voedingsschema versus er op uitgaan

<p>Nu we weer een duidelijk ritme hebben, stoot ik mijn hoofd tegen het volgende... Wij zijn nog niet zo lang geleden verhuist en voor ons is het belangrijk om ons netwerk uit te gaan breiden. Echter vallen vele leuke activiteiten als babybieb of ouder & kindinloop precies onder ons fruithapjes tijd ? Omdat we juist op advied strak in voedingsritme zitten, voelt het voor mij niet goed om meteen weer uitzonderingen te gaan maken. Ze slaapt daarvoor ook nog. En echt lekker weg happen doet ze ook nog niet. Het is nog best een puinhoop. Elders haar hapje geven (bij ouder en kindinloop kan dit wel) zie ik nu nog niet zitten. Wil ik weer teveel met mijn kleine van 6 mnd? Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee om gaan? Andere ouders ontmoeten is voor ons zo belangrijk en dat gaat op deze manier niet lukken...</p>

Hoi!

ik weet natuurlijk niet waarom jullie zo’n strak schema hebben, maar ik herken me er niet zo in. Wij zijn eigenlijk iedere dag wel met onze kleine van 7 maand op pad. En dan laat ik dat niet afhangen van hapjes tijd. Ik neem gewoon iets mee en als het lukt dan geef ik het. Zo niet? Dan komt het later op de dag wel weer. 

Ik zou wat meer gaan loslaten want met kinderen moet je soms ook een beetje flexibel zijn. Fruithapjes kunnen ook prima om een andere tijd op de dag, op een andere locatie of een keer overgeslagen worden. Slaapjes zijn wat moeilijker daar moet je een beetje omheen regelen natuurlijk maar ook daarin kun je flexibel worden (iets eerder op bed, in auto slapen of op locatie een bedje). Als je zo vast blijft zitten aan je schema kom je nooit meer ergens. 

Een baby kan geen klokkijken dus maakt het uit als je een x een half uurtje later of eerder een hapje geeft?
Wij zijn met onze dochter ook wel 4x per week eruit (ook verplichte zkh bezoekjes) zoals vanmiddag moet ze naar het ziekenhuis precies op flesjes tijd. Maar ik kijk gewoon wanneer ze wakker wordt en geef haar dan een flesje... En met babyzwemmen krijgt ze haar fles ook op een andere tijd. Tsja... Het zijn babies geen robots hoor die op tijd zijn ingesteld. 

Ik weet natuurlijk niet waarom jullie zo'n strak schema aanhouden, maar ik schuif nog wel eens het een en ander met mijn zoon als dat beter uitkomt. Zo krijgt hij meestal 's ochtends na z'n eerste dutje fruit. Maar soms is dat gewoon niet handig/haalbaar. Op vrijdag zwemmen we bijvoorbeeld. Dan krijgt hij bij thuiskomst een fles en gaat daarna z'n eerste dutje doen. Zn fruit krijgt hij dan tussen de middag met z'n broodje.
Ik denk dat het niet zozeer om gaat dat je kindje op dat tijdstip fruit krijgt, maar meer dat hij wat krijgt. Maar dat kun jij het best beslissen voor je eigen kindje. 

Kijk naar wat jij denkt dat het beste is voor je kindje. Denk je dat het teveel voor haar is om nu al af te wijken dan zou ik het niet doen. Maar jij bent degene die dat het beste kan aanvoelen als moeder. Ook zou je het 1x kunnen proberen. Voordeel is dat baby's geen klok kunnen kijken Dus een beetje spelen met de tijd kun je. 

Waarom we sinds een kleine week in een strak ritme zitten, is een veel te lang verhaal. Geloof me maar dat dit absoluut nodig is. En ik besef dat het flexibel ermee omgaan op zijn tijd niet erg is. Alleen spreek ik niet van een half uur of uur afwijking. Ik zou dan haar fruithap veel eerder moeten geven en ze slaapt daarvoor nog. Dus ook haar slaap moeten inkorten. Of haar fruit bij lunch bijvoorbeeld geven. Dan krijgt ze niks tussendoor en ik weet uit ervaring dat mijn meisje met te weinig slaap of honger (want dat heeft ze om die tijd wel) niet te genieten is...
Een fase. Mss moet ik gewoon nog ff geduld hebben op het moment dat alles wat makkelijker gaat. Een fles buiten de deur geven vind ik echt niet erg. Daar houd ik ook geen rekening mee. Fruit is nog zo'n gedoe. En ze is ook heel snel afgeleidt. We hebben beide een rustige omgeving nodig op zo'n moment is mijn ervaring.

Food under one is just for fun. Ze hebben dat niet nodig voor groei oid. 

Ik geef zelf BV, en als we onderweg zijn of er op uit krijgt baby gewoon een extra keer de borst. Een fles kan je wel overal geven denk ik?
Daarnaast doen wij alles op verzoek; eten (bv & kleintjes methode, dus geen puree) drinken en slapen haha. Dus alles go with the flow :) 

Terug
Bovenaan