voedingsscema kom ik niet uit wie kan me helpen??

Die rapley-methode is op zich best interessant, maar gaat wel erg uit van (op-vraag)borstvoeding.
Bij mij is dat door omstandigheden niet gelukt (hoofdpijn door vacuumbevalling, misselijk door vruchtwater, nekpijn door vacuumbevalling, de borst weigeren, mijn borsten die niet op gang kwamen enzovoort), ondanks verwoede pogingen.
Dit word al 'gestraft' doordat je geen informatie kunt krijgen over flesvoeding voor pasgeboren babys, dat is wettelijk verboden.
Dan voel je je als moeder al vervelend dat de borstvoeding niet lukt, wordt je er zo iedere keer ook nog negatief op gewezen.
En die rapley-methode doet dus eigenlijk weer het zelfde...
Sorry, maar dat is misschien nog een stukje frustratie bij mij.
Ik denk dat het belangrijkste is om naar je eigen kind te kijken en gewoon te proberen. Niet geschoten is altijd mis!
 
Mijn schema is overigens als volgt:
6.30 1e voeding, om de 4 uur en dan 22.30 de laatste voeding. 's Nachts slaapt Tim door.
Ik moet hem regelmatig wakker maken voor een voeding.
We bieden hem 180cc+6schep aan, dat gaat meestal 1 a 2x per dag helemaal op, bij de andere flessen laat hij tussen de 30 en 50 cc staan.
 
@MarrigjeC : pfff daar moet je je niets van aantrekken hoor! Dat viel mij ook op, dat de info vooral in combinatie met borstvoeding te vinden is. Maar mijn kleintje krijgt ook al vanaf 5 weken kunstvoeding en ik vind het dus wel goed te combineren! Laat zoiets je niet tegenhouden als je het zou willen proberen!
 
Informatie over flesvoeding voor baby's onder de 6 maanden is helemaal niet verboden.
Reclame maker ervoor echter wel.
Dat de producenten van baby voeding en daarom geen geld in willen steken om fatsoenlijke informatie te geven ligt dus echt niet aan de wet, maar puur aan commercieel gewin.

Rapley methode is zeker ook te combineren met flesvoeding en schema's. Lees de informatie goed door en kijk hoe je het kan toepassen op je eigen kindje.Er wordt wel veel uitgegaan van het kindje zelf en dat zijn de meeste moeders die flesvoeding geven niet gewend. Daar om wordt het denk ik niet zo vaak toegepast in combinatie met flesvoeding, maar het kan zeker wel.
 
Ik heb altijd begrepen dat je flesvoeding om de zoveel uur geeft en dat je borstvoeding op verzoek geeft. Maar ik heb een aantal maanden borstvoeding gegeven en daarna over gestapt op flesvoeding. dit omdat hij mijn tepels er zo ongeveer vanaf beet.

Maar omdat ik borstvoeding op verzoek gaf heb ik dit ook doorgezet met de flesvoeding. Natuurlijk wel kijkend of je niet te veel gaf enz. Maar dan zie je dat ze net zoals met borstvoeding zelf een schema gaan creëren. Uiteindelijk maakt het dus niet uit of je borstvoeding of flesvoeding geeft. Dus de Rapley methode kun je dus makkelijk naar je eigen hand zetten. en wat daarin staat hoef je natuurlijk niet precies op te volgen.

Je moet gewoon echt naar je kindje kijken. Denk je dat hij/zij ergens aan toe is probeer je het gewoon en dan merk je vanzelf hoe het gaat. Soms moet je dingen gewoon doen, ze geven de meeste dingen zelf wel aan. Maak je in ieder geval niet te druk over schema's. als je ongeveer de ochtend fles en de avond fles hetzelfde houd dan heb je het belangrijkste ritme al te pakken.

 
hey ilsje,
Mijn zoontje is nu 12 weken en wij houden elke dag precies hetzelfde schema aan, qua slapen en eten.

7.00 uur 180 cc en 6 schepjes
weer terug naar bed, slaapt tot ong. 10.00 uur.
10.30 uur 180 cc en 6 schepjes
rond 12.00 uur wordt hij moe, doet middagdutje in bed
14.30 uur 180 cc en 6 schepjes
rond 16.00 uur wordt hij moe, doet hij kort slaapje meestal in de box of wipstoel.
18.00 uur gaat hij in badje daarna om
18.30 uur 180 cc en 6 schepjes
daar is hij moe en gaat hij gelijk het bed in.
21.30 uur krijgt hij zn laatste fles 180 cc en 6 schepjes met schepje rijstebloem erbij....de ene keer drinkt hij alles de andere keer niet.

meestal slaapt hij door tot 06.30 uur.
het bevalt ons hartstikke goed en Mauro weet precies waar hij aan toe is.

groetjes Diana
 
hollo alemaal mijn dochtertje was een huil baby maar het gaat nu goed ik kijk niet meer op de klok ik kijk naar wat ze wil de dag begint met de fles als ze wakker is laat haar spellen dan in badje ongeveer 2uur dan naar bedje als ze wakker word half potje fruit lekker spelen tot ze moe is dan de fles maak 150cc kijk wat ze op kan dan slaapt ze snel als ze weer wakker word geef ik haar weer de fles 150cc lekker spellen en knuffelen tot ze moe is en dan nog 80 cc eten en dan naar bed 5 uur half potje groente ligt er aan wanner ze waker is tegen 19ur 150cc met 3 schepjes rijster bloem wassen pyama aan voor lezen en dan naar bed tegen 2200 word ze zelf wakker dan krijgt ze 180cc en komt dan s morgens na 5 uur atijd anders ik maak haar nooit wakker op advies van de kinderfisio werkt echt ze huild af en toe maar 10 min
 
Terug
Bovenaan