Voeden op verzoek s nachts 4 weken

Hallo! Mijn zoontje is nu 4 weken oud. Ik geef borstvoeding en voed hem op verzoek. Nu komt dat verzoek heel erg vaak... Overdag meestal na 1.5 uur/2 uur (sinds het begin van de vorige voeding, dus zit soms maar een uur tussen), en 's nachts tussen de 2 en 3 uur. Dat betekent dat hij s nachts 3x komt...
Hij groeit en drinkt (meestal) wel heel goed, en het is vanaf het begin al een grote baby geweest.
Hebben hier meer mensen ervaring mee? Ik zou hem heel graag wat meer in een ritme willen krijgen van minstens 3 uur in plaats van 1.5... zeker 's nachts is het heel erg pittig!
 
Volg je baby'tje .Hij is nog zoooo klein. Ritme kun en mag je nog niet verwachten op deze leeftijd. Geloof me, ook al denk je van niet, dat ritme komt uiteindelijk echt helemaal vanzelf. Geef hem even de tijd, hij is nog zoooo klein.
 
Ik snap dat dat heel pittig is! In het begin is het echt zoeken naar hoe het moet, maar je kan met jezelf een minimale tijd afspreken waarop je wilt dat hij weer drinkt en niet eerder. Niet elk huiltje betekent honger. Soms zijn ze ook op een andere manier te troosten of moeten ze gewoon even een half uurtje huilen!

Ik sprak altijd met mezelf af dat ze niet eerder dan 2 a 2.5 uur na de vorige voeding weer mochten drinken. Huilden ze eerder, dan was het wiegen/knuffelen/speentje etc. Net zolang tot het weer tijd was voor de voeding. Want elke 1.5 uur drinken is echt niet nodig en zo blijf jij 24/7 bezig.
Je kindje drinkt nu waarschijnlijk steeds maar weinig en heeft daarom snel weer honger. Hij moet leren eens per 2 a 3 uur zich goed vol te drinken zodat hij er weer een poosje op vooruit kan. Dat kun je oefenen door niet elke 1.5 uur de borst aan te bieden, want zo blijf je in die cirkel.

Veel succes! Het is mega pittig, zo'n ukkie en de onzekerheid over voeding en slaapjes. Maar er zal vanzelf meer ritme inkomen als jij dat ritme en structuur aanbiedt!
 
Mijn zoontje van 3 weken probeer ik om de 3/4 uur te voeden. Overdag vind ik het juist moeilijker, want dan wil hij ook wel eens eerder en vaker drinken. Ik probeer zijn ritme hierin te volgen. In plaats van voeden, wil hij soms ook gewoon met ons knuffelen. Hij wil ons dan graag zien, horen, ruiken...

In de nacht probeer ik me wel goed aan de 3/4 uurtjes te houden. Als ik hem hoor, kijk ik eerst of hij echt wakker is. Soms maakt hij gewoon geluid in zijn slaap. Ik verschoon dan zijn luier, als deze vol is, en kijk of hij signalen geeft dat hij honger heeft (smakken en happen). Zo halen we de 3 uren window wel. Hij doet het tot nu toe goed, maar wie weet... Straks verandert het weer.

Af en toe, wanneer we zeker weten dat het 1) geen vieze luier is en 2) hij geen honger heeft, geven we hem een speentje. Wellicht heeft hij de behoefte om te zuigen. Dit doen we echter niet heel lang, want ik ben bang dat hij erna de borst niet meer wil... Als de speen uit zijn mond valt, of hij valt in slaap, dan laten we het maar. Je kan ook proberen zijn eigen handje in zijn mond te stoppen als je geen speen wil geven.

Succes!
 
Heel herkenbaar, onze zoon is ook vier weken en komt vaak voor voeding. 's Nachts zit er wel meestal 3 uur tussen maar overdag ook vaak 1,5/2 uur, vind dit ook lastig. Sinds zit er wel wat langer tussen. Zou ik graag naar meer om de 3 uur gaan, maar hij is dan echt alleen tevreden met voeding. En wil hem ook wel volgen, hoop wel dat het binnen een paar week beter wordt.
 
Ik ga wel proberen het overdag tot minstens 2 uur te rekken. Daarnet wilde hij 1.5 uur sinds z'n vorige voeding, en na 20 min met hem rondlopen heeft hij nog een kwartier geslapen en daarna heb ik hem gevoed. Maar dat kost ook best een boel energie. Hopelijk werkt het wel om hem meer in een ritme te krijgen. Gelukkig heeft hij in elk geval genoeg reserve en heb ik dus wat speelruimte om te proberen wat werkt voor ons...
 
Ja dat kost idd energie ;) Maar elke 1.5 uur voeden is ook niet haalbaar. Hier vielen mijn dochters vaak ook weer in slaap als ik even met ze rondliep en dan sliepen ze soms een heel uur dus tja, zoveel honger zou het dan niet geweest zijn dacht ik altijd maar. En als ik ze na dat slaapje voedde, dronken ze tenminste gulzig en veel en zo kom je tenminste aan goede hoeveelheden elke 3 uur ongeveer.

Een baby kost gewoon een berg energie en moeite ;) Ze slapen niet keurig van voeding tot voeding en gaan niet uit zichzelf exact na 3 uur vragen om een voeding. Jij moet je kindje daarbij helpen en hem sturen en laten wennen aan het voeden elke 3 uur ongeveer. Dat kost energie ja ;)
 
Maar zorgt het rekken van de tijd tussen voedingen ook dat hij pas later voedingen gaat willen? Want ik het kost meer energie om hem niet te voeden dan wel als hij na 1.5 uur weer honger heeft. Het heeft dus alleen zin om hem te forceren later te drinken als hij dan ook echt went aan meer tijd ertussen...
 
Terug
Bovenaan