Voel me onzeker en dom

Hallo meiden,

Dit weekend hebben we de babykamer afgemaakt. Dat wil zeggen : alles is verbouw, behangen, geverft en de meubeltjes staan erin. Een heerlijk gevoel van rust moet dat geven.
Nou niet dus !!!
Nu is het tijd om alle babyspullen te kopen. Je vind wel 20 lijsten op internet. Dus ik heb van al die lijsten 1 lijst gemaakt en ben mensen aan het vragen of ik alles op de lijst heb staan. Vooral mijn buurvrouw is een grote hulp. Zij is een half jaar geleden bevallen.

De slapenloze nachten zijn begonnen. Staan alles wel op de lijst? ben ik niets vergeten. Heb ik het allemaal wel op tijd in huis? (heeft natuurlijk ook met geld te maken, het is allemaal toch wel duur)
Maar ook komen nu de vragen.Waar slapen baby in? Heb ik met borstvoeding ook slabbers nodig? Hoe werkt dit? Hoe moet dat? Echt van die vragen waardoor je je echt dom gaat voelen.

Ik wil het allemaal goed doen maar heb nu het gevoel dat ik helemaal niks weet en dat ik alles juist verkeerd doe.
Ik merk dat ik nu vaker een traantje moet wegvegen als we het over de baby hebben.
Het wordt nu wel steeds echter en ik begin me nu af te vragen of ik het wel goed doe en een goede moeder ben.

Zijn er nog meer die zich zo voelen of is iedereen goed voorbereid.

Groetjes Jeanine 27 weken en 4 dagen

Hoi Hoi,

Ik hoor hier eigenlijk niet thuis maar, vind het altijd erg leuk om mee te lezen.

Je bent zeker niet dom.
Ik heb zelf 2 kids en zat in het begin ook met dezelfde vragen.

Baby's slapen in het begin gewoon in hun kleren.

Spuugdoekjes heb je ook nodig bij BV.

Heb je geen lijst gekregen van de kraamzorg daar staan over het algemeen alles wel op.

Er zijn ook wel een dingen die erop staan die uiteindelijk toch niet gebruikt (de bad thermometer heb ik bv nooit gebruikt)

Mijn tip is stel gewoon je vragen aan ervaren moeders dan komt het vast goed.

En het gevoel wat je nu heb komt ook door de hormonen.

Ik denk dat als je aan iedere moeder zou vragen of ze tijdens de zw twijfelde of ze een goede moeder waren.
Ik denk dat bijna iedereen zou zeggen dat ze twijfelde (ik iig wel)

Gr Lique

Hoi Jeanine,

Je hoeft je niet dom te voelen omdat je onzeker bent! Ik denk dat iedereen dat wel heeft! Het is toch een hele verandering in je leven en je wilt alles zo goed mogelijk doen  voor je kindje!
Zoals de andere dame al zei, ga eens praten met mensen die al kindjes hebben, liefst natuurlijk kindjes die nog niet zo oud zijn, aangezien je als moeder op een gegeven moment zo'n routine krijgt waardoor je de practische tips en trucs een beetje vergeet en bij kersverse moeders ligt alles nog vers in het geheugen!

Ik merk dat ik er zelf heel veel baat bij heb, heb zelf meerder vriendinnen die ook net moeder zijn, of al wat langer, ik kan gewoon dingen vragen en zij komen zelf ook met tips enzo!
Maar, dat moet ik er wel bij zeggen, maak je ook niet te druk als jij een bepaald idee hebt bij iets en iemand zegt dat zij het anders doet, dat betekent nog niet dat jij het verkeerd hebt! Al doende leert men en als jij jouw methode makkelijker vindt, moet je vooral niet gaan veranderen omdat iemand dat zegt!

Sterkte ermee, als je kindje er eenmaal is, dan komt alles vanzelf goed!

Groetjes
Sas

Hoi Jeanine,

Voel je vooral niet dom want er staat nergens omschreven wanneer je een goede moeder bent en wanneer niet. Het feit dat je je al zo druk maakt, geeft wel aan dat je het beste voor hebt met je kindje.

