Voeding en slapen 4,5 maand. Geen strak schema maar voeding op verzoek?!!

Beste moeders.

Mijn zoontje is een vrolijk ventje. Die sinds kort weer goed drinkt.
Hij weigerde de fles en zette het steeds op een huilen. Ik heb wat vannille rijstebloem door de fles gedaan. En kennelijk is de fles nu weer super interessant.
Ik geef hem de fles nog gewoon op verzoek, maar ben wel aan het proberen om op 4 flessen uit te komen. Hij drinkt nu zo'n 2 keer per dag 250 ml en dan 3 keer 150 tot 220 ml. De gehele dag drinkt hij wanneer hij honger heeft, alleen s'avonds maak ik hem wakker.
Nu had ik twee vraagjes:
Hij slaapt de nacht nog steeds niet door hooguit tot 5 uur. (en dan is de laatste fles om 11 uur) Zou hij beter slapen als ik hem niet wakker maak voor die laatste fles?
Wie heeft hier ervaring mee?
En hij drinkt dus best onregelmatig, maar ik houd wel 4,5 uur aan tussen de voeddingen als inschatting of hij zeurderig is of honger heeft.
Wie kent dit ook met zijn kleine ik lees hier vaak hele preciese schema's. Maar dat is bij mij dus niet het geval. Mijn zoontje doet het er verder prima op, dus ik vraag me af waarom iedereen zo'n strak schema heeft?
Vriendelijke groet
Laura

Waarom iedereen een strak schema heeft? Omdat het bij de kindjes werkt, althans wel bij Kevin.

Kevin is vandaag precies een half jaartje oud. In het begin ( de eerste  10 weken) heeft hij altijd voeding gehad om de 4 uur. Toen sliep hij de nacht niet door. Vanaf zijn 10e week was ik begonnen met Rust en Regelmaat (omdat Kevin overdag zo slecht sliep en ik hem constant in slaap moest wiegen). Dus hij ging op vaste tijden eten, vaste tijden spelen en vaste tijden slapen in zijn eigen bed. Langzaam bij beetje kon ik zijn nacht voeding afbouwen. En hij zat op 5 flessen.

Nu hij een half jaar is, eet,speel en slaapt hij ook op vaste tijden. Alleen niet meer zo strak als in het begin. Het werkt zowel voor Kevin als voor mij uitstekend. Hij weet waar hij aan toe is en ik ook.

Natuurlijk is elk kindje anders. Iedereen is anders, sommige mensen vinden structuur fijn en sommige weer niet. Als je kindje prima op verzoek doet, zal ik gewoon zo houden.

Oja, ik heb altijd geleerd om de laatste fles niet te laat geven (rond 22.00). Want dan heb je kans dat je hem uit zijn diepe slaap haalt, waardoor hij in de nacht alleen korte slaapjes maakt. Ik zou zijn laatste fles 21.30 geven, uiterlijk 22.00 uur.

Heel veel succes!

Loekie & Kevin 6 maanden.

Hi ,

Mijn zoontje is 4 maanden en hij sliep al de hele nacht door toen hij 8 weken oud was.
Ik heb hem nooit meer zelf wakker gemaakt voor zijn voeding. Het is volgens mij ook helemaal niet nodig. Zijn laatste voeding is tussen 18:30 en 19:30. Tussen 20:00 en 21:30 gaat hij slapen en hij wordt bijna altijd pas de volgende morgen of tegen 06:00 of tegen 07:00 wakker.

Probeer het eens om hem niet wakker te maken om 23:00 voor zijn voeding. Als hij zijn voeding nodig heeft, wordt hij van zelf wel wakker.

Succes.
Nomidia

Hoi,
Mijn meisje is morgen 16 wknEen week of 6 geleden geleden maakte ik haar ook altijd wakker voor fles 23/24 u.Dronk ze die weer niet helemaal o.Toen zeiden ze mij ook,laat lekker slapen,ze meld zich wel.Dat klopt.Rond 3/4 u kwam ze.Gaf ik haar een halve fles(100 cc) en ze sliep weer verder.Ze kwam steeds later enzo bouwde ik die nachtfles af.Nu slaapt ze al een week of 3/4 van 20/20.30 tot 7/8 uur.
Zou zeggen probeer hem een ste laten slapen.
Groetjes Gaby

Beste moeders
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het vannacht eens geprobeerd hem te laten liggen na de fles.
Tegen 20.30 is hij in slaap gevallen en hij heef geslapen tot 5 uur.
Dus best netjes. In totaal veel langer dan normaal.
Nu wil hij alleen s'morgens niet meer slapen. Wat doen jullie dan?
Laten jullie ze in hun bedje liggen of halen jullie ze eruit om mee te gaan naar beneden?
Meestal laat ik hem nog een tijdje liggen, maar vaak lacht hij dan zo hard dat ik hem er na een half uurtje maar uithaal.
Groetjes Laura

Hoi,
Wat bedoel je?Al om 5 uur na beneden?Geef je hem om 5 uur een fles?Als mijn meisje rond 4 kwam gaf ik haar een halve fles kwam ze later rond 5of nog later dan liet ik haar zolang mogelijk liggen,als niet meer ging dan zo langzaam mogelijk aankleden enz.Tot ongeveer het 6.30 was of zo en dan een hele fles(wat ze nu rond 8 krijgt) enzo kwam mvr `s ochtends steeds later.Natuurlijk kan het zijn dat ze nog eens vroeger komt of zo,maar dan weer heel langzaam doen....dat is mijn ervaring.Als ze dan op is na fles wat zingen,tv kijken,spelen en dan hup de box in.Dan valt ze na wat memelen uun half uur tot uur in slaap en dan maar weer spelen of wandelen en dan fles rond 11/12 uur en dan gaat ze na bed,ik probeer tot volgende fles te laten liggen.En daarna weer hetzelfde als `s morgens.En rond 19.30 fles en na bed.(rond 19 uur in bad)
groetjes Gaby

Hi,

De ideale situatie voor mij is als mijn zoontje om 07:00 wakker wordt. Dan heb ik namelijk al gedoucht,gegeten, journaal gekeken en ben ik al aangekleed. Ik sta zelf dagelijks om 06:00 op.
Het gebeurt weleens ( net als vannacht) dat hij tussen 3 en 4 uur wakker wordt. Ik geef hem dan altijd de fles, verschoon m , en leg hem naast mij in bed. Hij speelt hooguit een half uur en valt vanzelf weer in slaap. Meestal ligt hij binnen een half uur weer te slapen. In dit geval moet ik hem om 07:00 zelf wakker maken. Hij krijgt dan weer de fles en om 07:30 verlaten wij het huis, onderweg naar zijn oppasmoeder.

Groet,
Zohra

Ja ik geef hem inderdaad om 4 of 5 uur s'nachts een fles.
Momenteel heeft hij ongeveer dit schema.

Om 4.00 of 5.00 fles
Om 8.30 een paar hapjes fruit
Om 10.00 een fles
Om 15.00 een fles
Om 19.00 of 20.00 een fles

Dan zit hij toch meestal op 4 flessen per dag dat is toch prima.
Als ik dan de fles om 4.00 weg haal krijgt hij toch veel te weinig.
Maar ik ga wel eens proberen wat jij doet, om het gewoon 's morgens wat te rekken.
En dan proberen een ander schema te krijgen.
Vandaag krijgt hij
om 12.00 fles
om 14.00 fruit
om 17.00 fles
om 22.00 laatste fles.
En dan probeer ik het 's morgens eens wat te rekken.
Bedankt voor je goede advies

Terug
Bovenaan