Voedingsschema kindje 12 maanden

<p>Mijn dochtertje wordt volgende week 1 jaar. Ik ben nog een beetje zoekende naar een voedingsschema van een 1-jarige; ik ben al snel te bang dat ze te weinig krijgt, dus ik ben even benieuwd hoe die van jullie er uit ziet. Ze krijgt nu nog 4x borstvoeding, na haar 1e verjaardag wil ik dit langzaamaan gaan afbouwen naar 2-3x. Mijn schema is als volgt:</p><p>07.00u borstvoeding </p><p>08.00u ontbijt. Nu vaak nog een stuk fruit of yoghurt met fruit. In de ochtend wil ze echt geen brood</p><p>09.00-11.00 slapen</p><p>11.30u lunch. Borstvoeding én 1 boterham met 100% pindakaas/appelstroop/ei/roomboter o.i.d. --> 1 boterham vindt ze echt meer dan genoeg en meer hoeft ze niet. </p><p>13.00/14.00u tussendoortje (cracker/speltwafel o.i.d.)</p><p>14.30-16.00u slapen</p><p>16.00u borstvoeding (soms als ze wat later gaat slapen, geef ik bijv om 15.00u de borst en dan daarna slapen)</p><p>17.30u avondeten + vaak wat yoghurt na</p><p>18.45u borstvoeding en naar bed</p><p style="text-align: center;">Laatste tijd slaapt ze de nachten goed door en krijgt ze in de nacht geen borstvoeding meer. Vooral na haar 2e slaapje zitten de tijdstippen van eten erg dicht op elkaar, maar dat komt omdat ze nog best veel slaapt. Ik weet even niet goed ik dat anders kan doen, iemand tips? Ik wil straks met afbouwen van de borstvoeding als eerste starten met die van 16.00u weghalen.</p>
 
Is best een prima schema toch?
Ik zou evt je boterham tussen de middag iets later geven en dan je cracker/tussendoortje weglaten.
Je kan idd de voeding van 1600u weglaten, en afbouwen naar ontbijt, lunch, voor het slapen.
Daarna de lunch bv laten vallen.
 
Prima hoor! Al kan die voeding van 16.00 er idd best vanaf, die voeding laat je meestal rond de 9/10 maanden wel vallen..
Mijn jongste dochter is 13 maanden en krijgt sinds ze 1 jaar is:
7.00 fles 150cc en halve boterham. Ze wil in de ochtend niet echt brood, ook niet als ik het vóór de fles geef. Dus ze krijgt nog gewoon een fles.
10.00 fruit
12.00 1 boterham (meer wil ze idd ook niet) en gewone halfvolle melk. Soms nog een cracker of ontbijtkoek erbij.
15.00 koekje of rozijntjes ofzo 
17.30 groente en yoghurt 
19.30 180cc
Dus Hier ook nog 2 flessen, gewoon omdat ze hier echt nog om vraagt en ik vind het onzin om direct met 1 jaar te stoppen, alleen maar omdat dat 'moet'. Ik merk ook écht dat ze chagrijnig en hongerig is als ze die 2 flessen niet krijgt. En meer brood wilt ze gewoon niet. Komt vanzelf! 
De middagfles heb ik wel laten vallen met 12.5 maand. Gewoon mee gestopt en het gaat prima. Ze vraagt hier echt niet om. En met fruit en brood zit haar buik vol genoeg.
 
Ik heb een dochter van 13 maand die nagenoeg hetzelfde schema heeft. Ook ik geef overdag nog steeds 4 keer borstvoeding. Dit hebben we in de laatste twee maand afgebouwd van 7 naar 4. Ze drinkt waar ze zin in heeft. Soms maar een minuut of twee en soms wel tien. Waarom zou je op dit moment willen afbouwen naar minder voedingen? Voor de dorst kun je een beker water in de buurt houden. Ik denk dat je al genoeg vast eten momenten hebt zo :)
 
Ha Mientje,
Leuk om je hier ook weer te spreken. Een gewone dag ziet er bij ons als volgt uit:

Wakkee worden en borstvoeding. 
Ontbijten met fruit met kwark, pap of banaan-ei pannenkoekjes. 
Rond 10.00 naar bed voor een slaapje (van meestal 1,5 uur) 
Lunch met twee boterhammen. Hij is gek op de korstjes. 
Om 15 uur (30 min eerder of later afhankelijk van ochtendslaapje) middagdut van 1,5 a 2 uur. 
18u avondeten. 200 gram groenten met pasta, aardappel of rijst. Soms vlees, vis of ei. 
20.00/20.30 naar boven voor een borstvoeding en daarna slapen. 

 
Bedankt voor jullie reacties! 
SWT Ik wil heel graag ochtend/avond blijven voeden, en evt. keer 's nachts als ze wakker wordt, maar overdag vind ik het goed geweest. Ik kolf nog steeds op het werk omdat ik het anders niet red qua stuwing helaas als ik overdag blijf vkeden. Na 1 jaar wil ik daar nu echt mee stoppen. Tot 2 weken geleden voedde ik nog 5-6x, aangezien de bv hoofdvoeding blijft tot 1 jaar, maar ik ben nu dus langzaamaan aan het afbouwen. En ik vind het eerlijk gezegd ook goed geweest... afgelopen jaar heb ik dag in dag uit 24/7 rekening ermee gehouden en mijn dag/nacht volledig in het teken hiervan gezet (uiteraard met ALLE liefde van de wereld en dit wilde ik ook voor de volle 100% voor haar), maar ietsje meer vrijheid lijkt me fijn. 
Ze begint inmiddels steeds beter te eten,alleen avondeten is elke avond een verrassing of ze dat wil.
 
Ik snap je helemaal, Mientje! Ik ben gaan experimenteren met voeden als ik thuis ben en niet kolven op werkdagen. Daar was ik ook zo klaar mee! Voelde me zo'n melkkoe..  En het gaat goed! :) ze drinkt nu bij me als ik thuis ben en anders niet. Op dagen dat ik werk drinkt ze gewone melk en mag ze drinken bij me zodra ik thuis ben. Wel erg leuk om te lezen dat er nog iemand is die nog bv geeft na een jaar!
 
Ik vind het er ook goed uit zien, ze haalt nog veel uit de borstvoeding denk ik!
Mijn dochter krijgt
Ontbijt: havermout met yoghurt en fruit
Lunch: twee boterhammen met beleg en fruit
Avondeten: +/- 150-200gram
's avonds krijgt ze nog 1 fles melk van 200ml. Verder drinkt ze tussendoor veel thee :) 
Over twee weekjes wordt ze 1 jaar
 
Terug
Bovenaan