Voedrecht

Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik voor het eerst gewerkt na mijn bevallingsverlof. Het was mijn bedoeling om 2 keer op een dag te gaan kolven en voor de laatste voeding een uur eerder weg te gaan om live te gaan voeden. Nu is mijn werkgever, na een discussie, akkoord dat ik eerder weg ga van mijn eigen overuren gedurende de maand november. December niet, omdat dit een drukke maand is bij ons grote, internationale bedrijf. Ik dacht dat eerder weggaan om te voeden gewoon voedrecht is, maar blijkbaar heb ik me niet goed ingelezen? Mijn werkgever liet mij ook een stukje van de website van de rijksoverheid lezen en hij heeft wel gelijk dat daar verder niets hierover staat, maar toch twijfel ik. Weet iemand dit en hebben jullie eventueel een betrouwbare website waar hier e.e.a. over staat?

Alvast bedankt!
 
Hoi, over het recht om te gaan voeden weet ik niet zoveel. Je hebt alleen dus wel tot 9 maanden na de bevalling recht om te kolven voor 25% van je werktijd. Als dat uur eerder weg daarbinnen valt, dan moet je baas het gewoon accepteren denk ik. Als je met dat uur en ook je kolftijd meer dan 25% van je tijd bezig bent met de voeding van je kind, dan moet je vrees ik wat anders bedenken.
 
Tja, lastig. Je hebt idd 25% van je tijd recht om te kolven maar ik snap ook heel goed dat werkgevers daar écht niet zo blij mee zijn. Dat is 1/4 van je werkdag dat je dus niet werkt, dat is absurd veel.

Een uur eerder weggaan 'mag' misschien wel, maar komt bij mij ook wel over als: lekker makkelijk.
Heerlijk om 16.00 naar huis en tot 17.00 uitbetaald worden én dus al 2x eerder die dag werktijd geskipt hebben door te kolven... wettelijk gezien mag het, maar ik vind het niet zo eerlijk naar de werkgever toe...

Ik werk in de kinderopvang en heb ook gekolft en veel van mijn collega's ook. Ik kolfde 1 a 2x op het werk en niet meer (terwijl we werkdagen hebben van 7.30 tot 17.30) en ook echt in 20 minuten. Zo doen alle collega's het. Want als één van ons weg is om te kolven, staat je collega alleen met 14 kinderen en dat kan gewoon niet 3x een uur op een dag. Eerder naar huis gaan is al helemaal geen optie, is nooit overwogen door iemand.

Dus ik vind het een beetje dubbel. Ik snap dat je het wilt en er 'recht' op hebt maar ik snap ook je werkgever want het kan ook wel wat minder. 2x kolven op een dag is ook voldoende en ik snap best dat hij je niet zomaar elke keer een uur eerder makkelijk naar huis laat gaan..
 
Je hebt inderdaad recht op tijd om te voeden/kolven, maar ik vind het wel logisch dat het in overleg met je baas gaat op welke manier dat werkt. Ik denk dat het niet de bedoeling is om aan te kondigen dat je een uur eerder weg bent, maar proberen te plannen wanneer het handig is voor jou en ook voor werk.
Kan je in de drukke maanden niet die laatste voeding door de oppas laten doen? Dan kun je alsnog 2x overdag kolven.
 
Het voedrecht is wel bedoeld om te voeden. Dus tijd die je nodig hebt om te kolven of de voeding te doen. Niet om per se die 25% vol te maken. Zo van, 2x kolven, nou dan heb ik mooi nog een uur over zodat ik vast thuis kan voeden. 
Je tekent contractueel voor een bepaald aantal uur aanwezigheid en voor die tijd zorg je dus voor opvang. En dan pas je het voedingsritme van je kindje daarop aan en geef je verder gekolfde melk. Dat is hoe het hoort. 
Dat je moet kolven kom je niet onderuit. En als je kindje in de buurt is, is live voeden vast ook geen probleem. Maar die wet is niet bedoeld zodat je je werkdagen wat korter kunt maken. 
 
De wet is inderdaad bedoeld om jou te helpen je kind zo goed mogelijk te kunnen blijven voeden en jou te 'beschermen'. Hiervoor mag je de tijd gebruiken die je nodig hebt (tot max 25%), maar geeft je niet het recht om 25% minder te werken als je niet al die tijd nodig hebt om je kind te voeden/kolven.
Je geeft aan dat je een uur eerder naar huis wilt om je kind thuis te voeden. Ik snap dat dat fijner is dan kolven, maar als je die laatste voeding wel op je werk zou kolven, zou je daar geen uur voor nodig hebben. Dus ik snap dat je werkgever daar niet zomaar mee akkoord gaat. Stel je zou van dat laatste uur nog 20 minuten of een half uur kolven, kan je natuurlijk wel overleggen dat je dat thuis doet en dus die benodigde kolftijd eerder naar huis gaat. 
 
Je hebt daar gewoon recht op. Als je kindje moeilijk uit de fles drinkt, of je zelf moeilijk kolft, is dit een mooie oplossing om een voeding minder met de fles te geven/te kolven. 
Als je makkelijk kolft en je kindje drinkt prima uit de fles, en het is dus meer 'fijn om een uur eerder naar huis te gaan lijkt het meer 'profiteren'. 
Het voedrecht is er om te zorgen dat je je kindje goed kan voeden, daar mag je maximaal 25% van je werktijd voor gebruiken en je werkgever moet dan je taken aanpassen en je uren doorbetalen. Maar het gaat om maximaal 25%, dus lukt het in minder tijd dan mag je de resterende tijd niet voor iets anders gebruiken. 
 
Terug
Bovenaan