Voel me onzeker en dom

Iedereen reageert nu op welke spullen nodig zijn en dat dat zo gehaald is. Maar ik krijg het idee dat het gaat om je onzekerheid. En dat je onzeker bent  is logisch. Een eerste kindje krijgen is een beetje als het diepe ingegooid worden. En  dan kan je al onzeker worden over of je slabbetjes nodig hebt of niet. En je weet, neem ik even aan, zelf ook wel dat je zo kan halen als dat nodig is.
Maar gelukkig hebben we in Nederland de kraamhulp!!!! Ik hoop dat je een fijne kraamhulp krijgt, want dat was echt mijn steun en toeverlaat bij mijn 1e!!!! Die kan je alles leren over de verzorging van je kindje. Later heb je het consultatiebureau, je vriendinnen met kinderen en bijv. je moeder en natuurlijk het forum!!!
En veel dingen moet je toch zelf uit zien te vinden. Wat is goed voor jouw kind en voor jouw gezin. Maar dat komt echt wel goed hoor.
Succes, en vergeet niet te genieten!!!

Hoi Jeanine,

Heel herkenbaar hoor, die onzekerheid. Ik kreeg ook altijd een raar gevoel van die lijsten. Zijn die nou commercieel gemaakt om zoveel mogelijk onzin te verkoppen? of heb je echt al die dingen nodig. En heb je misschien diengen nodig die er niet op staan.?
Ik ben in februari bevallen en begin me nu eindelijk een beetje zekerder te voelen tav mijn 'moederkwaliteiten'. Ik schijn ze toch te bezitten!!

Wat voor mij heel belangrijk is gebleken:
 - heel veel hydrofiele luiers
 - veel rompertjes. Die van de hema zijn heel fijn en niet te duur.
 - zachte broekjes / pakjes. Er is eigenlijk geen verschil tussen pyamaatjes en gewone kleertjes. Je gaat echt niet iedere keer helemaal omkleden als je kindje naar bed gaat en uit bed komt. Dat doe je in feite alleen na een badje of als de luier is doorgelekt en er poep aan de kleertjes zit. Daarom is het fijn om de gewone kleertjes van zachte soepele materialen te hebben.
 - slaapzakje met lange mouwen. Als je een beetje een beweeglijk kindje hebt dan woelt hij zich meteen los als je hem in bedje hebt gelegd. Dus dan ligt hij met de armpjes bloot en dat kan koud zijn. Ook zijn lange mouwtjes fijn voor beweeglijke kindjes omdat ze dan een beetje beperkt worden in hun beweging zodat ze niet het gezichtje openkrassen met de nageltjes, en zichzelf minder snel wakker houden door het bewegen (heel milde vorm van inbakeren zeg maar).
 - twee aankleedkussens. 1 voor op de babykamer en 1 beneden in de huiskamer. dan hoef je niet steeds naar boven te lopen als hij schone luier nodig heeft.
 - goeie babyfoon!
 - voedingsbh
 - voedingskussen (was ook heerlijk om mee te slapen tijdens de zwangerschap. Dus als je die hebbenw ilt dan zou ik hem meteen kopen en niet wachten tot de laatste week!)
 - Pyama die lekker zit en waarin je eventueel ook wel bezoek kunt ontvangen. De eerste kraamvisites zullen je in je pyama zien, en je zult ook vaak op de foto komen. Het handigste als je borstvoeding gaat geven is om knoopjes aan de voorkant  te hebben.  
 - autozitje heb je direct nodig als je in het ziekenhuis bevalt.

