaken wat voor jou het meest draaglijke zou zijn.

Groetjes,
Marian

Heel erg bedankt dat je je ervaring met mij wilde delen.

Ik heb vandaag alle papieren binnen gekregen met alle informatie en onderzoeken en wat er allemaal mogelijk is. Ik weet zelf nog niet precies wat ik wil gaan doen. Ze gaan maandag zoiezo een echo doen om te zien wat er mogelijk is. Dan ga ik eerst vragen om een bloedonderzoek, want sommige afwijkingen kunnen ze daar al aan zien. Wat ik dan ga doen weet ik dus nog niet. De vlokkentest kan op twee manieren had ik gelezen op internet maar daar stond niks over in in de folders. Het kan via de vagina en via de buik. Het liefste doe ik het via de buik,want via de vagina krijg je toch bloedingen en bloedingen tijdens de zwangerschap stellen me juist helemaal niet gerust.

Heel erg bedankt dat je het wilde uitleggen. Ik heb nu weer meer over na te denken.

Liefs Elina

Terug
Bovenaan