Voeding

A

Anoniem

Guest
Wat ik me eigenlijk af vraag: letten jullie nu ook al op wat jullie eten en drinken? Ikzelf ben daar wel erg mee bezig. Zo van drink ik voldoende melk, eet ik voldoende fruit etc. Dan ben ik er al wat aan gewend straks..
Nou moet ik wel zeggen dat ik een iets overgewicht heb en eten is dus zo en zo een issue voor mij.   Maar ik wil deze keer  niet helemaal enorm worden tijdens mijn zwangerschap (van mijn eerste was ik 30 kilo aangekomen en dat was echt te veel.)

Ben benieuwd!

Liefs Voice

Ik probeer ook alvast wat gezonder te eten, ook in de hoop dat het een goede uitwerking heeft op de conceptie. Wel vraag ik me af wat je niet mag eten/drinken tijdens een zwangerschap. Ik weet dat je dan geen rauw vlees, rauwe eieren, schimmelkaas, koffie en alcohol mag, maar meer niet. Mag je wel zoetjes en light-producten, die mag een klein kind namelijk niet. Heeft iemand een idee?

ja die light producten heb ik ook nooit zo begrepen, ik las eerst in n blad dat t niet mocht omdat er twee stoffen inzitten waarvan ik nu even niet op de naam kom, maar later stond er in ouders van nu een heel verhaal over een vrouw die verslaafd was aan cola light in haar wangerschap, als dat niet goed zou zijn zouden ze dat niet in zo'n blad zetten lijkt mij. toen ik zwanger was van mn dochter kon het volgens de VK ook geen kwaad maar toch heb ik t niet gedaan.   voorderest zijn er geloof ik op t lijstje na wat jullie opnoemen niet zoveel dingen, maar reken er wel op dat je ineens niet zo veel meer lekker vind, ik was gek op nasi, luste ik mn hele zwangerschap niet, knoflook,...ik ging al over mn nek als ik er aan dacht, ik ben vegatarisch maar ik moest en zou tomatensoep met balletjes ( wat achteraf toch ook wel smerig was)   dus ja,... je bent die maanden net ff anders dan anders,.. toch zie ik er nu weer helemaal naar uit om zwanger te zijn

liefs janneke

Lastig inderdaad dat met lightproducten. Ikzelf ben er echt mee gestopt omdat het voor ons als 'grote' mensen al niet gezond is, laat staan voor een ienie mienie mensje. Er zijn volgens mij nog geen onderzoeksresultaten bekend  over de schadelijkheid van aspartaan en andere zoetstoffen in  lightproducten op een ongeboren kind  omdat deze nog niet zo heel lang in zo'n grote mate worden gebruikt..

Voor mijzelf best moeilijk als grote fan van de cola light, maar het gaat goed.
Weet iemand een andere gezonde vervanging?

Liefs Voice

Hoi!

weet er iemand of je mozzarella kaas mag eten???

liefs,swinnie

ik heb geen flauw idee over de mozarella ik vroeg me al af hoe het zat met mosselen
ik eet zo graag heb me eigenlijk nog niet zo aan alles gehouden doe ik wel als ik de posi test in handen heb!!!
liefs tamaar

Dit zegt het voedingscentrum:

Oppassen met

Waarom?

Alcohol drinken

Kans op  nadelige gevolgen voor het kind.

Roken

Roken  is schadelijk voor de baby.

Lijnen en veel afvallen

Lijnen  geeft kans op tekorten aan voedingsstoffen.

Lever

Lever bevat zeer veel  vitamine A  dat schadelijk kan zijn voor de baby.

Rauw vlees

Kans op besmetting  met  listeria en  toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose).

Kattenbak verschonen

Kans op besmetting  met  toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose).

Eten van zachte kaassoorten van ongepasteuriseerde rauwe melk en rauwe melk

Kans op besmetting   met de  listeriabacterie die schadelijk kan zijn voor het kind.

Gerookte zalm of andere vacuümverpakte rauwe vis eten

Idem: listeriabesmetting

Roofvissen eten zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel en verse  tonijn
Roofvissen kunnen relatief veel  kwik bevatten, waar ongeboren baby's gevoelig voor zijn.

Lang bewaren van verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades

Idem: listeriabesmetting

Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten gebruiken

Sommige  kruiden  zijn schadelijk voor het ongeboren kind.

Meer dan vier koppen koffie drinken per dag

Te veel  cafeïne  is niet goed voor het kind.

Veel drop eten

De stof  glycyrrhizine in drop  kan de bloeddruk verhogen.

Pimba (kalebaskalk) gebruiken

In  kalebaskalk  kan veel lood  zitten.

ja dat eten he, lastig dat als je zwanger bent alle lekkere dingen liever niet mag eten. Hierom geniet ik er nu nog maar van, mocht ik zwanger raken dan zijn 9 maanden zonder filet american, brie, zalm, koffie en wijn al lang genoeg. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik er momenteel niet buitensporig veel van gebruik, behalve koffie, daar kom ik al gauw op 12 koppen per dag....
Tijdens mijn vorige zwangerschap was ik verslaafd aan zure bommen , maar de geur van gebraden vlees en van koffie....dan begon mijn maag zich direct om te draaien.
Dit vind ik toch wel bijzonder dat dingen die je voorheen heerlijk vond je dan op eens niet meer lust. Misschien is het ook wel een bescherming voor je ongeboren kindje dat je die dingen dan niet meer lust.

Wat mij eigenlijk nooit duidelijk is geworden of je nu wel of geen softijs mag hebben (heb ik in mijn vorige zwangerschap liters van verslonden....effect is nu nog aanwezig op mijn dijen).

groetjes,
Stanneke

Terug
Bovenaan