Ook met borstvoeding kan het handig zijn een slabber te gebruiken.  Vaak komt er aan het einde van de voeding een beetje melk terug. En dan is een slabber (of spuugdoekje of hydrofiele luier) handig om bij de hand te hebben. Zelf vergeet ik meestal de slabber om te doen, maar ik leg wel altijd een hydrofiele luier op het voedingskussen, waarmee ik dan ook de gelekte melk opveeg. (ik geef ook borstvoeding)

Wat ik wel had gekocht maar niet gebruikt:
 - bedzeiltjes. (mocht je ze toch willen hebben. Ik heb een hele stapel liggen. Nooit gebruikt)
 - haarborsteltje

Denk overigens niet te snel dat je iets 'wel even bijhaalt'. Je weet nu nog niet hoe je er straks bijligt. Ik dacht ook dat ik in de kraamweek nog wel even een voedingsbh kon gaan kopen. Maar ik kon pas na een week heel even een half uurtje in de huiskamer op de bank gaan liggen. Mijn moeder heeft deze dus voor me gekocht, en weer geruilt omdat de maat niet goed was.

Hoi Jeanine,

Als mama van een zoon van 1,5 jaar wil ik je ook even steunen. Je gaat voor het eerst mama worden en dat is helemaal super! Dat je je daar vanaf nu vaak onzeker van gaat worden hoort er gewoon bij en daar moet je je helemaal niet dom over voelen. Je staat met een been over de rand van een heel groot gat en je hebt geen idee wat je daar allemaal gaat aantreffen. Daar zal iedereen toch onzeker van worden.

Over die spullen weet je nu wel voldoende, een baby heeft eerste tijd maar heel weinig nodig. Luiers, wat kleertjes, voeding en vooral een blij mama en papa.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat die onzekerheid alleen maar groter en groter gaat worden als je kindje er eenmaal is. Je wilt het zo graag goed doen en in al die boekjes staat geschreven hoe het ongeveer zal gaan, maar daar houdt geen enkel kindje zich aan. Huilbuien waar je niks van begrijpt, ziekte en ongemakjes waar je niks van begrijpt, alsmaar wakker worden waar je niks van begrijpt...been there, done that:)

De raad die ik je geeft is: blijf altijd trouw aan je eigen moedergevoel en intuitie. Iedereen heeft overal een mening over en daar ga je helemaal knettergek van worden. Ik weet niet hoevaak ik tegen mijn kindje heb gezegd: sorry schat, maar ik weet ook niet precies wat ik nu moet doen, maar ik doe heel erg mijn best....
Het belangrijkste is dat je heel veel van je kindje houdt en hem dat ten alle tijden laat weten.

Laat je niet gek maken hoor, en anders gewoon vragen!

Groetjes!

Zo herkenbaar...... ik had het ook. heb alles dubbel gecheckd!! Ik kan je nog een tip geven in je kraamdossier wat je krijgt als ze de intake doen van het kraambureau staat een lijst van dingen die echt nodig zijn. De lijsten die je in winkels vind zijn zo commercieel en kloppen je het geld uit de zak. Ik heb de lijst van het kraambureau aangehouden en alles wat dik in orde.... heb daarna bijna niets meer bij hoeven kopen. Alleen pampers (2 pakken zijn echt zo snel op... leg maar een voorraad van 4 aan!)
En bedenk: blijk je toch iets te zijn vergeten..... er is altijd wel iemand die snel naar de winkel kan!

Dus ontspan en huil af en toe lekker uit.... het hoeft nog niet af nu.... wacht op de lijst van je kraamzorg en alles is in orde.

hoi hoi,
ook ik hoor hier niet meer thuis, maar inderdaad. iedereen is onzeker en weet niet goed wat je allemaal in huis moet halen. ik zag door de bomen het bos niet meer en heb toen samen met een vriendin de lijsten doorgenomen. je hoeft inderdaad helemaal niet alles te hebben. daar staat hier ook een topic van dacht ik.... ben ff de naam kwijt.

ik zag een boel goede tips en heb verder niet veel toe te voegen.... ondanks onze goede voorbereidingen waren wij vergeten voeding en luiers te kopen. ik was er gewoon vanuit gegaan dat mijn bv voldoende zou zijn voor mijn 2ling. (niet dus) gelukkig waren de winkels nog open toen we van het zkh weg gingen en hadden we luiers gekregen van vrienden omdat ze te klein waren voor hun mannetje.  

succes met het doen van je inkopen.

Groetjes,
Petra

Terug
Bovenaan