voedings-en slaapschema 9 weken

Hallo, ik heb heb dochtertje van 9 weken, zij is 5,5 halve kilo. Ik heb een paar vragen. Op het cb zeggen ze dat ze naar 5 flessen van 165 mag, maar ze drinkt haar flessen niet leeg  , krijgt ze dan wel genoeg binnen? Ik probeer haar overdag om de 4 uur te voeden, maar moet haar s'avonds voor de laatste fles echt wakker maken. En hoeveel slapen kindjes van deze leeftijd ongeveer, ik heb geen idee wat "normaal" is.

groetjes Jannet
 
Hai Jannet,



Heb ook een dochter van 9 weken (19-2).

Mila slaapt 's nachts nog niet door, overdag slaapt zij wel veel hoor.

Als ze flesje heeft gehad, blijft ze in totaal z on uurtje op (daar zit
fles geven bij in). Dan is ze moe, en leg ik haar naar bed, dan slaapt
ze in de ochtend weer tot de volgende voedingen of komt een half uurtje
eerder.

Na de fles van ong. 15.30 gaat ze nog een half uurtje/drie kwartier
slapen (tot 1700 ongeveer), en dan blijft ze op tot aan het badje van
18.30. Dan fles 19.00, direct naar bed. Slaapt als roosje dan.

 

Ze slaapt dus overdag behoorlijk veel, maar dat geeft ze ook zelf aan. Dan gaat ze jengelen en huilen en in haar oogjes wrijven.



Ik wil vanavond even wat anders proberen. Haar de laatste fles te geven
tussen 20.00 en 21.00. Ik moet haar nl. altijd wakker maken om 23.00
voor de laatste fles, ze slaapt dan heel erg vast (zie mijn onderwerp;
wakker schudden 23.00, blad 1 of 2 van dit forum).



Van meerdere mensen heb ik gehoord dat die kleintjes ná 21.00/21.30 in
een vaste slaap komen (en dat klopt). Als je ze dan wakker maakt om
23.00 of later, komen ze daarna nooit meer in die diepe slaap terrecht.




Ik ga het vanavond proberen, heb niets te verliezen, nu moet ik er ook iedere nacht om ong. 04.00 eruit. Spannend!



Geef haar 150 cc, ene keer drinkt ze alles op, andere keer laat ze ook zo 30-50 cc staan. Ze krijgt dus ook 6 voedingen.



CB zegt dat ze rond deze periode terug moeten naar 5 voedingen, maar
heb geen idee hoe ik dat moet doen als ze s nachts nog komt. Dan mag ze
overdag dus maar 4 voedingen..!? Als ik meer in haar flesje geef,
drinkt ze het toch niet op.



Moeilijk allemaal hé.



Groetjes,

Sannes



 
hallo allemaal,

allereerst, Sanne bedankt voor je reactie. Zo'n ritme als jij hebt, heb ik nog niet hoor. Probeer het natuurlijk wel, maar ja.
Nog een vraagje aan jou/jullie. Voeden jullie je kindje op aanvraag of volgens een vast schema. Ik weet niet wat ik nou prettiger vind. Als ik op aanvraag voed, ben ik ook bang dat ik de "huiltjes" bijvoorbeeld verkeerd interpreteer, als ik Anouk dan de fles geef, drinkt ze hem niet leeg. Maar als ik volgens vast schema voed gebeurt dat ook wel.
Anouk slaapt overdag niet zo veel, maar s' nachts slaapt zij gemiddeld 7 uur achterelkaar.
Kortom, ik ben nog erg onzeker en heb erg behoefte aan jullie reacties.

Jannet
 
Ik ben van mening dat je met 'op aanvraag voeden' nooit een vast ritme erin krijgt.

Ik geef dus volgens een 'vast' schema. Dat duurt even, Anouk zal het ritme te pakken moeten krijgen.



Aangezien Mila s nachts nog komt is het moeilijk te bepalen wanneer zij
de eerste fles krijgt. Een echt vast schema heb ik dus nog niet helaas.

Ik probeer er in ieder geval altijd 3 uur maximaal 4 uur tussen te
laten zitten. Als ze slaapt, maak ik haar ook wakker (s nachts
uiteraard niet).



Als ze tussentijds huilt wéét ik dat het geen honger is.

Soms moet ik best moeite doen om haar aandacht af te leiden, vooral
eind van de middag. Dan is ze beetje jengelig, maar als haar dan de
fles zou geven, is het einde zoek. Dan kom je in een cirkel waarbij ze
iedere keer slechts 50 cc drinkt, en om de 2 uur komt.



