voedingsschema van bijna 1jaar? 10mei!

Strak schema? Nee hoor helemaal niet. Maar ik ben voor de drie R's en dus houd ik er wel regelmaat in. Natuurlijk  kan alles eens in tijd verschuiven, maar ik probeer dit wel aan te houden. Wat melk betreft. Mijn zoon heeft nog heel veel zuigbehoefte en zit door een longinfectie onderin de curve. We blijven dus lekker melk bijgeven. En bouwen dit binnenkort af van opvolgmelk naar peutermelk. Niels heeft bovendien een broertje van 9 weken, dus dan is het wel handig dat hij een schema heeft!
Al bij al, ieder kind is anders, maar waar het om ging is volgens mij, ervaringen uitwisselen en vragen hoe het bij andere moeders gaat. Dus ik snap het commentaar niet helemaal..

Tamara mama van Niels 26-02-06 en Daan 15-02-07

mijn zoontje van 14 maanden krijgt rond 7uur half 8 nog een fles dat drinkt hij wel leeg soms als hij een beetje slecht in orde is dan hoeft hij hem niet en slaapt ook de hele nacht door wanneer moet ik dan met de laatste fles stoppen? ze zeggen wanneer hij er nog zin in heeft gewoon geven

hallo,

onze dochter Lieselotte wordt over 2 weekjes alweer 1... ze is nu ong. 73 cm en weegt 7700 gram. Maar wat krijgt ze allemaal:

730 uur 200 water met 6 schepjes melk en 3 schepjes pap (gaat meestal op)
om 900 uur sap en kaakje
om ong. 1200 uur fles melk (180 water + 6 schepjes)
om 1230 uur boterham
om 1500 /1600 uur fruit (banaan of potje Olvarit-> dat gaat dan helemaal op)
om 1800 uur warme hap, met de pot mee of potje olvarit

en dat was het wel
De hele dag door bieden we eigenlijk wel sap aan, soms in de ochtend nog een kaakje of stukje eierkoek, af en toe een paar rozijntjes. 's Middags soms na fruit ook nog een stukje soepstengel. De fles in de ochtend gaat goed leeg, die van 's middags wisselt heel sterk of ie op gaat. Het warme eten... potje gaat meestal wel op, warme hap mee eten vindt ze niet altijd geweldig... Na het eten is het nog even spelen en dan in bad en naar bed (ze ligt tussen 1845-1930 uur op bed tot de volgende ochtend dan wordt ze wakker tussen 630 en 730 uur en dan beginnen we weer opnieuw.

Hoi, hoi,

Als ik al die verhalen lees begin ik te twijvelen of ik het wel goed doe.
Elmar is net 10 maanden geweest en hij krijgt al een maandje het volgende:

7.30 u uit bed

8.00 u bord pap ( 180 cc gewone halfvolle melk en groeipap ) wel met 6 druppels  vit  D  omdat hij gewone melk krijgt

10.00 u fruithap, soms potje, soms eigen creatie

12.00 een plakje brood en de korstjes eet hij het laatst op met een beker halfvolle melk ongeveer 50 cc

12.00 - 15.00 middagdutje

15.30 u fles opvolgmelk 120 cc water + 4 scheppen frisio

17.15 u warm eten, potje of wat de pot schaft

18.30 schaaltje vla, vaak een uurtje na het warme eten omdat hij best wel zat is van het eten en met een schaaltje vla heeft hij weer iets opvulling in de maag voor het slapen gaan.

soms tussendoor een klein flesje roosvicee, ligt er maar net aan hoe we met de tijd uitkomen

19.00/19.30 naar bed

Ik ben ook blij dat we niet echt meer aan een schema hoeven te houden maar regelmaat zit er bij ons nog wel in. Begint hij smorgens een half uur later met zijn bordje pap dan is de kans groot dat hij de hele dag een half uurtje achter loopt. Als we smiddags op tijd weg moeten vervroeg ik alles een half uurtje.

Ik snap eigenlijk niet waarom sommige kinderen van bijna een jaar nog een fles krijgen voor het slapen gaan?
Toen Elmar 9 maanden was hebben ze van het cb aangeraden om de laatste fles eraf te doen. Wij zijn daar ook gelijk mee gestopt omdat dat voor Elmar vaak de beste oplossing is als hij iets niet meer mag hebben.
Hij is nu ongeveer 11 kilo en bijna 80 cm lang. Dus hij was de laatste fles niet meer nodig om te groeien.

