Voeding

A

Anoniem

Guest
Hoi iedereen,

Net zwanger en word o zo onzeker val al de wisselende info op het internet.
Kan iemand mij helpen!

Ik weet dat ik geen alcohol mag drinken.
Dat ik geen rood/rauw vlees of orgaanvlees mag eten.

Maar dan:
Vis mag maar gerookte of rauwe vos niet, geld dit voor alle gerookte of rauwe vis of alleen voor bepaalde soorten.
En mag je wel alle gegaarde vis eten?

Je groenten moet je extra goed wassen, maar mag je wel alle groenten en fruit eten?

Ik heb gelezen dat je geen vitamine A mag, maar waar zit allemaal vitamine a in?

Enz enz.

Alle tips zijn welkom!

Dankje

Liefs
Anita

Hoi!

Ik sprak de verloskundige voor de eerste keer van de week. Zij gaf aan dat ik vooral veel groenten, fruit en vette vis moest eten voor de vitamine D. Onder vette vis valt zalm, markeel en haring. Haring kan je allen rauw eten (voor zover ik weet?!). Makreel was bij de AH alleen gerookt te krijgen en de zalm mag je gerookt eten, mits deze goed gekoeld is geweest. Gebakken zalm, doorgebakken, is  beter zei ze.
Varkensvlees probeer ik zelf te vermijden, omdat ik geen tientonner wil worden. Kip is goed en mager.

Ik denk dat je alle soorten  fruit wel kunt eten.  Alleen moet je uitkijken met teveel banaan en bijv mango, omdat hier heel veel suiker en koolhydraten inzitten en ook daarvan kun je, als je er teveel van eet, dikker worden. Maar een banaan per dag kan geen kwaad, neem ik aan.

Ik probeer ook meer brood te eten, met 30+ kaas en 2 glazen magere melk te drinken tussen de bedrijven door. Heb gelezen dat als je melk drinkt tijdens de maaltijd dit de opname van belangrijke voedingsstoffen kan tegenwerken. Geen idee of het zo is, dus ik drink melk tussen door en drink water/ groene thee bij de maaltijd. Ik eet ook elke dag magere yoghurt.

Succes! Meer dan je best kun je niet doen!

Leonie  

Hoi,

rauwe en gerookte vis mag idd niet. Ook dus niet de makreel! Je kunt bij visboeren vaak wel weer makreel krijgen, die je gewoon kunt bakken. En zalm kun je natuurlijk ook gewoon bakken.
Verder mag je geen tonijn en paling, weet niet meer precies waarom, maar alleen dat je die vissoorten niet mag.
Qua vlees idd geen rauw of half-gebakken vlees, (zoals biefstuk, tartaar, filet americain) en orgaanvlees mag ook niet: dat vanwege het hoge vitamine A gehalte en daarvan mag je tijdens de zwangerschap niet teveel hebben, (let even op je zwangerschapsvitaminen: daar zit ook nog al eens vitamine A in, dus mocht dat zo zijn, kun je beter even andere kopen. Je krijgt de normale hoeveelheid namelijk al wel binnen als je brood met boter eet, bijvoorbeeld, dus meer hoef je niet te hebben, dan kan het risico's opleveren voor je zwangerschap, (ook hiervan ben ik even weer vergeten welke risico's, ik onthoud gewoon heel goed wat ik wel niet niet mag).

Verder ook belangrijk: je mag geen brie/andere toastkaasjes eten die gemaakt zijn van rauwe (ongepasteuriseerde) melk. Staat over het algemeen op de verpakking: als het rauwe melk is, staat er; au lait cru. Die mag je dus niet. Brie van gepasteuriseerde melk mag dan weer wel, (gelukkig maar, ik vind het veel te lekker, :))
Verder beter geen drop, vooral heel erg belangrijk als je een hoge bloeddruk hebt!

Fruit kun je gewoon eten, alleen als je last hebt van verstopping, (zoals ik zelf) kun je beter geen bananen eten: die stoppen alleen nog maar meer. Kun je beter pruimen nemen, die ontstoppen dan weer, :) Wel even goed wassen, idd, wat overigens ook voor alle groente geldt: alles even wassen. Dat heeft te maken met wat er aan bacterien op de groente en fruit kan zitten, dus niet met de stoffen die in de groente en fruit zitten, dus je kunt verder alles eten qua groente en fruit, :)

OK, succes verder ermee!

Oja, orgaanvlees, dat zijn dus lever en niertjes, (en hersenen en dat soort ongein).
Ik eet het sowieso al niet; supersmerig, maar sommige mensen vinden het erg lekker...
Maar dus ff niet tijdens je zwangerschap.

Oja, orgaanvlees, dat zijn dus lever en niertjes, (en hersenen en dat soort ongein).
Ik eet het sowieso al niet; supersmerig, maar sommige mensen vinden het erg lekker...
Maar dus ff niet tijdens je zwangerschap.

Hoi Meiden,

Heel erg bedankt voor de info!

Ik hoor veel mensen hier over zwangerschapsvitamines< moet je die nemen?
Of is dit al je gezond eet helemaal niet nodig?

grt
Anita

Even een lorte reactie op Rozemarijke. Jij schreef dat de tonijn niet mag. Er is tonijn wat je wel mag eten. Dit is de tonijn op water. Dit staat zelfs met een recept in het boekje gezond zwanger. Je moet het inderdaad niet iedere dag eten, maar zo af en toe een keer is het best lekker.

Hier het recept:

Sandwich tonijn met MonChou en asperge:(2 pers.)
Ingredienten:
*1 blikje tonijn op water
*1 potje asperges
*4 kleine trostomaatjes
*4 sneetjes volkorenbrood
*1 pakje MonChou
*zout en peper.

Bereiding:
*laat de tonijn uitlekken en maak het rul met een vork. Laat de asperges uitlekken en snijd ze in stukjes. Snijd de tomaten in plakjes.
*Besmeer de sneetjes brood met MonChou. Bestrooi ze met zout en peper. Leg op de helft van de sneetjes de stukjes asperges. Verdeel er de tonijn en de tomaat over. Dek ze af met de andere helften van het brood. Snijd ze Diagonaal door en eet smakelijk.

Claudia.

He, thanks, Claudise, dat wist ik idd niet. Wel handig om te weten, want ik ben gek op tonijnsalade, (als ik sá vonds weg moet voor m'n werk wilde ik die nog wel eens even gauw snacken bij de Mac, maar dan kan ik hem de komende maanden thuis maken met ene blikje tonijn op water, :) Thanks voor de tip!

Terug
Bovenaan