Ik loop met haar door het huis, ga wandelen, doe haar in een
draagzakje, of speel met haar, om de tijd vol te maken. Dat is soms
best vermoeiend, maar toegeven is een tijdelijke oplossing (is mijn
mening).



Mila drinkt de ene keer de fles helemaal op, 150cc, de andere keer laat ze wel 60 cc staan.



Ja, het is allemaal erg onzeker, vind ik ook, er is niemand die jouw de
passende antwoorden kan geven. Je moet alles zelf maar ontdekken.



Ik hoop dat er nog meer ervarender moeders reageren. Ik ben nl. ook wel benieuwd naar schema's.







 
Jannet,



Zo staat je onderwerp weer even bovenaan, er heeft verder nog niemand gereageerd.



Ik heb sinds 2 dagen een schema dat werkt, tip gehad van iemand op het
zwanger zijn; februari 2006 forum. Zie onderwerp 'wakker schudden
23.00' en 'ingrid123').



--------------------



09.30 :

180cc fles, knuffelen, spelen in box, gapen, in oogjes wrijven, jengelen, dus moe, luier naar bed tot ong. volgende voeding



13.30 :

180cc idem



17.30 :

180cc knuffelen, spelen in box, luier, 3 kwartier slapie,



19.30 :

bad. naar beneden, klein flesje 30 cc half schepje poeder, voor de
kleine dorst van badderen, roezig op bank/in box/in wipper, beneden
houden tot laatste voeding 21.30.



21.30 180cc plus rijstebloem, in slaapzak naar bed (tegen woelen).



05.30 180cc in schemer voeden op kamertje, boertje laten, naar bed. geen luier indien niet nodig



door dit schema is ze ineens van 6 naar 5 flesjes gegaan. afijn, lees de discussies op het forum zwanger zijn eens.



succes!

 
Hoi Jeannet,

Ik heb even zitten rekenen. Jou kindje weegt 5,5 kilo dat keer 150cc is precies 825cc.
Tegen mij is gezegd het gewicht van je kindje en dan keer 150cc en maximaal 200cc.
Maar als je het er niet in krijgt zou ik het ook niet weten. Misschien proberen om een extra flesje te geven, zodat er in alle flesjes wat minder kan.
Maar mijn kraamhulp zei ook, je hebt zelf toch ook niet altijd evenveel trek.
Nou, je kindje ook niet. Maar ik weet niet hoe veel en hoe vaakt je kindje te weinig drinkt.
Ik kan iedere werkdag bellen met een wijkverpleegkundige voor advies. Kan jij dat niet.
Of even naar een inloopuurtje van het consultatieburo. Want dan kan je die kleine wegen. En als het goed groeit is het toch gewoon goed?
Ik weet het ook niet hoor. Ik ben pas 5 weekjes moeder.
Maar veel succes.

Groetjes Mariska
 
Hoi jeanet,

Mijn zoon is morgen 10 weken oud en drinkt sinds kort 5 flessen van 150cc (daarvoor nog wel eens 6 maar dan niet allemaal leeg). Ik geef hem te drinken wanneer hij erom vraagt (en inderdaad je weet niet altijd wanneer dat is, vooral als hij eerder komt). Hij krijgt om 6.00uur de eerste fles en 's avonds tussen 19.00- 21.00uur de laatste en dan slaapt hij tot de volgende ochtend. (maar dat deed hij helemaal uit zichzelf, heb niets geforceerd) Zijn vierde fles gaat nog wel eens in 2 keer, hij drinkt die niet altijd leeg (de helft) en wilt dan een uur of wat later de rest! Heb nog niet het idee dat hij al meer wilt.

groetjes Sherene
 
Hallo,

Mijn dochter is 9 weken, bijna 4,5 kg en krijgt momenteel 5 voedingen van ca. 150cc. Haar voedingen bouw ik in haar eigen tempo op. Ik moet haar ook regelmatig wakker maken voor een voeding. Het CB mag mij best wel vertellen, dat ik haar voedingen mag uitbreiden naar 180cc. Maar hierbij let ik wel op wat zij aankan. Wanneer zij zoals nu regelmatig wakker moet worden gemaakt voor haar voeding, haar fles niet helemaal opmaakt  en bij meerderen gaat spugen, dan geeft zij daarmee aan, dat ze genoeg krijgt.
Let gewoon op wat je kindje aangeeft. Het CB kan alleen maar richtlijnen aangeven. Niet ieder kind is hetzelfde. Volg je eigen gevoel en geef wat ze nodig heeft.

Inez
 
Terug
Bovenaan