Gr. Annelies

Hallo Allemaal!

Ook hier iemand met toch wel enige twijfels!!
Mijn zoontje is nu 11 maand en bijna 12 kilo. Genoeg krijgt hij dus zeker :)
Dit is nu ons schema

6.45 uur pap ( lepel soms fles)
10.00 uur fruit en sap
12.00 uur boterham en fles 150 ml
16.00 uur warm eten (meestal potje) en biogarde yoghurt na
19.00 uur fles 180 ml zonder pap

tussendoor naar behoefte water evt aangelengd met iets diksap en af en toe een soepstengel of 1/2 liga

tja en over de fles van 12.00 uur en 19.00 uur twijfel ik behoorlijk.

Wat en hoeveel  geven jullie de kids als drinken 's middags bij het brood en hoe??

En de fles van 19.00 uur mag er inderdaad af maar daar heb ik absoluut geen fijn gevoel bij. 1. hij vindt het HEERLIJK, 2. hij gaat echt helemaal op en 3. wat moeten we hem anders voor het slapen aanbieden? We zullen zeker met het warme eten wat moeten schuiven richting de avond ook omdat het kdv straks geen warm eten meer gaat geven.

Hoe geven jullie de kinderen te drinken?

Ik lees graag van jullie bedankt!!

Hallo allemaal en met name Anne en Eve,

Het schema wat jullie hebben is nagenoeg gelijk aan het schema voor onze tweeling van bijna 10 maanden, dus ik denk dat we het zo slecht nog niet doen hoor !! Geen twijfels meer !! Alleen geef ik geen fles melk meer voor het naar bed gaan, ze krijgen hun groente dus als laatste met yoghurt of zoiets na. Dan moeten ze in principe vol genoeg zitten.

Het is ons ook een tijdje geleden al aangeraden om de laatste fles af te bouwen of te laten vervallen. Wij zijn er eigenlijk meteen mee gestopt en geen problemen gehad. Natuurlijk vinden ze het lekker als ze het krijgen, ze zullen zelf geen "nee" zeggen als je het aanbiedt. Maar probeer het gewoon eens en je ziet vanzelf of het lukt. Lukt het niet, dan kun je proberen af te bouwen (maar persoonlijk vond ik dat een minder goed idee omdat ze dan nog steeds rekenen op iets).

Verder drinken ze hier naar behoeven diksap (biologische van de AH in diverse smaken, ik gebruik echt maar heel weinig en veel water). Jammer genoeg lukt het mijn zoontje nog steeds niet om iets uit een tuitbeker (antilek) te krijgen en bij  een gewone ligt alles in no-time op de grond... dus hiervoor gebruik ik nog wel flesjes. Mijn dochtertje kan het wel, maar ze drinkt momenteel erg weinig dus tussendoor wel een flesje met diksap dan maar. Dat is het enige wat ik jammer vindt, anders kon de fles helemaal weg. Maar goed.. voor alles een tijd !!

PS: mijn zoontje weegt nu iets meer dan 10 kg. en mijn dochtertje ca. 8 kg. Zij is wat fijner en hij wat grover. Verder zitten ze niet ver van het gemiddelde, hij er iets boven en zij soms op of er net onder.

Groetjes Marasje

Hoi Marasje,

bedankt voor je leuke reactie! T blijft lastig..niet twijfelen, maar we doen ons best!

Ik ga het toch maar eens proberen, gewoon weglaten die fles van 19.00 uur en iets anders te drinken aanbieden. Heb nu lekker een aantal dagen vrij dus alle tijd om het uit te proberen. Soms is het idd ook gewoon een kwestie van DOEN!
Sinds een aantal dagen wil meneer de pap 's ochtends niet meer van een lepel. Het hoofd gaat alle kant op! Maak je de fles dan is het wippen op zijn kontje een grote glimlach en handjes in de lucht! Ja ja..de eigen wil is volop aanwezig!

Afgelopen week ook een rietje geprobeerd, ging hardstikke goed! Wel zo enthousiast dat hij zich bijna verslikte maar het ging perfect!

Op het bureau verder op/aanmerkingen gehoord, Ja groot is hij zeker maar hij hoeft echt nog niet op een dieeet!

Groetjes Eve

Terug
Bovenaan