voeding

hoi,
mijn naam is sandra en ben moeder van sem (11 weken oud)
hij krijgt nu 4 flessen van 225 ml.
8.00/8.30 , 12.00/12.30 , 16.00/16.30 , 20.00/20.30

kan ik ook eerder gaan proberen met een fruithapje of is dat niet aan te raden, en wanneer is het het beste om te geven.

groetjes
 
Hoi Sandra,

Ik ben met mijn zoontje Daan ook met 3 maanden begonnen met fruithapjes geven,eerst uit een potje en nu maak ik ze zelf.
Als jij denkt dat jou kindje eraan toe is zou je het beetje voor beetje kunnen gaan geven.
Aan het begin gaf ik het niet elke dag omdat mijn mannetje een slaap kop is en het niet altijd in zijn schema paste en ik het ook niet direct na een fles wou geven.
Doe wat jezelf goed lijkt.

Groetjes Saskia
 
Er is een hele goede rede om dat niet te doen! De darmpjes van je kindje zijn er nog niet klaar voor! Als je al met bijvoeding wilt beginnen is wat dat betreft groente ook milder dan fruit.

De wereld gezondheidsorganisatie adviseert sowieso pas met bijvoeden te starten met zes maanden. En niet alleen als de kindjes borstvoeding krijgen hoor. Ook bij flesvoeding geldt dat.

Zou er zelf dus héél voorzichtig mee zijn.

Annemieke
 
Waarom zou je al willen beginnen met bijvoeding?????

Ik sluit me aan bij het vorige antwoord. Het is erg vroeg om nu al te beginnen. Darmpjes moeten nog rijpen.
Het wordt echt geadviseerd om pas met 6 maanden te beginnen. Eerder is niet nodig en alleen leuk voor jezelf.

Op potjes staat vanaf 4 maanden, maar dat is puur voor de verkoop.

Onze wijkverpleegkundige vertelde ook dat je misschien niet direct aan je baby merkt dat je te vroeg bent met bijvoeding, maar een kind er ook in zijn tienerjaren last van kan hebben. Er zijn veel tieners met chronische diarree..... Waarom??? Toch die darmen.

Ik ben heel blij dat ik zelf gewacht heb tot 6 maanden. Af en toe was het best verleidelijk om hem iets te geven. Maar hij heeft echt niks tekort gehad door het niet te krijgen.

Maar goed, uiteindelijk is het jouw beslissing. Je moet het zelf besluiten. Al moet je wel nadenken over eventuele gevolgen ervan.

Succes
 
Onzin!
Bijvoeden kan prima vanaf 4 maanden. Je begint met kleine beetjes. Mijn zoontje vond het meteen heerlijk. Hij heeft er niets aan overgehouden en ook later houden ze er niets aan over, dat kan echt niet!!!
Laat je niet ontmoedigen. Alleen zou ik niet met 3 maanden beginnen, das wel erg jong ja! Wacht tot hij 4 maanden is. Dit raden de meeste CB's aan. En je begint met banaan bijvoorbeeld.
En 4 flessen, tja de meeste kindereren doen het vanaf 4 maanden met 4 flessen, maar niet ieder kind is gelijk. Dus als jou kind het goed doet zo (ik neem aan dat het wel flessen zijn van 200/220 ml?) dan is er niets aan de hand. Zolang ze goed plassen en poepen is het prima!

Succes!

Titiana
 
en tot 6 maanden wachten is wel erg lang hoor! Dan moet je kind wel veel leren zeg in een keer. Want vanaf 7 maanden raden ze al wat brood aan, das nog vaster en moeilijker om te eten.
 
Ik wil toch nog even reageren.
Het advies om vanaf 6 maanden te gaan met bijvoeden is i.v.m. allergieen als dit niet of nauwlijks in de familie voorkomt dan kan het geen kwaad om eerder te beginnen.
Maar het schijnt wel dat als je bv geeft en eerder begint dat de bv terug lopt dus dan is het misschien wel verstandig om te wachten.
En voor 4 maanden zijn de darmpjes ook wel al rijp hoor.
Vroeger stond er op de potjes VANAF 3 MAANDEN, en dit is veranderd naar 4 maanden i.v.m. het vele overgewicht onder de jeugd. Dit heb ik van de arts op het cb heb dit namelijk nagevraagd waarom.
Nu is mijn mening dat het overgewicht niet door de bijvoeding komt maar door de weinige beweging. Kinderen zitten tegenwoordig naar mijn mening wel heel veel achter de tv en pc, maar een kind hoort lekker buiten te spelen.

Groetjes Saskia
 
Terug
Bovenaan