Voedingsvraag

<p>Goedemorgen, </p><p>Ik heb een vraagje over het eetgedrag van mijn zoontje 8,5 maand. Eten is eigenlijk altijd een moeizaam iets geweest met hem. Het struikelblok is momentee dat hij niets wil eten waar stukjes in zitten. Hij krijgt potjes fruit en groente. Helemaal glad, de potjes van 6 maanden. Brood lukt niet, koekje niet. Zodra hij maar iets van een kruimeltje jn zijn mond voelt gaat het mis. Hij laat het eerst heel lang op zijn tong liggen en zodra het wat verder richting zijn keel komt gaat hij overgeven. Geen klein beetje maar er komt flink wat terug. Inmiddels begin ik ook flink wat druk te voelen van het consultatiebureau, ik weet dat ik het los moet laten maar word er toch onzeker van. Zijn er meer kindjes die wat later begonnen met grover eten? </p><p>Onze zoon heeft verborgen reflux misschien dat dat nog een onderliggende oorzaak kan zijn? Hij begon ook pas met 7 maanden een beetje groente en fruit te eten daarvoor was het een drama, dus eigenlijk ook al wel wat later dan gemiddeld. </p>

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je pas rond 7 maanden bent begonnen met vast voedsel, vind ik dit nog niet zo dramatisch klinken hoor! Ons zoontje begon wel ruim eerder (rond 5 maanden), maar dat duurde ook echt wel even voordat er brood of stukjes naar binnen gingen.
Wat zegt het CB over het spugen? Of vraag het anders eens na bij je huisarts... Ik zou in ieder geval gewoon lekker doorgaan met oefenen, wie weet wordt het vanzelf minder.

Hoi, 

ik heb hier geen ervaring mee. Maar voel je niet onzeker door het consultatiebureau aub. Het zijn ook maar mensen met verschillende opvattingen over wat goed zou zijn. Als jou kindje daar wat langer over doet is dat prima. Misschien kun je eenmalig naar een ander consultatiebureau om te horen wat ze er daar van vinden en andere tips hebben. Dit heeft mijn schoonzus in een andere kwestie ook gedaan. 

wat heb je al geprobeerd om stukjes te laten eten? Mijn zoon van 5 maanden deed ook kokhalzen in het begin. Ik heb toen enkele keren stukjes brood met pindakaas hele kleine bolletjes van gemaakt en in zijn wang achter gestopt. Hij keek vies maar na een paar dagen at hij het wel op. Stukjes fruit eet hij ook maar kijkt er nog af en toe nog gek naar haha  
Wat maakt het uit als hij dat af en toe niet wilt denk ik maar. Uiteindelijk gaan ze toch wel van alles eten. 

Wat hierboven wordt gezegd: als hij pas met 7 maanden fruit en groenten wilde eten, is het helemaal niet gek dat hij nog kokhalst van vast voedsel. Probeer er hele kleine stukjes brood van te maken. Ter grootte van een erwtje met een beetje jam of chocoladepasta. Het kan ook helpen om het in zijn wang te stoppen inderdaad. En vooral: neem de tijd. Mijn dochter deed over haar eerste echte broodje een uur.

Lekker door gaan hoe je doet, blijven oefenen en voor nu nog lekker alles gepureerd geven zodat hij wel de voeding binnen krijgt.
Wat gebeurt er wanneer je het hem zelf laat pakken?
als je hem in zijn stoel zet en dan eten voor hem legt in stukjes. Dan kan hij lekker zelf voelen en het in zijn mond stoppen. Misschien alleen een beetje sabbelen in het begin maar dan bepaald hij wel wat er gebeurt.
Dit kun je bijv doen met een korstje, reep banaan, reep zachte peer. Dat zijn mooie dingen om mee te beginnen.
Succes.

Bedankt voor jullie reacties! Het consultatiebureau houd denk ik heel erg vast aan de gemiddeldes. Zo ging het met beginnen van vast voedsel ook. Hij was 6 maanden en moest nu echt gaan eten anders ging hij het nooit meer doen.. zulke opmerkingen hebben me ook behoorlijk wat stress opgeleverd. Het is ons eerste kindje dus wij weten we het fijne ook niet van! 
Als ik genoeg moes verzameld heb bied ik elke dag iets aan. Brood, cracotte, liga ander koekje. Soms laat ik het ook voor wat het is, het ziet er zo naar uit als het in zn keel komt. 
Ik leg het inderdaad voor hem neer zodat hij er zelf mee aan de slag kan. Hij probeerd het ook gewoon en vind het ook wel lekker volgens mij maar zodra er iets afbreekt dan is het klaar. 
Laatst gaf ik hem hele kleine stukjes brood en dit leek heel erg goed te gaan. Ik dacht ook dat hij alles doorslikte maar uiteindelijk zat alles tegen zijn gehemelte geplakt en ging het weer mis. 
Ik vind het zo moeilijk soms! ?

Ik herken dit heel erg!! Mijn jongste dochter is net 7 maanden en leeft nog volledig op dr flessen. Ik ben al met 4 maanden begonnen met fruit en groente en probeer het echt elke dag, maar wat een drama.. met veel gedoe krijg ik er max 10 kleine hapjes in.
Brood, cracottes, maisvingers, yoghurt... ze wil niks!!! Ze draait gewoon dr hoofd weg en ik krijg het er echt niet in. En als het lukt dan gaat ze ook enorm kokhalzen en spuugt ze. Pffff. Ik vind het zwaar frustrerend omdat ik het al zo lang probeer maar het lukt gewoon niet. 
Mijn oudste dochter is nu 2.5 en at op deze leeftijd al wel brood, koek enzo. 
Mijn jongste heeft ook zware reflux (refluxziekte) dus misschien is dat idd wel een oorzaak... geen idee. We hebben enorm getobt met de voedingen maandenlang. Ik ben heel blij dat ze nu weer volledige flessen drinkt (dit was erg lang niet zo), maar ik zou zo graag willen dat ze ook vast voedsel gaat eten en ik heb niet het idee dat ze dat volgende week ineens moeiteloos doet...
Ik was vorige week bij het CB en die vonden het gelukkig nog wel prima dat ze nog 5/6 flessen per dag krijgt. Maar zelf zit het me niet zo lekker, ik wil gewoon dat ze vast voedsel leert eten. En als ik hoor dat jouw kindje 1.5 maand ouder is en het nog niet doet, zakt de moed me in de schoenen :( 
Dus nee ik heb geen tips maar wel herkenning.. ik blijf het gewoon élke dag proberen en hoop zo dat ze op een dag gewoon dr mond open doet en een eet!

Hoi CvB, 
moeilijk he!! Nu moet ik wel zeggen dat groente en fruit zonder stukjes wel van de een op andere dag opeens beter ging. Het leek wel of hij toen doorhad hoe het moest. Dus ik hoop heel erg dat dit met brood enz ook gaat gebeuren. Maar zie het inderdaad nog niet zo snel gebeuren.
ik heb over een week weer een afspraak op het bureau en zie er nu al tegenop. Vorige keer was een maandje terug en hij moest nu toch wel brood gaan eten. Maar ik heb daar weinig invloed in lijkt me, hij moet het zelf gaan doen.. ?

Terug
Bovenaan