voedselweigering

Hallo,mijn zoontje van 9 weken ligt in het ziekenhuis omdat hij veel te weinig aankomt (470 gram vanaf zijn geboorte). ben begonnen met BV, daarna BV en fles na, daarna overgegaan op fles. Op dit moment heeft hij sondevoeding. Hij begint soms goed met drinken uit de fles, maar na 30 of 40 cc gaat hij huilen (of hij valt in slaap) en wil hij niets meer. Soms lijkt het ook alsof hij totaal geen honger heeft. De artsen verrichten onderzoek naar stofwisselingsziekten, maar geloven daar niet zo in. Mijn zoontje is vrolijk en is niet ziek. Wie herkent dit en heeft misschien tips voor mij. Ik ben echt radeloos. Voeden is op zo'n manier een crime.
 
Heeft je zoontje niet spruw? Had mijn kindje ook en dronk ook heel weinig, huilde en was moe. Je kunt het zien aan een parelmoerglans op de lippen en witte plekken/aften in de mond.
 
Mijn moeder had vroeger de grootste moeite om mijn zusje te voeden toen zij nog een heel jonge baby was. Zij dronk wel, maar zo langzaam, dat tegen de tijd dat de fles haast leeg was, het alweer tijd was voor de volgende voeding. Gevolg was dat mijn moeder zowat de hele dag aan het voeden was en niets hielp. Ze prikte hele grote gaten in de fles, maar ook dat hielp niet. Uiteindelijk is ze op eigen initiatief een flesje gaan maken met molenaars kindermeel (weet niet of dat nog bestaat, maar anders kun je ook rijstebloem doen) en is ze dat gaan geven. Dit had groot succes en ze ging aankomen. Bij het consultatiebureau vielen ze stijl achterover, omdat ze mijn moeder blijkbaar onverantwoord vonden, maar ze moesten wel toegeven dat het nu goed ging met het gewicht van de baby en dat is toch het belangrijkste. Blijkbaar lustte mijn zusje die babymelk niet en als pap dus wel. Rijstebloem kun je naar believen mengen, desnoods begin je met een eetlepel. Probeer gewoon maar.
 
Nog een korte aanvulling: Mijn zusje was dus ook een hele vrolijke baby, terwijl ze zichzelf dus gewoon aan het verhongeren was. Het is wel heel extreem dat jouw kind in het ziekenhuis ligt, maar ik zou het het personeel daar gewoon voorleggen, om bv een heel klein beetje rijstebloem door het flesje melk heen te doen.
 
Ik kan me heel goed voorstellen hoe vervelend dit voor je is als moeder wil je natuurlijk het beste voor je kind en wil je graag zien dat hij groeit en aankomt.Heb je wel eens een andere smaak of merk geprobeerd.het zou best kunnen dat hij die soort voeding niet lekker vind.En laat je nog wat van je zelf weten?
 
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn dochtertje van nu bijna 4 mnd.Bij de geboorte was ze 8 pond en bleef afvallen tot 7 pond.Toen ze 11 dagen was heeft ze 4 dagen in het ziekenhuis gelegen om haar weer op de rails te zetten.Nu nogsteeds ben ik met haar in de weer.Ze weegt inmiddels 11 pond maar het consultatiebureau zegt dat ze niet meegaat met de lijn van goed groeien.Ze is nogsteeds klein en tenger.Elke fles was en is een ramp en ik vind daar dus ook niks aan.Ik loop nu nog op controle in het ziekenhuis maar ze mankeerd helemaal niks.Ze is hartstikke vrolijk en vriendelijk.Ik geef haar nu om de 4 uur een fles want eerder dat verwerkt ze niet.Ik heb geprobeerd het erin te persen maar hielp niks.De arts zei 20 min. en niet langer.Dat doe ik nu en ze laat nog wel vaak 60 of 80 cc staan maar het gaat beter.Ik denk maar zo als je honger hebt dat roep je wel.Als je gaat dwingen willen ze helemaal niet.Het is en blijft een zeer moeilijke eter maar ik hoop dat we nu het ergste gehad hebben.
Succes verder.
 
P.s. Laat je niks wijs maken door wat iedereen zegt.Andere voeding,spruw enzo.De artsen zijn niet gek en weten zulke dingen heus wel om daar op te letten.Ik heb mezelf ook echt gek gemaakt door wat iedereen te zeggen had.De een wist het nog beter dan de ander.Volg je instinct.Dat heb ik ook echt moeten leren maar het helpt echt.Jij kent je kind het beste.Misschien heeft hij helemaal niks en eet hij gewoon heel moeilijk net als mijn dochtertje.Niet elk kind is hetzelfde.
Groetjes en succes.
 
Beste Annet,
Mijn dochter van nu 4 maanden heeft iets soortegelijks gehad. Vanaf een week na de geboorte dronk ze veel te weinig, 30 cc per keer, en dan liep af tot 10 cc of helemaal niets, daarnaast spuugde ze ook heel veel. Ze heeft 8 weken in het ziekenhuis gelegen met een sonde en is getest op elke stofwisselingsziekte en chromosoomafwijking en syndroom dat er is. Er is niets uit de onderzoeken gekomen. Ze is naar huis gegaan met de sonde en ging geleidelijk steeds meer drinken. Sinds drie weken drinkt ze zelfstandig 700 ml en komt (met extra schepjes voeding) veel aan. Wat mij is opgevallen is dat naarmate haar nek steviger werd ze steeds beter ging drinken en minder ging spugen. Mijn dochter is nu onder behandeling van een manueel therapeut voor een nog betere nekbalans. Misschien een tip voor jou. En inderdaad vooral je eigen weg volgen, de artsen hebben veel kennis maar weten niet alles.
Veel succes en sterkte
 
Terug
Bovenaan