Hoi,
Rauw vlees en ongewassen groente mag niet vanwege toxoplasmose. Dit virus (of is het een bacterie? geen idee) is niet gevaarlijk voor jezelf maar wel voor je ongeboren kind. Dit is ook de reden waarom je geen kattenbak meer mag verschonen en met handschoenen in de tuin moet werken (want in kattenpoep kan het ook zitten).
Rauwmelkse kaas en gerookte zalm mag niet vanwege de listerie bacterie. Kaas van gepasteuriseerde melk is geen probleem en ook harde kazen van rauwe melk mogen wel, alleen de zachte kaasjes zoals brie kunnen een probleem zijn.
Je mag alle groente en fruit gewoon eten en extra vitamines (behalve dan foliumzuur in de eerste 12 weken) is niet echt noodzakelijk als je goed eet. Mocht je wel vitamine tabletten willen slikken, neem dan iets speciaal voor zwangere vrouwen aangezien daar geen vitamine A inzit.
Vitamine A zit in orgaanvlees en dingen zoals leverworst en pate. Je mag het eten, maar met mate! Mijn verloskundige zei bijv niet meer dan 1 boterham met smeerleverworst per dag.
Zout is alleen een probleem met een te hoge bloeddruk. Die van mij is altijd aan de lage kant, dus ik doe me nog gewoon tegoed aan dropjes en chips ed.
Verder inderdaad geen alcohol en niet roken.
Heel veel succes met je zwangerschap!
Sandra