Voeding

Hallo Dames!

Het is al even geleden dat ik zwanger ben geweest maar zouden jullie mij willen helpen met de voedingslijst, wat je nu niet mag eten?

Ik weet nog dat je geen alcohol(uiteraard), filet american, zalm, tonijn, en andere kaas mag hebben.
Maar hoe zit dat met rauwe groente zoals komkommer/sla enzo en koffie?

Weten jullie nog meer dingen wat je nu het beste kan laten staan?

Xxx
 
Het lijstje wat je gaf zijn volgens mij idd de belangrijkste dingen die je niet moet eten.

In principe producten die dus rauwe melk bevatten. (brie, rauwe melk zelf)
Goed opletten met vlees doorbakken.

Verder kunnen er bacterien in de aarde zitten waar rauwe groenten dus vandaan komen. Dus zorgvuldig wassen en dan mag je het gerust eten!

Verder zijn er een aantal dingen die je met mate moet eten zoals lever producten. (ivm teveel vit. A).

Lijstje wat ik vond:
NIET ETEN!
Rauwe melk
Rauw vlees zoals tartaar; halfdoorbakken biefstuk
Rauw vleeswaar zoals filet american; ossenworst; rosbief; fricandeau
Rauwe kip(pevlees)
Rauwe vis
Rauwe schaal- of schelpdieren
Kaas van rauwe melk zoals brie; camembert; roquefort
Onverpakte kaas waarvan je niet weet of het van rauwe melk is gemaakt
Lever (veel vitamine A, welke schadelijk is voor het ongeboren kind)

MET MATE:

- Leverproducten zoals paté; leverpastei; leverworst. Niet meer dan 15 à 20 gram er dag. Hierin zit veel vitamine A. Teveel vitamine A is schadelijk voor het ongeboren kind.
- Rookworst, rookvlees, rauwe ham, omdat hier veel zout in zit wat de bloeddruk verhoogt.
- Drop. In drop zit glycerinezuur waardoor je bloeddruk kan gaan stijgen.
- Zout en zoutproducten, zoals kant-en-klare sausen en soepen, aroma’s, omdat zout de bloeddruk verhoogt.

Geniet van je zwangerschap!
 
Je mag wel degelijk rauwe vis eten.
Maar dan wel VERSE haring oid, niet uit de supermarkt vandaan en als je het dan over Haring hebt, dan mag je ook zure.

Ook brie en andere kaassoorten kan je gewoon eten zolang hij maar niet au lait cru is, met andere woorden, niet gemaakt van rauwe melk!

Mocht je dol zijn op lever dan is ook 1 boterham normaal belegd in de week niet schadelijk......

Rauwe groentes en sla idd goed wassen voordat je ze eet.

Pas tevens op met teveel kaneel, kaneel bevat soms een stof die in grote hoeveelheden schadelijk kan zijn.

Koffie, thee en cola, niet teveel op een dag. Max 4 bakken/glazen.

Verders idd geen rauw vlees (daar valt filet ook onder)
en kijk uit met eigeel! Dus niet een half zacht gekookt eitje maar hardgekookt of het eigeel meegebakken!

Succes
 
Volgens mijn verloskundige mag ik elke dag een boterham met leverworst zolang die niet overmatig belegd is.

Je mag alle vissoorten zolang het vers van de visboer komt en het niet voorverpakt is zoals in de supermarkt want door het voorverpakken kan de listeriabacterie zich nestelen.

Brie mag je ook gewoon hebben... Bijna alle kazen die de Nederlandse supermarkt verkoopt mag je hebben. Alleen als er AU LAIT CRU (rauwe melk) opstaan mag je het niet hebben. Als er bij de ingredienten opstaat dat er gepasteuriseerde melk inzit dan is het goed en mag je het lekker eten!!

Eet smakelijk!
 
Daar ben ik het niet mee eens mammirjam.
Het is altijd beter om niet te roken voor jezelf maar als het stressvoller is om te stoppen met roken (tijdens je zwangerschap) word het zelfs afgeraden. Stoppen moet je doen voordat je zwanger bent, niet tijdens je zwangerschap
 
hoi, ook ik kreeg het advies om door te roken met mate omdat ik ervan in de stress schoot en toch is de kleine van inmiddels 5 mnd gelukkig kerngezond en qua ontwikkeling ligt ze zelf iets voor...

voor zover ik weet mag je 1 kopje koffie per dag maar dat is wat mijn verloskundige zei hoor van mijn vriendin dat haar verloskundige het weer afraad dus weet het niet zeker zou ik gewoon even navragen bij je eigen verloskundige..

groetjes non
mama van A inmiddels alweer 5 mnd
 
3 kopjes koffie mag (meer ook, maar dan tart je wel het lot), evenals 5 kopjes gewone thee. Vraag is of je het nog lust. Ik niet en ben verder overgestapt op de rooibos, dat mag namelijk weer wel.
 
Terug
Bovenaan