vlokkentest/vruchtwaterpunctie

Hoi Elina,

Wat een afwegingen he.......Ik kan je vertellen van een vlokkentest (via de vagina). Ik vond het doodeng om eerlijk te zijn, maar achteraf is het enorm meegevallen. Ik ben geen druppel bloed verloren en alles is heel goed verlopen. Via de buik lijkt mij nog enger. Ze maken dan toch een wond die er niet hoort te zijn. Vaginaal is dit natuurlijk niet zo (die opening zit er toch al). Je kunt, als je dit wilt, op de monitor van de echo meekijken hoe het gaat. Ze zijn, uiteraard, enorm zorgvuldig. Daarna moet je echt 24 uur niets doen. Ik heb dat zelf opgerekt naar 48 uur en ben daarna rustig weer zaken gaan oppakken. Voordeel van een vlokkentest is dat je de uitslag veel sneller hebt (ik had hem al met 1,5 week) en mocht het niet goed zijn (gaan we niet vanuit!!) dan hoef je niet te bevallen, maar kan er nog gecurrateerd worden.

Wij hadden drie weken geleden een goede uitslag. Ik hoop van harte dat jij ook een goede uitslag krijgt over een aantal weken. Sterke met alle (toch vervelende) overwegingen.

Groetjes,
E.

hoi
zelf heb ik geen ervaring met een vlokkentest wel hebben wij toen een nekplooimeting laten doen in combinatie met een bloedtest.
wij kregen de uitslag dat we een verhoogt risico hadden 1 op 66...
wij hebben er ook over nagedacht om een vruchtwaterpunctie te laten doen en na 1 dag waren we er al uit..we gaan het niet doen..
wij hebben ons twee dingen afgevraagt en die waren..
laten we het weghalen als het het syndroom van down heeft??NEE.
en kunnen we er mee leven als het toch goed is en  dat we door  de vruchtwaterpunctie een miskraam krijgen?NEE.
dus wij wisten al snel dat we daar niet voor gingen.
tuurlijk is de zwangerschap nu iets zwaarder omdat je niet weet of het wel gezond is en omdat we een verhoogde risico hebben.
maar nog ongeveer 5 weken en dan is de spannende dag.
ik wens jullie veel succes met de beslissing en als jullie er voor gaan ook heel veel succes met de wachtweken op de uitslag.
heel veel liefs linda

Hoi Elina,

Moeilijke keuze die je moet doen!. Ikzelf heb een vruchtwaterpunctie gedaan omdat het risico een stuk kleiner is dan bij de vlokkentest. Ik vond het risico belangrijker wegen dan het lange wachten op de uitslag en het tijdstip ( pas na 15-16 weken )dat de test gedaan wordt. Dit mede omdat ik ook 2 miskramen achter de rug had en het risico zo klein mogelijk wilde houden. Gelukkig was de uitslag prima.
De test zelf vond ik erg meevallen. Het is met name ook belangrijk of je nu een vlokkentest of voor een vruchtwater punctie kiest dat het door iemand wordt gedaan met veel ervaring! Dit heb ik van te voren geinformeerd.
Veel sterkte met je beslissing.
groeten
rosa 34 w

Hol Elina

Ook ik heb een vruchtwaterpunctie gehad, ik was toen 22 weken zwanger , ik kreeg te horen dat ons kindje een afwijking had een hernia diafragmatica. Ik moest een punctie doen omdat ze anders niet verder gingen met onderzoeken.
Dezeafwijking kan gepaard gaan met afwijkingen in de chromosonen, het spannenste was de trippeltest. deze test was goed en ook de andere tellingen klopte.
Van de punctie zelf heb ik niks gemerkt . Inmiddels is mijn dochterje een half jaar wel al drie keer geopereerd en moet nu groeien voor de vierde operatie.
Veel succes,

monique ,mama van Isa 12-9-2005

Terug
Bovenaan