Voedigsdilemma

Hoi meiden,

Even een vraagje...

Ik geef borstvoeding, maar dit gaat de afgelopen tijd erg moeizaam... Joep drinkt erg onrustig en lang, soms wordt hij zelfs boos. Omdat ik dit niet prettig vind, ben ik een aantal voedingen per dag gaan kolven en geef ik dit aan hem met de fles. Ik vraag me alleen af of ik hem niet te veel geef. Hij weegt denk nu ongeveer 4,5 kg (5 weken oud) en ik kolf meestal tussen de 120-130 cc, is dit normaal? Ik weet natuurlijk niet hoeveel hij normaal gesproken aan de borst drinkt... maar ben bang dat hij te veel krijgt via de fles, hij is meestal erg tevreden dat wel en hij groeit goed ;-)

Wat geven jullie de kindjes? En is het vergelijkbaar met flesvoeding?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

lfs,
Juutepetuutje

Hoi,

Vanuit het zkh kreeg ik een handig dingentje. Ze hebben 150 ml per kilo nodig. Als je uit gaat van 4,5 kilo is dat 150 x 4,5= 675 ml op een hele dag.
Dat deel je door het aantal voedingen wat hij krijgt.

Maar het belangrijkste is dat hij tevreden is en groeit.

Evi krijgt 600 ml op een dag. Ze wisselt een beetje tussen de voedingen. Soms 5 op een dag en soms 6. Nu krijgt zij ook een beetje johannesbroodpitmeel erbij.

liefs

Die berekening is vooral bedoeld voor flesvoeding hoor. Volgens mij zit er geen beperking aan borstvoeding. Als je niet kolft is het ook niet te controleren, of je moet ze iedere voeding ervoor en erna wegen.

Bedankt Jufanouk voor de formule, heb ik toch iets van een richtlijn... ik geef hem dus toch iets te veel, niet voor niks dat ie zo goed groeit ;-)

Fijn weekend!!!

Van borstvoeding kun je ze nooit teveel geven. Er zit geen maximum aan wat je mag geven. Als je kindje lekker tevreden is en goed groeit zal ik gewoon zo doorgaan!

Ken je trouwens het bvforum??

www.borstvoedingsforum.nl

Hier is veel info te vinden en er zijn ook lactatiekundigen die je vragen kunnen beantwoorden! Ik vind het een erg nuttig forum.

Groeten Nynke

Voor borstvoeding zit geen limit op. Kun je indd nooit te veel geven.

Voor fles voeding dus wel!! Daar is die schema voor.

Je merkt vanzelf wel wanneer je kleine verzadigd is van een afgekolfde fles.

Wil je niet ongerurst maken, maar heb je wel genoeg echte voeding?
Ik heb moeten stoppen met BV (wat ik erg jammer vond).Maar dat kwam omdat ik op gegeven moment alleen nog maar waterachtige voeding had (door mijn anit biotica kuur), wat dus niet vulde bij Naomi. En daardoor dronk ze dus erg lang max. een uur. Erg onrustig was ze dan ook en ook wel eens boos.

Ik kreeg van mijn Vk dezelfde berekening toen ik een tijdje moest kolven (ivm tepelkloven aan het begin van de BV). Maar als Joep meer/minder wil dan dat aantal ml. dan heeft ie gewoon meer/minder nodig.

Verder een tip: Ik las toevallig net in het boekje van het CB dat het niet verstandig is om te kolven en dan zelf het flesje te geven als mama. Dat is blijkbaar verwarrend voor de baby (mama = tiet) en niet handig als je straks weer verder wil gaan met BV. Daar stond dat je het beter door papa (of ander vertrouwd persoon) kan laten geven.

Max wordt trouwens ook wel eens driftig tijdens het drinken, als het even te snel of te langzaam gaat. Ik hou m dan gewoon even vast tot ie weer rustig is en ga dan weer verder.

Heel veel succes ermee!

Terug
Bovenaan