Voeding

gestoomde (mensen noemen het vaak gerookte) makreel mag wel hoor.

Van vitamine A zijn er verschillende vormen, bijv. die in worteltjes zitten en die in orgaanvlees. De laatste moet je minderen. Dat geldt bijv ook voor leverworst, paté etc. In de vitaminen voor zwangeren zitten alleen de goede vormen die onschadelijk zijn voor zwangeren en die kun je dus veilig nemen.
Ik zelf heb de eerste 3 maanden multivitaminen voor zwangeren geslikt (Femnatal), ipv alleen foliumzuur, mede omdat ik een hele slechte eetlust had de 1e 3 maanden. Als je gezond eet   (in bijna alle boeken en tijdschriften over zwangerschap vindt je daar wel lijstjes van) en foliumzuur slikt (daar moet je eigenlijk al mee beginnen als je met de pil stopt) heb je geen extra vitaminen nodig.

Succes en geniet van je zwangerschap!
Anna

Hoi,

Rauw vlees en ongewassen groente mag niet vanwege toxoplasmose. Dit virus (of is het een bacterie? geen idee) is niet gevaarlijk voor jezelf maar wel voor je ongeboren kind. Dit is ook de reden waarom je geen kattenbak meer mag verschonen en met handschoenen in de tuin moet werken (want in kattenpoep kan het ook zitten).

Rauwmelkse kaas en gerookte zalm mag niet vanwege de listerie bacterie. Kaas van gepasteuriseerde melk is geen probleem en ook harde kazen van rauwe melk mogen wel, alleen de zachte kaasjes zoals brie kunnen een probleem zijn.

Je mag alle groente en fruit gewoon eten en extra vitamines (behalve dan foliumzuur in de eerste 12 weken) is niet echt noodzakelijk als je goed eet. Mocht je wel vitamine tabletten willen slikken, neem dan iets speciaal voor zwangere vrouwen aangezien daar geen vitamine A inzit.

Vitamine A zit in orgaanvlees en dingen zoals leverworst en pate. Je mag het eten, maar met mate! Mijn verloskundige zei bijv niet meer dan 1 boterham met smeerleverworst per dag.

Zout is alleen een probleem met een te hoge bloeddruk. Die van mij is altijd aan de lage kant, dus ik doe me nog gewoon tegoed aan dropjes en chips ed.

Verder inderdaad geen alcohol en niet roken.

Heel veel succes met je zwangerschap!

Sandra

Hoi

Nog even een tip voor de zalmliefhebbers.
Je kunt gerookte zalm gewoon eten, mits het bij een goede visboer vandaan komt en dus niet ingevroren is geweest voordat je het koopt. Je weet dan zeker dat het goed vers is en dan geeft het geen verhoogt risico.

Groetjes Natalie

Hoi Sandra,

ja, zo was het idd, nu weet ik het weer, :)
Skipke; gerookt of gestoomd is wel verschillend hoor! Gestoomd, dan ligt de vis boven kokend water gaar te stomen, (en wordt de vis dus net zo hoog verhit, zonder dat er voedingsstoffen verloren gaan), terwijl bij roken de boel in een cabine vol warme rook hangt, die echter niet perse op 100 graden komt....

ja dat is zo van die makreel. maar heel veel mensen zeggen gerookte tegen gestoomde....

Zo, ben net thuis en heb het even gecontroleerd. Ik slik de zwanerschapsvitaminen van VSM "Puur mama" en hier zit geen vitamine A in. (Verkrijgbaar bij het Kruitvat.)

Dus dat is een goeie dan neem ik aan. Ik vind het wel een grote pil en slik hem elke ochtend met een grote rilling!

Leonie

Terug
Bovenaan