Voedingen 12 weken

Hey, 
onze dochter is ook 12 weken, en wij geven al een hele tijd nog maar 5 voedingen. Maar gezien wij fles geven was deze verandering (die ze inderdaad zelf aangeven) makkelijk te herkennen. Ineens was ze niet meer tevreden met de ‘kleine’ flesjes. En kwam ineens steeds vaker en sneller met honger. Toen dus de cc’s omhoog gegooid en uit het niks sliep ze de hele nacht door.... dus de tip voor jou: ga het proberen te rekken tot er ongeveer uiteindelijk 3,5 u tussen de voedingen zit overdag: ze pakt dan toch wel wat ze moet hebben bij de volgende voeding. Wel zou ik dit opbouwen en niet in 1x continu laten krijsen tot het etenstijd is natuurlijk. Ons ritme volgt nu:
07.30/11.30/15.00/18.00/22.00
dit omdat we merken dat ze smiddags sneller honger heeft, omdat ze dan ook veel minder slaapt en meer energie gebruikt denk ik. Daarmee wil ik dus zeggen dat zowieso elk kind anders is, je kunt wel een beetje de richtlijnen volgen, maar zowieso is het ietsje lastiger met borstvoeding om precies te zien wat ze binnenkrijgen dus moet je iets meer op je instinct afgaan. Wel denk ik dat babys vanaf 12 weken zeker genoeg hebben aan 5 voedingen. Succes xxx

Interessant om te lezen dames! Ik heb een zoontje van 10 weken en geef borstvoeding op verzoek. We hebben wat gedoe gehad met de slaapjes overdag, dat gaat nu beter maar sindsdien is iedere regelmaat zoek. De ene dag komt hij soms wel om de 2 uur voor een voeding, de andere dag kan hij er zo 4 uur tussen laat. Als ik dan een beetje Google over regelmaat in borstvoeding kom ik alleen maar op stukken over hoe belangrijk en fantastisch geweldig het is om je baby te volgen, waarom zou je zo iets magisch willen verruilen voor een schema, babys van 10 weken kunnen geen schema , etc. Ik ben heel benieuwd hoe jullie tot zon ritme komen en hoe dat bevalt!

Even als antwoord daarop:
met flesvoeding is zo’n schema al vanaf dag 1 natuurlijk. Dus met borstvoeding moet je het echt heel goed in de gaten houden als je dat ook wilt. En ja wie wilt nou geen vast schema? Luister, het is een richtlijn, mocht mijn baby eerder of ietsje later honger hebben is dat geen issue, ze krijgt echt wel te eten. Maar dan weet ik direct dat er iets mis kan zijn als het buiten die tijden valt.
voordelen voor mij:
- ik merk doordat ze weer vaker of sneller  ‘vraagt’ dan het schema dat ze klaar is voor een cc verhoging.
- ik weet doordat ze altijd op die tijden eten krijgt dat ze ook huilt vanwege honger, en dat ik dus niet onnodig eten zit te geven. Want dan kun je een baby over-voeden en krijg je zo’n dikkertje. Als je telkens denkt: oh zal wel honger hebben...
- ik weet zelf ook waar ik aan toe ben, dus kan iets beter plannen. Niet dat je strak kan plannen met een baby, maar ik kan wel incalculeren dat ik even met haar naar de supermarkt kan zonder dat ze honger krijgt: en we zijn een half uur voor de schema tijd altijd weer thuis.
- ook fijn als ik dalijk weer moet werken en anderen oppassen. Dat zij ook weten waar ze aan toe zijn zodat mijn baby nooit onnodig honger heeft. Zoals ik al zeg het is een richtlijn en als ze een half uur eerder of later komen is niet erg. Komen ze ineens weer sneller (bij fles) dan mag je meer gaan geven. Bij borst pakken ze toch wel wat ze willen. Maar geef je net 1x te veel: dat eten ze wel telkens op. En wellicht huilde de baby gewoon voor iets anders. Elke dag 100cc teveel is natuurlijk niet prettig.
iedereen voelt dan wel aan wat werkt voor hun ‘systeem’ haha. Eigenlijk geven wij schema mensen ook op verzoek, maar krijgt het kind al een beetje structuur als je ze wel wakker maakt als ze langer dan een half uur erover heen laten gaan. Beetje onhandig voor beide partijen als de eet-tijd steeds verschuift. Ook voor later als het kind ouder word, dan krijg je een makkelijkere overgang op vast voedsel.
maar goed, zo zie ik het dus, xxx