Ik heb destijds van de kraamzorg een lijstje gekregen van wat je alvast in huis moet hebben voor je kleintje. Hier een paar dingetjes die ik nog weet van toen Sven net geboren was (en waar ik veel plezier aan had):

*) Genoeg rompertjes (ze poepen ze snel onder.... dus een stuk of 10 had ik er wel)
*) Losse joggingbroekjes met daarop losse truitjes met drukknoopjes aan de zijkant.
*) Lekkere wikkeldoek om je kindje in warm te houden.
*) Kruik (zo'n metalen waar je dan een doek om kunt doen. Hebben ze bij de HEMA)
*) Mutsjes voor de eerste dagen
*) Hydrofiele luiers (kun je voor heel veel dingen gebruiken)
*) Spuugdoekjes
*) Luiers natuurlijk
*) Maxi cosi
*) Voor in het bedje een katoenen deken (dus geen fleece of wol!) en lakentje en             matrasovertrek natuurlijk. Twee setjes zodat als de ene in de was zit, je de andere er overheen kunt doen.
*) Badje met standaard en thermometer. Als 'badschuim' gebruikten wij (op aanraden van de kraamhulp) badolie van Balneum (hebben ze bij de drogist).

Daarnaast hoort bij de uitrusting een ledikantje, commode, kledingkast, wandelwagen en een box. Dit kun je zo duur maken als je zelf wilt. Wij hebben destijds de meubels van mijn mans broer overgenomen. Nieuw kopen vonden wij echt te duur. De wandelwagen is wel een goede investering waard. Wij hadden toen ook gekozen voor een showmodel. Die wagen heb ik na een jaar weggedaan omdat ik er helemaal gek van werd. Nu hebben we een nieuwe Maxi Cosi Mura3 en die wandelwagen is echt super.

Nog een tip: haal voor de zekerheid een pak kunstvoeding in huis (en een flesje). Ik ben in het weekend bevallen en mijn borstvoeding kwam niet op gang. Toen hebben we de apotheker wakker moeten bellen om aan voeding te komen!

Enne, wij hebben destijds heel veel aan onze kraamhulp gehad. Mijn man is de eerste dagen nog regelmatig op pad geweest om dingetjes te halen. Dus maak je niet al te  druk. Het komt altijd goed! Jullie liefde en warmte is het allerbelangrijkste wat jullie kleintje in het begin nodig heeft!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007, zwanger van nr. 2

Hoi,

Oh het is alsof ik mezelf hoor praten toen ik zwanger was van de 1ste.
Het grootste probleem is de hormonen joh, die zorgen voor dat onzekere gevoel.
Want wat je niet nu in huis hebt kan je vriend/man net zo snel in huis halen mocht je het nodig hebben.
Maar het gevoel komt me zeker bekend voor.
Let wel op dat je de lijstjes niet de overhand laat nemen. Ze kunnen rust bieden, omdat je dingen kan afstrepen, maar er staan vaak een hoop dingen op die je echt niet nodig hebt.
En wat voor de een werkt kan bij jou in de prullenbak belanden en je zegt het zelf al het kost allemaal al genoeg.
Er is een topic waar dit besproken wordt over wat handig is en wat niet, kijk daar anders even tussen.
Rustig blijven, de eerste dagen heeft je kindje alleen voeding en luiers nodig en jullie liefde en de rest kan altijd nog gekocht worden.

Evelien mv Dylan en 35 wk zwanger

Hallo,

Ik wil toch ook even reageren, vooral om hetzelfde te herhalen, dat die onzekerheid gewoon tegen het einde toeneemt wanneer je zwanger bent van de eerste. Je bent dus niet de enige die dit heeft!

Wat ik ook kan beamen is dat ook jouw partner absoluut nog wel iets zal moeten halen in die eerste week, en dat kan ook makkelijk, dus dat is helemaal niet erg. Wij hadden bijvoorbeeld helemaal geen prullebakjes voor in de wc's en met dat kraamverband van mij toch wel erg nodig! En gewone prullebakjes stonden natuurlijk niet op een kraamlijstje!

Daarnaast had ik ook echt veel kraamverband nodig (nog vele weken overigens), en in het kraampakket zat echt niet genoeg, dus dat moest mijn partner ook halen.

In elk geval is de maxi cosi heel erg essentieel, ookal ga/ wil je thuisbevallen en heb je geen auto, want als je opeens toch naar het ziekenhuis moet, heb je 'm al nodig.

Ook hadden wij toevallig weer heel veel aan die badthermometer (we hebben gewoon een warme en koude kraan, dus je moet zelf mixen), dus het wisselt per persoon, huis en huishouden wat je wel of niet van het lijstje (of de lijstjes) gebruikt.

Wat we zeker niet nodig hadden was babyshampoo (maar dit zat in het gratis kraampakket van de verzekering, dus dat was geen weggegooid geld), ons kindje was namelijk het eerste half jaar helemaal kaal.

Ook de tummytub was geen succes (gelukkig was die van vrienden van ons). Hoewel het wel weer handig was om de tummytub te gebruiken om het badje te vullen en te legen! Een leegloopslang voor het badje en een standaard voor het badje is ideaal vor je rug (die slang kun je kopen bij de prenatal en ongetwijfeld bij de HEMA en elders ook).

Wij hadden verscheidene leuke babymutsjes gekocht en die heeft hij nooit op gehad. Ze vielen steeds van zijn hoofd af of waren te groot. Het enige mutsje wat perfect zat en wat we altijd gebruikt hebben was het mutsje dat we gratis meekregen in het ziekenhuis!

We hadden zeker zo'n 20 hydrofiele luiers gekocht van de HEMA (per 6 te koop geloof ik, voor bijna niks) en die gebruiken we nog altijd (zelfs met veel wassen en drogen blijven ze dus goed). We leggen ze neer op de verschoonplek (luiertas en komode), als doek om hem heen na het badje, als slabber (nu hij zelf eet, aangezien een slabbetje nu niet meer genoeg is bij hem!), tijdens borstvoeding soms, en vanaf dag 1 ook in een driehoek gevouwen over het lakentje in de wieg bij zijn hoofdje (als extra lakentje, dan hoef je niet elke keer het laken te verschonen! Was een supertip van de kraamhulp) en ga zo maar door.

Wij hebben rompers bij gekocht, zo vaak moesten we verschonen. We hadden er ook minstens 10, als het niet meer is.

En twee setjes bedtextiel is absoluut nodig om het vieze setje te kunnen wassen.

Tja, en als je borstvoeding wilt geven en het komt niet meteen op gang dan is dat niet onmiddellijk een probleem, je baby kan dat wel even aan, dat zal de kraamhulp je ook wel zeggen. Maar als je het zelf te spannend vindt, kun je altijd een pakje kunstvoeding en flesje in huis halen. Als je het niet hoeft open te maken is het niet meteen weggegooid geld, je kunt het ongeopend heel lang bewaren. En een flesje is nooit weg, want uiteindelijk wil je ook gaan testen met afgekolfde melk geven in een flesje omdat de baby dat uiteindelijk zal moeten leren vanwege het kinderdagverblijf (als het daarheen gaat). Wij hadden het ook in huis gehaald maar hebben het niet nodig gehad (overigens hadden we  zelfs voor de zekerheid kunstvoeding en flesje voor kittens in huis gehaald toen onze kat hoogzwanger was :)).

En o ja, de babyfoon hadden we niet van tevoren aangeschaft, maar tijdens de kraamweek bleek al dat wij 'm toch echt nodig hadden! We konden hem echt niet horen als hij boven sliep namelijk. Alleen als je gelijkvoers woont heb je natuurlijk een babyfoon niet zo snel nodig.

Heel veel sterkte met de zenuwen hoor!

Verder krijg je echt heel veel bruikbare tips en hulp van de kraamhulp, dat zul je zien.

Ik ga zelf over een tijdje ook eens mijn oude lijstje af (heb bijvoorbeeld mijn kruiken aan iemand uitgeleend en dat soort zaken). Maar nu nog niet, ben pas 15 weken zwanger!

Groetjes, Sara

hoi jeanine,

zoals anderen ook al schreven , huil maar lekker uit, allemaal hormoontjes
in baby speciaal zaken heb je ook vaak lijsten liggen van wat je allemaal nodig hebt,   en een keer een extra rondje lopen in zo'n zaak is niet alleen leuk maar brengt je misschien ook weer op een idee!

op internet heb je idd veel verschillende lijsten, neem anders een lijst mee naar je verloskundige, die wil er vast wel even naar kijken als jij je daar rustiger door voelt, misschien heeft ze zelf zo'n lijst liggen, mijn zoon is 8 en toen kwamen ze zelfs voor de tijd op huisbezoek om te kijken of je alles in huis hebt, ik heb al begrepen dat niet iedereen dit meer doet, jammer jij zou er wel mee geholpen zijn.

Maar je onzekerheid is normaal hoor, je zult zien dat je al veeeeeel te veeeeel in huis hebt en als de kleine er is zul je er waarschijnlijk om moeten lachen....had ik tenminste wel, hopelijk doe ik het dit keer beter hihihi

groetjes van moeke!!!!

Terug
Bovenaan