Mijn dochter is nu 10 weken en ik geef bv op verzoek. Toch zit er redelijk een ritme in. Zit nu op 6-7 voedingen per dag. Sinds 1 week slaapt ze meestal ‘s nachts door. Ik kijk als ze hongerig of hangerig wordt dan voedt ik.
Ik zou vooral kijken of je tijdennkunt verschuiven waardoor je er uiteindelijk 1 stopt. Dan bekijken hoe je kindje reageert. 

Mijn zoon is vandaag 12 weken 5 dagen en ik geef bv op verzoek & ook op vaste tijd. Toevallig vanaf woensdag begint hij 5 keer drinken van 6 keer drinken (overdag elke 3 uur): 07:00, 11:00, 15:00, 19:00, 02:00 of 03:00. 

[quote quote=10158807]Interessant om te lezen dames! Ik heb een zoontje van 10 weken en geef borstvoeding op verzoek. We hebben wat gedoe gehad met de slaapjes overdag, dat gaat nu beter maar sindsdien is iedere regelmaat zoek. De ene dag komt hij soms wel om de 2 uur voor een voeding, de andere dag kan hij er zo 4 uur tussen laat. Als ik dan een beetje Google over regelmaat in borstvoeding kom ik alleen maar op stukken over hoe belangrijk en fantastisch geweldig het is om je baby te volgen, waarom zou je zo iets magisch willen verruilen voor een schema, babys van 10 weken kunnen geen schema , etc. Ik ben heel benieuwd hoe jullie tot zon ritme komen en hoe dat bevalt![/quote]
Ik heb de eerste 4-6 weken ook op verzoek gevoed. Toen merkte ik dat onze zoon soms al 5/6 uur doorsliep, alleen dan midden op de dag. Toen dacht ik, wat zou het fijn zijn als hij dit ‘s nachts doet i.p.v. overdag. Ook merkte ik dat ik steeds bezig was met “o hij kan zo komen voor een voeding” en daardoor lastig vond boodschappen te doen / even naar de stad / ergens lunchen. (Ik voed wel gewoon in het openbaar hoor, maar ik was er erg mee bezig). 
Toen ben ik langzaam begonnen met een schema, met het idee: overdag relatief veel voedingen (om de 3 uur) en dan ‘s nachts van 12-6 slapen. Dat werkte eigenlijk direct goed, mijn zoon heeft 2 dagen moeten wennen maar nu wordt hij gewoon wakker rond de tijd dat hij ‘moet’ eten). We doen niet moeilijk over kwartiertje eerder of later. 
Toen hij eenmaal van 12-6 sliep, zijn we van 12-7 gegaan door steeds de voeding iets uit te stellen. Toen dat goed ging, zijn we op dezelfde manier van 12 naar 11 ‘s avonds gegaan. Nu slaapt hij van 23-7 en dat gaat eigenlijk bijna altijd goed. 
Volgens mij werkt voor iedereen iets anders, anderen zweren weer bij op verzoek. Maar ik vind dit zelf prettig en mijn zoon doet het hartstikke goed! 

Fijn om te lezen hoe dat bij jullie gaat. Ik ga dat toch wat meer proberen, heb het idee dat dat voor ons allebei wel meer rust kan geven. Bedankt voor t reageren, en sorruy voor het kapen van dit topic ;)

Terug
Bovenaan